Hvordan tale med hende efter vores lille romance er slut?
Kære Adam og Eva.dk
Jeg synes rigtig godt om jeres hjemmeside og alle de svar, man kan få igennem hjemmesiden. Men jeg kunne ikke rigtig finde et svar på lige præcis mit spørgsmål, så jeg bliver altså nødt til at skrive til jer.
Jeg er en dreng og går på efterskole. I løbet af året fik jeg øjnene op for en sød pige, som jeg åbenbart blev forelsket i. Jeg havde været noget sammen med hende og skrevet noget med hende. Hun åbnede sig ret meget op for mig, så jeg følte egentlig, at det måske kunne blive til noget. Det gik der en rum tid med.
Så endelig får jeg taget mig sammen til at fortælle hende, at jeg meget godt kan lide hende. Hun reagerer også nogenlunde som forventet, hun syntes, jeg var sød, men hun var ikke helt sikker på, hun ville springe ud i et efterskoleforhold, hvilket jeg egentligt heller ikke var. Der går lidt tid, og med tiden bliver der opbygget en "usynlig mur" imellem os, hvor vi til sidst ender med at stoppe vores lille "romance" for good. Men jeg følte stadig lidt følelser for hende alligevel, dem havde jeg svært ved at fjerne fuldstændig.
Det er så her, det tager en lille drejning... Allerede inden jeg havde afsluttet det med pigen, var en af mine roomies begyndt at være sammen med hende. Noget tid gik, de var mere og mere sammen, og i aften fik jeg at vide, hun var blevet kærester med ham, på trods af at hun før havde fortalt mig, hun ikke ville springe ud i det på efterskolen...
Så kommer mit spørgsmål endelig. Jeg kan ikke finde ud af at snakke med hende længere efter alt det her.
Jeg vil gerne snakke med hende om det, men jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til hende. For lidt tid siden sagde jeg til mig selv, at jeg ville gå tilbage til at være normale venner med hende, men det kan jeg ikke rigtig holde længere. Kan jeg gøre noget? Jeg vil heller ikke ødelægge mit forhold til hendes venner/veninder. Nogle lærte jeg mest at kende igennem hende. Og hvad skal jeg sige til min roomie? Jeg har ikke rigtig udtrykt overfor ham, at jeg ikke føler mig tilpas sammen med hende.
Hilsen den forvirrede, 16 år

SVAR:
Kære forvirrede
Tak for brevet. Jeg er glad for at høre, at du synes, at AdamogEva.dk er brugbar for dig. Jeg er også glad for, at du skriver konkret her, om hvad du har på hjertet. Jeg ville forsøge at give dit et svar, du kan bruge i din situation lige nu med denne pige på din efterskole.
Flot at du er åben og ærlig
Først og fremmest ville jeg sige, at jeg har stor respekt for dig, at du ”tog dig sammen” til at fortælle hende om dine følelser. Det er ikke nemt at fortælle andre om sin følelser, og især når man ikke ved, hvordan den anden tænker. Men at turde at erkende og fortælle om ens følelser er vigtig i alle slags forhold. At være åben og ærlig er nogle rigtig vigtige egenskaber at øve sig på. Jeg kan godt forstå, at du så  er blevet noget forvirret over den nuværende situation med hende og din roomie. Når hun har sagt nogle til dig om ikke at ville indgå i en efterskole forhold og så gør det alligevel med en, som du er tæt på.
Vigtigt at få talt ud om tingene
Du spørger, om du kan gøre nogle i forhold til at snakke med både pigen og din roomie. Du vil gerne snakke med dem, men ved ikke hvordan. Igen, synes jeg, det er sejt, at du gerne ville snakke ud om det i stedet for at være tavs og gå rundt i dine egne tanker og frustrationer eller måske bare bagtale dem. Det er meget mere konstruktiv for dig at gå lige til dem.
Fortæl hvad det har gjort ved dig, og hvad du ønsker
Hvad skal du sige til hende, spørger du. Jeg synes, du kunne sige til hende, hvad det har gjort ved dig, at hun har meldt til dig, at hun ikke var interesseret i en efterskole forhold og så gør det alligevel. Forklar konkret og tydelig, hvad dine tanker og følelser er lige nu. Det er også godt at fortælle hende, som du også skriver her, at du gerne ville kunne snakke med hende og være ”normale” venner med hende, men at du er lidt forvirret om hvordan og hvad, hun synes. Det er altid vigtig at få sat ord på ens ønsker, da hun ikke kan læse dine tanker.
Tag en drengesnak
I forhold til din roomie, kan du også fortælle ham, hvad du har tænkt på, siden du hørte, at de to var blevet kærester. Du kan fortælle om denne forvirring og usikkerhed, du har, ift. hvordan ting bliver fremover med jer. I kan få snakket om, hvordan han bedst kan støtte dig i at kommer videre i situationen, og hvordan du bedst kan støtte ham i hans ny tilværelse med en kæreste.
Sæt ord på forventninger, ønsker og følelser
Det er selvfølgelig udfordrende, men en idé kunne være at fortælle ham om morgenen, mens I gøre klar på værelset, at du håber, at I kunne snakke sammen senere i dag…måske ved godnat tid eller noget. Du kan give ham en lille forsmag på, hvad det handler om: f. eks. ”Nu er der gået en uge, siden du blev kærester med ..... og jeg har nogle ting, jeg har tænkt på, som jeg gerne ville dele med dig/spørge dig om. ” Forhåbentlig er han med på en lille drenge snak senere.
Fortæl også vennerne, hvad du ønsker
Ang. hendes veninder, som nu også er din venner, så synes jeg også, det er bedst at sige ting, som det er, overfor dem. At du sætter pris på deres venskab, og selvom det måske bliver lidt mærkelig her i starten i forhold til hende pigen, så ønsker du ikke, at det skal gå ud over jeres venskab. At du tager ansvar for din del, at det ikke bliver akavet for dem, at du ikke snakker dårlig om pigen eller din roomie. At holde ”gossip” ude af det og bare snakke, som du plejer med dem.
Nu er der gået en uge, siden du fik det at vide. Jeg håber, du har haft en okay uge, og at nogle ting måske allerede har glattet sig ud, men håber også, du kan bruge nogle elementer i denne her svar til at få startet nogle gode samtaler og en god kommunikation med dine venner.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen
Skrevet af:
Mary A. Madsen
Efterskolelærer
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK