Hvordan skal jeg tolke ham?
Hej Adam og Eva. Er en pige på 16, der er dybt forelsket i en fyr på 17. Mine veninder sagde, jeg måske skulle "passe på", for han kunne godt ligne en fyr, som var en der leger lidt med en piges følelser, fordi han er eksotisk. Lidt irrelevant info, men han er fra Latinamerika og taler flydende dansk, og kunne ikke se, hvorfor han skulle være en skidt fyr, bare fordi han ikke har dansk udseende. Desuden, er min far amerikaner med latinsk blod, så for mig er det jo naturligt at gå efter sådan type..
Vi har skrevet en del sammen, og mødtes nogle gange, og alle gangene, vi var sammen (ikke seksuelt), så havde vi en fed kemi sammen, og vi kunne grine og slappe af.. Han komplimenterede mig mange gange, hvor han både sagde på spansk og dansk, at jeg så godt ud, og var smuk. Gav ham da lidt igen nogle gange.. Han forslog så, at vi skulle mødes endnu en gang til, hvilket jeg var helt enig med ham i, så jeg forslog vi skulle tage i Tivoli, som han syntes lød som en fed ide.
Jeg skrev så til ham dagen efter vores date, hvor han ikke svarede. Jeg sendte nogle Snapchats.
Fra vores sidste date, og til nu, er der gået 6 dage, hvor han ikke har skrevet. Jeg er dybt forvirret, for han gav virkelig udtryk, for at kunne lide mig. Men hvorfor ignorer han mig så?
Jeg er ikke typen, som er meget fremme i skoene på en date, altså forstået på den måde, at jeg ikke lægger op til kys, taler konstant om sex osv. Jeg kan godt lide at være lidt kostbar, uden at det ligesom er for meget, og kunne mærke, at han synes, det var fint.
Igen.. Hvorfor så ignore mig, når vi har haft det så skide sjovt sammen? Min veninde foreslog, at jeg skulle konfrontere ham og spørge, om han virkelig ville mødes igen, men hvad nytter det, når han ikke svarer eller kontakter mig...
Burde jeg droppe det og komme videre? Har overvejet det, for det driver mig efterhånden til vanvid, og er bange for, at det vil gå ud over mine eksaminer.. Men jeg er desværre nok forelsket.
På forhånd.. Tak!
X, 16 år

SVAR:
Kære X.
Tak for din henvendelse. Det er super godt, at du tager dig selv seriøst og søger hjælp, hvor du ikke lige selv kan se en vej. Nu er det dog sådan, at vi ikke kan tilbyde akut hjælp, så måske nogle af dine spørgsmål har fundet et svar undervejs, og måske har han kontaktet dig på nuværende tidspunkt.
Jeg håber, du er kommet godt igennem din eksamen, som sikkert nu er overstået.
Forelskelse
Du skiver selv, at du er dybt forelsket i fyren, og det synes jeg også fremgår tydeligt af det, du skriver. Forelskelse er både en fantastisk følelse, og som du oplever det, så kan den også være besværlig og svært at håndtere. Du mærker tydelig en forvirring om de signaler, han sender, og du er i tvivl om, hvordan du skal tolke dem – og det kan jeg godt forstå.
Du kan læse mere om forelskelse i de her artikler:
Forelsket – en fantastisk følelse
Slå koldt vand i blodet
Som det står i den sidste artikel, vil jeg helt konkret råde dig til at væbne dig med tålmodighed. Han har måske også brug for at finde ud af, hvor I står i forhold til hinanden og mærker måske også følelser, der stritter i forskellige retninger.
Og hvis nu jeres kontakt fortsætter, så vil jeg også råde jer begge til at snakke sammen om, hvilke forventninger I har til hinanden i forhold til at svare på sms’er og tjatbeskeder. Skal det være samme dag, eller er det ok at der går et par dage, før der kommer et svar retur.
Pas godt på dig selv
Jeg har lyst til at skrive lidt til dig om det med kærester og sex. Også selv om det ikke er noget, du spørger ind til direkte. Du skriver, at du ikke er typen, der lægger op til kys og taler meget om sex. Det læser jeg sådan, at I har snakket sammen om sex, men ikke været sammen seksuelt.
Her på adamogeva.dk er vi overbevist om, at sex hører hjemme i et trygt og stabilt forhold – og allerhelst i ægteskabet. Sex er det mest intime og tætte to mennesker kan have med hinanden. Sex er nøgenhed, intimitet og nærhed, hvor vi gør os sårbare overfor hinanden. Det vil jeg anbefale dig kun at være overfor en fyr, som du kender rigtig, rigtig godt. En som du ved, vil dig for altid.
Fordi at sex er sårbart og fint, så kræver det, at man har brugt lang tid sammen på at lære hinanden at kende, så man kender hinanden og ved hvad den anden indeholder – og ikke på en af de første dates – også selv om lysten til det er stor, hvilket vil være helt naturlig. Men jeg vil alligevel råde dig til at passe på dig selv og vente med sex.
Der står rigtig meget godt om sex og seksualitet i de her artikler:
Sex og følelser
Værd at vente på
Pas godt på dit sexliv
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Er der noget, du er i tvivl om eller vil have uddybet, er du velkommen til at komme tilbage igen.
Med ønsket om alt det bedste til dig.
Steen
Steen Møller Laursen
Skrevet af:
Steen Møller Laursen
Landsleder for Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler
adamogeva.dk