Hvordan skal jeg tolke hendes opførsel?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Spørgsmålet bliver nok lidt rodet, da jeg har valgt at skrive spørgsmålet som en slags tidslinje.

Jeg startede i en ny klasse efter sommerferien. Jeg var meget genert på det tidspunkt, men der var en pige, som snakkede rigtig meget til mig. Desværre var jeg ikke særlig god til at snakke med piger på det tidspunkt, så det var kun “ja” og “nej” eller andre meget korte svar.

I efteråret var vi på lejrtur, og der var jeg og nogle andre fra min klasse rigtig meget sammen, og jeg tror, jeg blev måske en lille smule forelsket, men ikke så meget forelsket i hende, men måske mere forelsket i forelskelsen.

Derefter begyndte vi at snakke mere sammen, og vi begyndte også at have noget kropskontakt. Senere begyndte jeg at være – ikke forelsket i forelskelsen – men forelsket i pigen, og jeg begyndte at blive ivrig efter at lære hende bedre at kende.

En dag tager jeg, pigen og nogle andre ud at skøjte, og jeg er rigtig dårlig til at stå på skøjter, så derfor tilbyder pigen, at vi kan holde i hånd. De første fire gange afviser jeg det, men femte gang siger jeg okay.

En anden gang, vi har været af sted sammen, siger hun ikke farvel til mig. Er hun usikker?

Håber, du kan forstå det.

Hilsen den forvirrede, 14 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære Forvirrede

Mange tak for dit spørgsmål. Du skriver, at spørgsmålet er lidt rodet, og derfor blev det også lidt langt. Jeg håber, jeg har forstået det rigtigt, og jeg vil lige starte med at skrive, hvordan jeg læser dit spørgsmål:
Du fortæller, du har lært en pige at kende i skolen, og at du har haft svært ved at snakke med piger. Du er i tvivl, om pigen er interesseret i dig, fordi du har en oplevelse af, at hun måske har lagt op til, at I skulle kysse. Efterhånden som I har lært hinanden bedre at kende, er I blevet mere tætte, og I har et par gange holdt i hånd og sidder nogle gange tæt sammen i skolen.
Du fortæller, at du i starten måske var forelsket i forelskelsen, men nu er du forelsket i pigen. Du oplever, at hun nogle gange virker interesseret i dig, fx ved at forsøge at holde dig i hånden – og andre gange virker hun ikke interesseret, fx ved at gå uden at sige farvel. Og nu er du kommet i tvivl – hvordan skal du tolke det hele? Er hun interesseret i dig eller ej? Er hun måske selv usikker på sine følelser?

Du har tænkt gode tanker

Først og fremmest vil jeg sige, at du er godt i gang med at tænke nogle gode og fornuftige tanker om situationen. Du har selv overvejet, om du i en periode var mere forelsket i forelskelsen end i pigen. Det synes jeg er meget velreflekteret! Nu er du kommet frem til, at du er forelsket i pigen, og derfor er det rigtig svært for dig ikke at vide, hvordan hun har det.

Pas på med at tolke

Du spørger, hvordan du skal tolke pigens opførsel. Det vil jeg svare meget direkte på: Det synes jeg, du skal passe på med! Jeg har oplevet, at man nemt misforstår hinanden, hvis man prøver at tolke noget, som den anden har gjort eller sagt. Ligesom du allerede nu har tanker, der peger i forskellige retninger, vil du også kunne tolke situationen i forskellige retninger. Og vigtigst af alt: Hvis du tolker på situationen, får du aldrig et svar.

Tal med pigen

Det betyder ikke, at det hele er håbløst, og at der ikke er noget at gøre. For mig at se er der én løsning, hvis du virkelig gerne vil vide, hvordan pigen føler. Det er en enkel løsning, men det kan stadigvæk være meget svært og virke meget skræmmende. Du har måske allerede regnet ud, at jeg vil foreslå, du snakker åbent og ærligt med pigen om dine følelser og spørger om hendes. Det kan være svært. Det kan endda være meget svært.

Jeg vil ikke tegne et rosenrødt billede for dig og sige, at alting bliver godt, og at I med sikkerhed bliver kærester. Jeg har selv prøvet at fortælle en pige, som var min gode ven, om mine følelser – som hun ikke gengældte – og bagefter var det svært “bare” at være venner igen. Så jeg synes, du skal være afklaret med dig selv, om du er glad for at have hende som en god veninde, eller om du har lyst til, at I får snakket om jeres følelser. Det kan jo også ske, at hun gengælder følelserne. Du kan måske få noget ud af at læse artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre.

Hun kan også være usikker

Du har nævnt, at pigen måske er usikker på sine følelser. Måske er hun også usikker på dine, ligesom du er usikker på hendes. Du fortæller, at du har afvist hende, da hun gerne ville holde i hånd, og senere har I alligevel holdt i hånd. Så uden at det skal lyde fornærmende, kan det også være, hun er i tvivl om, hvad du føler for hende.

Vi har i brevkassen tidligere fået et spørgsmål fra en pige, som havde en lignende oplevelse med en dreng, hun godt kunne lide. Du kan læse svaret her: Svært ved at aflæse ham – kan han lide mig? Jeg vil gerne fremhæve det, pigen fik at vide: “Prøv ikke at have nogle bestemte forventninger til samtalen […] men blot se det som en mulighed for at få tingene ud.”

Det er rigtig godt at snakke sammen – også selvom det kan være skræmmende. Jeg tror, du vil blive glad for at have taget snakken med hende. Jeg håber det bedste for dig og for jer!

Mvh Benny