Hvordan skal jeg forstå terminsberegning ved scanning?
Jeg var til ultralydscanning igår - og fik at vide, at jeg nok var 5+4 henne. Men jeg mindes bare ikke, at vi havde sex på det tidspunkt for 5 uger siden. Der hvor jeg tænker det kunne være mest sandsynligt, ville være, at jeg blev gravid den 18.8. - kan det passe?
Desuden kunne hun ved ultralydscanningen ikke se hjerteblink endnu - indikerer det igen, at det er i august, jeg er blevet gravid?
Det undrer mig bare, hvis jeg er blevet gravid i starten af august, da jeg jo ikke har ægløsning der???
vh Bekymret og forvirret, 24 år

SVAR:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Det skyldes, at vi bruger et gammelt system til at udregne graviditetslængde - et system, der er blevet brugt længe før, det var muligt at foretage ultralydsscanninger.
Forklaringen på de 40 ugers gravidtet
Man skønner, at en graviditet varer 40 uger fra den dag, du havde den første menstruationsdag - også kaldet sidste menstruations første dag - til terminsdatoen - altså den dag, hvor fødslen (måske) går i gang. På en måde er det ulogisk, for når man regner fra menstruationen, så er man slet ikke gravid de første 2 uger ud af de 40, men det skyldes, at man har brug for noget at regne ud fra. Man har alle dage vidst, at menstruation har noget at gøre med forplantning, og når den udebliver, så er det tegn på graviditet. Derfor er det et udmærket pejlemærke, hvornår man sidst havde menstruation. Hvornår man lige præcis bliver gravid, er jo sværere at udtale sig om.
Graviditetsuge contra babys alder
Når du får at vide, at du er 5+4 uger henne, så betyder det ikke, at din baby er undfanget for 5+4 uger siden. Det betyder egentlig, at der er gået 5 uger og 4 dage, siden du havde menstruation. Din baby er kun ca. tre uger og fire dage gammel - hvilket jo passer ganske fint med undfangelse den 18.08.
Beregning af befrugtningstidspunket ved scanning
Bare for at gøre det endnu mere forvirrende, så får du lige endnu en forklaring, så du ikke undrer dig senere hen. Det er meget normalt, at man får rykket sin termin, når man er til scanning - typisk bare et par dage, men hvorfor nu det, når jeg lige har sagt, at det regnes ud fra menstruationen? Det skyldes, at man på scanning måler barnets størrelse - og fordi alle fostre har næsten samme størrelse i den i tidlige del af graviditeten, kan man måle mere præcist, hvornår befrugtningen har fundet sted.
Barnets alder passer altså ikke altid med menstruationen, fordi kvinder er forskellige - menstruationscyklusser er ikke altid regelmæssige, og ægløsninger sker måske ikke altid lige på det tidspunkt, der står i bøgerne.
Modsat kan der være en vis upræcished i scanningsmålingerne, så det ikke var nødvendigt at flytte terminen. Nogle mener, at man skal lade være med at rykke terminen, hvis der er mindre end en uge til forskel fra menstruationsterminen.
Terminsdato "kun" et pejlemærke
Jeg vil også indskyde med det samme, at det med terminsdatoen også blot er et pejlemærke. Ingen ved præcis hvornår fødslen går i gang - faktisk går langt de fleste førstegangsfødende "over tid", så ved første barn ville det passe mere præcist at sætte terminen 4-5 dage senere. Du skal altså ikke sætte stort kryds i kalenderen og regne med at få veer præcis den dag, du har termin - babyen kan både komme før og efter termin. Man siger, at man har født til termin, hvis man føder i intervallet 3 uger inden termin og 2 uger efter - men alt det får du tid til at sætte dig ind i. Tal med din jordemoder om, hvordan fødslerne håndteres, der hvor du skal føde.
Hjerteblink
Hjerteblink kan ikke ses, når barnet kun er 3½ uge gammelt, og du har ret i, at det betyder, at du er blevet gravid i august. Hvis du var blevet gravid i juli, ville man helt sikkert kunne se hjerteblink nu.
Jeg håber, at det ikke blev alt for indviklet - ellers er du velkommen til at spørge igen.
Mange hilsner
Amailie