Hvordan når forelskelsen ikke er gengældt?
Hej. Jeg er forelsket i en pige på min alder. Vi har skrevet meget sammen og jeg har indset, at jeg er lidt småforelsket. Jeg tror bare ikke rigtig, hun har følelser for mig, fordi jeg siger søde ting hele tiden og hun siger bare nå...
Hjælp!!!!
NN, 13 år

SVAR:
Kære anonyme
Mange tak for din mail.
Forelskelsen fylder meget i ens tanker
Når man er forelsket, kan man næsten ikke tænke på andet. Det kan fylde ens hverdag fra vækkeuret ringer til man går i seng om aftenen - og ja flere gange kan det også fylde i ens drømme. Det kan måske især fylde rigtig meget, når man ikke er helt sikker på, hvordan den anden har det. Det er helt naturligt.
Vi kan reagere forskelligt på søde ord
Når man er meget glad for en person, så kan man have lyst til at sige det til personen mange gange. Det er helt naturligt, men nogle gange kan det også blive for meget for den anden person, hvis man siger søde ting hele tiden. Som mennesker kan vi reagere meget forskelligt på søde bemærkninger. Du skriver, at hun siger nå.... - hvad der præcis skal tolkes ind i det kan være svært at gennemskue. Her er en mulighed og måske er det en helt anden.
• Når hun siger nå.... så kan det være fordi, hun bliver lidt genert - det kan være, at du er den første på hendes alder, som gør det. Når hun skriver eller siger sådan, så kan det være fordi, hun synes, at det er sødt af dig at sige sådan.
Men hvorfor siger hun ikke noget andet tilbage? Måske er det et sådan spørgsmål, du sidder tilbage med.
• Måske har hun svært ved at sætte ord på det selv og udtrykke det.
• Måske har hun ikke følelser for dig, men har svært ved at sige det til dig. (Det er aldrig rart at skulle såre en anden person.)
Afklaring kan give ro i sindet
Vi kan ikke fortælle dig, hvad du præcis skal gøre - det er dit eget valg, men vi vil gerne give dig et råd.
Vores råd til dig er, at du fortæller hende, at du har følelser for hende. (måske har du allerede gjort det). Hvor fortæller du hende lige det henne? Det er i hvert fald vigtigt, at det er et sted, hvor I har mulighed for at snakke bare jer to, og vi vil ikke råde dig til at gøre det over en sms. Måske har hun også følelser for dig, og så er det jo rigtig dejligt - eller måske har hun brug for lige at tænke over det, og det behøver ikke at skulle tolkes som noget negativt.
Men det kan også gå den anden vej. Hvis følelserne ikke er gengældt, så vil det selvfølgelig være rigtig hårdt den næste tid, da du jo skriver, at du har følelser for hende. Men selve afklaringen kan give dig ro i sindet ment på den måde, at du så ved, hvad du skal forholde dig til. Det kan hjælpe dig til at komme videre.
Vi håber at svaret kan være til en lille hjælp. Held og lykke med det.
Mange hilsner Else og Simon
Leksikon
Læs mere her
Vil du være perfekt ligesom Jasmin Lind?
Jasmin Lind om perfekthedskulturen
On 'Play' external media is loaded and YouTube sends you some cookies!
Accept & Play Accept for All Videos & Play
×
Podcast om at være biseksuel
Lyt til Annas og Jacobs samtale.