Hvordan kommer jeg ud af min indelukkethed?
Hej! Jeg er en dreng på 18 år. Jeg er meget indelukket og snakker kun med folk om meget overfladiske ting. Jeg kunne vildt godt tænke mig en kæreste, men det kan bare ikke lade sig gøre, da jeg slet ikke snakker med piger. Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal snakke med dem om. Desuden er jeg også en lidt genert dreng.
Jeg ville høre, om I har nogle forslag til, hvordan jeg kan komme til at kommunikere med piger, og hvordan jeg kan komme af med denne indelukkethed og generthed.

SVAR:
Hej
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk.
Du fortæller, at du føler dig indelukket og genert, og at du ikke synes, du er ret god til at kommunikere med piger. Det er du ikke tilfreds med, for du vil rigtig gerne have en kæreste. Derfor spørger du om, hvad du kan stille op med din indelukkethed og generthed.
Først vil jeg bede dig læse mit svar på spørgsmålet Har det svært med piger – kommer det hele af sig selv? Det handler om noget af det samme, som det du spørger om. Her tænker jeg mest på den del af dit spørgsmål, som handler om, hvordan du kommer til at kommunikere med piger.
Hvordan kan jeg udvide min 'åbningstid'?
I forlængelse af det svar, vil jeg gerne sige et par ord specielt til dig.
Du nævner din indelukkethed, og at du kun snakker med folk om overfladiske ting som en af hindringerne for, at du kommer i kontakt med piger. Du spørger til, hvordan du kan slippe af med de hindringer. Det er godt set af dig, at du må gøre noget ved det for at få etableret god kontakt til pigerne. Som du jo sikkert allerede har indset, er det svært at være kæreste med nogen, hvis ikke man kan snakke om andet end overfladiske ting. En af idéerne med at være kærester er jo netop, at man er sammen med en person, som man kan dele sit liv med. Både det, som er let og sjovt og det, som er tungt og svært. Derfor er det en god start for dig, at du har erkendt, hvor problemet ligger.
Når du nu har skrevet til AdamogEva.dk viser det, at du ikke kun er indelukket. Du kan også være åben, for det er du jo i din mail til os. Din udfordring er, at du får lært at udvide dine 'åbningstider', så du kan være noget mere åben, også når du er sammen med andre.
Jeg vil give dig et par råd til, hvordan du kan begynde at arbejde med det.
Spørg ind til, hvordan andre har det
Når du er sammen med andre mennesker; søskende, venner og hvem du nu er sammen med, så begynd at spørge til dem. Det kunne være spørgsmål som: “Hvordan går det på dit nye job?” “Er du glad for det?” “Var det ikke lidt hårdt i starten lige at komme ind i det hele?” “Hvordan går det med studierne?” osv. Interesser dig for dine venner og spørg ind til deres liv, og hvordan de føler. Når de svarer på et spørgsmål, så stil et mere, så du er med til at holde samtalen igang. Det kunne være: “Hvad var det sværeste ved det?” eller “Hvordan kan det være, at ...?” Stil dig ikke tilfreds med et enkelt svar, men forsøg at holde en dialog igang så længe, du føler, den anden har det godt med det og har lyst til at snakke mere om emnet.
Når du taler med andre mennesker på denne måde, så får det andet menneske en oplevelse af at være noget særligt, og at det føles godt at være sammen med dig. Når du siger noget i stil med: “Var det ikke lidt svært ... det var det ihvertfald for mig, da ...” så får du samtidig signaleret, at du er åben for at dele dit eget liv og det, som ikke er så let for dig. Når to mennesker sammen og overfor hinanden erkender, at alting ikke altid er så let, så opstår der et fællesskab mellem dem. Det er sådan et fællesskab, du ville have godt af at finde ind i, tænker jeg.
Vær ærlig om dig selv
Hvis du viser interesse for andre menneskers liv, og hvordan de har det, så vil andre også interessere sig for dig. Så vil de begynde at spørge dig om, hvordan du har det. Når de gør det, skal du være ærlig. Hvis du bliver spurgt: “Hvordan går det i skolen?” skal du ikke svare: “Godt nok.” Det lukker samtalen ned og signalerer, at det ikke er noget, som du har lyst at snakke mere om. I stedet skal du være helt ærlig og sige fx: “Jo, for det meste er jeg glad for det, men nogle dage er jeg ikke så glad.” Så kommer det næste spørgsmål: “Hvad er det, som du ikke er så glad for?” Så svarer du: “Jeg er ikke så god til matematik, og ind imellem synes jeg, det er ret drøjt at sidde med svære opgaver ud på natten, som jeg ikke kan løse.” Nu er du igang med at tale om følelser. Her var det en negativ følelse. Det kunne også være noget positivt: “Jeg synes, det er superfedt at ..., fordi jeg så får mulighed for ...” osv.
Det vigtige for dig er, at du får fortalt andre noget om, hvad du føler og lader det komme ud. Det er en af vejene til, at du får brudt med din indelukkethed.
Hvad skyldes lukketheden
Jeg forestiller mig ikke, at det bliver nemt for dig at komme i gang med det, jeg har skrevet om. Der er jo en årsag til, at du føler dig indelukket. Jeg forestiller mig, at der er et eller andet, som du er bange for. Det kan være, at du er bange for, hvad andre vil tænke om dig, hvis de fik at vide, hvordan du egentlig er eller har det. Hvis det er sådan, så vil jeg gerne udfordre dig til at undersøge, om det nu også passer med virkeligheden. Er det virkelig sådan, at andre ikke kan lide dig, hvis de lærer dig bedre at kende? Det tror jeg ikke. Jeg tror, du vil få nemmere ved at lære nogle at kende og at få venner, hvis du giver mere af dig selv. Det er du nødt til at afprøve for at konstatere det. Det kan måske føles grænseoverskridende for dig, men som sagt tror jeg, det er vejen frem :-)
Sidder du fast
Hvis du finder ud af, at du ikke kan komme igang med at tale med andre mennesker på den måde, jeg har skitseret, så synes jeg, du skal prøve at søge hjælp. Hvis du kender en voksen, som du taler godt med, skulle du gøre det. Du kunne også få hjælp fra en terapeut eller en psykolog. Det er vigtigt for dig, at du får brudt denne indelukkethed, så du kan komme til at leve i fuldt flor. Det har afgørende betydning for resten af dit liv. Derfor bør du tage dig selv alvorligt og gøre noget ved det, hvis du ikke føler, at du selv kan komme videre.
Du kan også læse andre svar, som er skrevet om det at være genert:
Hvordan kommer jeg ud af min følelse af ensomhed?
Genert og asocial – hvordan ændre det?
Hvordan slipper jeg af med genertheden?
Kan jeg gøre noget ved min generthed?
Jeg håber, du kan bruge mine råd til noget, og at det vil hjælpe dig i gang. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Benny
Benny Dein
Skrevet af:
Benny Dein
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk