Hvordan lærer jeg at åbne mig føleslesmæssigt?
Hej. Jeg har datet denne her fantastiske fyr i 9 måneder nu. Idag er det natten til fredag, og lige siden i mandags har ham og jeg skændtes, og vi kan slet ikke finde ud af det nu. Og jeg er virkelig såret.
Han har lige smækket den i hovedet på mig, om hvor dårlig jeg er til at åbne mig følelsesmæssigt, og jeg vil det skide gerne, men jeg ved ikke, hvordan man gør og hvad skal jeg gøre, for at han ved, at jeg holder skide meget af ham og ikke vil miste ham? At jeg vil flytte hele jordens bjerge for hans skyld, smide alt jeg har i hænderne. Jeg støtter ham i alt, jeg lytter til alt, hvad han har at sige, jeg er den ven, han har brug for, når det hele brænder på.
Men når det kommer til mine følelser, lukker jeg helt af, og jeg vil gøre alt for det, for vil ikke miste ham. Han kan sidde og spørge mig om ting, og jeg går nærmest i panik og min hjerne går i selvforsvar, og så kan jeg intet svar komme med, hvis han f.eks. spørger mig, om hvad jeg føler for ham? - ved ikke om spørgsmålet i sig selv bare er skide svært at svare på, men jeg ved ikke, hvad det indebærer " hvad føler du for mig?" - jeg føler.. det for dig, jeg godt kan li dig? - det kan man jo ikke svare..
I need help soon!! ellers ender det med at være slut..
Stine, 18 år

SVAR:
Hej Stine
Tak for din henvendelse til AdamogEva.
Du fortæller, at du har svært ved at åbne dig omkring dine følelser. Du har datet en fyr i 9 måneder og han er lige som dig frustreret over, at du ikke kan åbne dig følelsesmæssigt, kan jeg forstå.
Hvad kan du stille op med det?
Vær glad for, at du er opmærksom på problemet
Det første, jeg vil sige til dig, er, at den erfaring, du har omkring dig selv mht. at kommunikere følelser, er utrolig vigtig. Forudsætningen for, at du kan gøre noget ved det, er jo, at du er klar over, at der er noget, som du har brug for at arbejde med. Vær glad for, at du har denne bevidsthed. Mange mennesker, som er langt ældre end du, er stadig ikke blevet bevidste om, at de har dette problem eller blevet bevidste om, hvor invaliderende det er for deres liv at have det.
Stil dig foran spejlet og sig kærligt og nænsomt til dig selv: ”Tak fordi du siger det til mig. Hvis ikke du gjorde det, kunne jeg jo ikke gøre noget ved det”.
Hjernen vil gerne kontrollere, hvad du skal sige
Men spørgsmålet er jo stadig, hvad du skal gøre. Jeg har en fornemmelse af, at din hjerne ligger som et kontrollerende lag mellem dine følelser og omverdenen. Det er i grunden godt nok. Det er jo ikke alle følelser, man skal vælte ud hvor som helst. Hos dig er problemet blot, at hjernen får lov at bestemme for meget, så følelserne heller ikke slipper ud, når du gerne ville, at de skulle. Det tror jeg godt, at du kan ændre på.
Beslut dig for at øve dig
Det første trin er, at du skal beslutte, at eftersom det er din hjerne, så er det også dig, der bestemmer. Du kan beslutte, at du vil kommunikere følelser. Følelserne er der inde, det tror jeg, du kan mærke og det fornemmer jeg også i din mail. Hvordan er det, man får dem lavet om til ord, så andre kan få del i dem? Hvis man, som du, har haft svært ved det, er man jo ikke så trænet. Derfor kan man have brug for at øve sig lidt.
Det er det næste trin: Øvelse. I starten, når man skal øve sig på noget, kan det godt blive lidt dumt engang imellem. Det er lidt, ligesom hvis man skal lære sig et nyt sprog. Da du startede med at lære engelsk, som du sikkert har lært i skolen, så kan du sikkert huske, at du nogle gange kunne føle dig dum, når du skulle sige en sætning. Sådan kan det også være, når du skal lære at udtrykke følelser. Du skal bruge nogle ord, som du ikke er vant til at bruge. Derfor kan hjernen finde på at sige til dig: ”Nej, det lyder for dumt, det kan man ikke sige”. Der er der, at du beslutsomt skal sige: ”Jo, det kan man godt, for jeg er ved at øve mig!”.
Brug ”hv”-spørgsmål til at åbne for samtalen og følelserne
Lad os være konkrete. Du siger ”…jeg føler det for dig, at jeg godt kan li´ dig... det kan man jo ikke svare…”. Jo, det kan du godt. Du må jo starte et sted. Du må frimodigt lade komme ud af din mund, hvad du mærker indeni og lade hjernen blande sig udenom. Når du så har sagt til din fyr: ”Jeg føler det for dig, at jeg godt kan li´dig”, så kommer hjernen dig faktisk til hjælp og siger ”Hov, det blev han vist ikke meget klogere af, du skal sige noget mere”. Her kommer et råd mere, til den situation:
Sæt dig ned og lav en liste over alle de ”hv” ord du kan komme i tanker om: hvad, hvordan, hvilke osv. Lav dig efterfølgende en liste over alle de ”hv” spørgsmål, som man kunne stille til dig:
Hvordan er det at have en fyr, som man godt kan li´?
Hvad er det ved din fyr, som du godt kan li´?
Hvilken betydning har det for dig, at du har en fyr, som du godt kan li´?
… fortsæt selv listen
… og nedskriv efterfølgende omhyggeligt svaret på hver enkelt spørgsmål.
Når du ikke kan komme i tanker om flere spørgsmål, så har du en lang stribe af svar, som alle udtrykker den betydning, som din fyr har for dig. Alle sammen sætninger, som åbenhjertigt fortæller, hvad du føler.
Her og nu, kan du komme videre, ved simpelthen at skrive et brev til din fyr, hvor du fortæller ham alle disse svar. Du kan også sige det til ham, hvis du har mod på det. Så er du i gang.
Og så lidt opsummering til slut:
1. Beslut at det er dig, der bestemmer og at det godt må lyde dumt
2. Øv dig og sig, hvad du føler med de ord, du har
3. Stil uddybende spørgsmål til dig selv, som kan åbne for flere sætninger og ord
Tal med din fyr om din besværlighed og dit ønske om at gøre noget ved det
Jeg synes, du skal tale med din fyr om din situation og dette svar. Det gør det nemmere for ham, hvis han ved, at du gerne vil øve dig og har besluttet dig for, at det skal være anderledes. Måske han oven i købet kan hjælpe dig med at stille ”hv” spørgsmål, så du på den måde kommer lidt dybere i din åbenhed. Når du har øvet dig et stykke tid, vil det falde dig lettere og lettere at kommunikere følelser. Det er den erfaring jeg har fra mit eget liv og fra andre, som har stået samme sted som du.
Jeg håber, du kunne bruge noget af dette og jeg ønsker dig held og åbenhed med det :-)
Den øvelse, som du nu, forhåbentligt, går ind i, vil blive til gavn for dig resten af dit liv. Det at kunne kommunikere følelser, vil du kunne bruge i forhold til alle dine relationer, familie, venner og kolleger. Det vil gøre en afgørende forskel for dig!
De bedste hilsner fra Benny