Hvordan sige til min bedste ven, at jeg er forelsket i ham?
Hej adam og eva
Jeg er en pige i niende klasse på femten år. Jeg har været så heldig at forelske mig i min allerbedste ven, som også går i min klasse. Jeg er dog temmelig genert, og jeg tør ikke sige det til ham. Vi kan snakke om alt, og der er tidspunkter, hvor han bare er min gode ven, som griner med og af mig. Men for det meste er det næsten som at drukne under følelsen. Jeg har gået med den her forelskelse i maven i halvandet år efterhånden, tror jeg, men det er først her for et par måneder siden, det gik op for mig, at det var sådan, jeg så på ham.
Han har haft flere andre kærester, og han er meget højlydt omkring alting, så jeg tænkte, at hvis han følte det samme som mig, så ville nok han sige det. Det er jo selvfølgelig noget pjat, og nu har jeg endelig taget mig nok sammen til, at jeg vil gøre det. Jeg mangler bare det sidste lille spark, så skal jeg nok få det gjort.
Kan I hjælpe mig? Med bare lige at få mig til at tage mig nok sammen. Der mangler alligevel et stykke, og når jeg står i det, går jeg i panik og finder på noget andet at tale om. Ikke fordi jeg allerede har forsøgt, men det plejer jeg i sådanne situationer. Det er jo selvfølgelig ikke kun, fordi jeg er genert, men jeg er ufatteligt bange for ydmygelsen, hvis han ikke mener det samme. Og selvfølgelig også for at miste min bedste ven. Han er grunden til, at jeg tager mig sammen til at tage i skole hver dag.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg overhovedet sige det, eller skal jeg bare se, hvad der sker?
Hilsen A, 15 år

SVAR:
Hej A
Tak for dit spørgsmål!
Forelsket i din allerbedste ven
Du skriver, du er forelsket i din allerbedste ven og har været det i halvandet år, men du fandt først rigtigt ud af det for et par måneder siden.
Han plejer at være højlydt omkring sine forhold, og du er nu i tvivl, om han føler det samme som dig, da han ikke har sagt noget.
Til slut skriver du, at du mangler et spark til at få snakket med ham om det. Du har endnu ikke gjort det, da du er bange for, han ikke føler det samme.
Spørgsmål at tænke over
Hvis jeg sad overfor dig, ville mine første spørgsmål til dig være: ”Er du forelsket, eller er han bare en rigtig god ven?” og ”Hvis han fortalte dig, at han havde følelser for dig, hvordan ville du så reagere? Selv hvis du ikke gengælder hans følelser, tror jeg, du ville undgå, at det blev en ydmygelse for ham at fortælle det. Og gad vide, om han ikke vil gøre det samme for dig?
Først vil jeg råde dig til at læse følgende artikler og se, om det kan hjælpe dig: Kærestepotentiale … eller en god ven?
Forelsket – en fantastisk følelse
Forelskelse er en dejlig følelse, som fylder rigtig meget, kan gøre én rundtosset og føle, at man svæver på en sky. Samtidig kan følelsen fylde så meget, at det næsten ikke er til at holde ud.
Selvom det kan virke umuligt i øjeblikket, er forelskelse rent faktisk noget, der godt kan styres. Du kan vælge at give forelskelsen plads, eller du kan vælge at lukke ned for dine følelser og dermed stoppe forelskelsen. Det er et valg, du tager.
Hvad du kan gøre
Når jeg læser din besked, får jeg en fornemmelse af, at du rigtig gerne vil snakke med din ven om dine følelser, men er bange for konsekvenserne, hvis han ikke har det på samme måde. Det er altid svært at fortælle en anden, hvordan man føler. Lige meget, hvor gode venner man er, er det grænseoverskridende at lægge sine følelser frem uden at vide, hvordan den anden vil reagere. Det er meget naturligt, du er nervøs for situationen og ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an.
Jeg kender ikke din vens tanker og følelser. Derfor er det vigtigst, at du finder ud af, om du har mod på at tage en chance og satse. Som du skriver, er det også en mulighed at vente og se, hvad der sker, men det kan betyde, at du måske mister chancen for at finde sammen med ham. Jeg tror, det er vigtigt at mærke efter i maven, om du er så forelsket, at du har lyst til at tage chancen.
Snak med ham
Det er altid en fordel at snakke sammen, hvis man vil vide, hvordan den anden har det. Du skriver, du er bange for ydmygelsen, hvis han ikke er forelsket i dig. En afvisning er altid et hårdt slag, men uvisheden om hans følelser og jeres forhold, tænker jeg, er endnu sværere at leve med.
Det lyder, som om I snakker og bruger meget tid sammen, men måske har I ikke mulighed for den mere seriøse snak. Jeg vil derfor anbefale dig at aftale et tidspunkt, hvor I kan snakke sammen. Fortæl ham, at du har brug for at snakke på et tidspunkt, han har tid – han bliver sikkert nysgerrig, og forhåbentlig kan det gøre, at I begge ved, det er en vigtig samtale.
Komme i skole
Du fortæller, at han er grunden til, du kommer i skole hver dag. Mit bedste råd til dig er, at du skal finde flere grunde til at komme i skole. Hvis det betyder, at du skal finde nogle nye/flere veninder, gå helt vildt meget op i tyskundervisningen eller noget helt tredje, synes jeg, det er vigtigt at lægge energi i det. Det er skrøbeligt kun at have én grund til at tage i skole, og det skal helst være både dejligt og lærerigt at komme i skole hver dag.
Til sidst vil jeg ønske dig held og lykke – jeg håber, du har fået lidt med på vejen og er mere afklaret om, hvad der er det rigtige for dig at gøre.
Hvis du har brug for mere inspiration, kan du fx læse disse svar på andres spørgsmål:
14 år og forvirret – kan han lide mig?
Jeg er forelsket – hvordan får jeg det sagt?
Mvh. Trine
Trine K. Kaas
Skrevet af:
Trine K. Kaas
Skolespykolog
adamogeva.dk