Hvordan kommer jeg ud af min ensomhed?
Hej,
Jeg er en pige på 19 år, som for nylig er flyttet hjemmefra. "Yes" tænker alle så, pånær mig. Mange af mine veninder bor her og min søster. Men det er som om at alle har deres eget liv, som ikke rigtig involverer mig. De har alle arbejde eller studerer. Jeg søger job, men har endnu ikke været heldig. Hverdag er en kamp.
Jeg føler at tiden går så langsomt, og at alle har så travlt med hver deres job og studier. Og så I deres fritid har de ting de skal nå, aftaler med kollegaer eller studiekammerater, og har ikke tid til at hænge ud. Når de så endelig har tid er det som om de hellere ville lave noget andet, eller taler om alle de ting, de skal nå. Det virker som om de egentlig ikke har tid til en kop kaffe. Det er jo ikke særlig hyggeligt - hverken for dem eller for mig.
Højdepunkterne i min hverdag er: morgenmad, internet, tv-serien "venner" om eftermiddagen og at gå i seng om aftenen. Jeg er trist og ensom. Dette skulle ellers være "time of my life" at bo i storbyen. Det er nærmere et mareridt, som jeg ikke kan se en ende på.
vh anonym

SVAR:
Kære dig
Godt du har taget det skridt at skrive til Adamogeva.dk. Jeg kan høre på dig, du er meget ensom og det er godt at dele din ensomhed med nogen.
Nyt kapitel
Du skriver, at du for nylig er flyttet hjemmefra, og at det lige er, hvad alle forestiller sig, må være alle tiders. Men det er desværre ikke sådan, du oplever det.
Jeg tænker lidt på, hvad din baggrund mon har været for at flytte? Det lyder ikke til, at du er flyttet pga. arbejde eller studier. Du skriver, at alle tænker ” yes ” undtagen dig – følte du dig tvunget til at flytte – var det på baggrund af en konflikt med dine forældre, eller fordi det var forventet eller hvad var grunden til, du flyttede?
Det kunne du prøve at tænke lidt over. Det er nemlig sådan, at baggrunden for de valg vi tager, kan have en indflydelse på, hvordan vi oplever den nuværende situation.
Jeg tænker her på, at hvis du f.eks. af en eller anden årsag har følt dig tvunget til at flytte, så er det ikke den aller-bedste baggrund for at skulle starte på et nyt kapitel i livet.
Gode vaner
Jeg forstår på dig, at du ikke har noget job. Derfor er det en god ide at få dig nogle gode vaner, så din hverdag ikke bliver den kamp, som du oplever nu.
Det er noget rigtig mange kommer til at opleve i forskellige faser af deres liv, hvor en vant mønster pludselig forsvinder, og der ikke er et nyt fast mønster der tager over.
Her er nogle enkelte råd: Start dagen på samme tid, som hvis du skulle op til et arbejde. Det er altid godt at komme op om morgenen og komme i gang med noget. Det er en god rytme at holde fast i, så er du også klar den dag du får et job.
Start evt. dagen med en gå eller løbetur. Frisk luft og motion er godt og giver ny energi. Måske er det svært for dig at gøre det selv, prøv at finde ud af om der er en i nærheden af din bopæl du evt. kunne gøre det sammen med.
Når du så kommer hjem kan du give dig selv en ” præmie ” i form af en nybagt bolle, en kop kaffe, et dejligt bad, eller hvad du nu kan finde på. Det er jo kun dig selv, der sætter grænsen for fantasien til, hvordan du kan præmiere dig selv.
Mange bliver anbefalet sådanne små øvelser, hvor man gør noget, der er godt for sig selv og bagefter give sig selv en præmie. Det er med til at øge dit selvværd og det gør, at du nemmere kan komme i kontakt med dine omgivelser, fordi du føler dig bedre tilpas med dig selv.
I løbet af dagen kan du lægge ting ind, du gerne vil have gjort i dit nye hjem. Flytte om på tingene, rydde op i gamle mapper og lign. Alt sammen ting, som ikke koster penge, men som giver mening for dig at putte ind i din hverdag.
Du kan også bage en kage eller lign. og invitere din søster eller veninder på det, når du ved, de er kommet hjem fra arbejde/studier. Det er de færreste, der kan sige nej til det. Eller I kan aftale det på forhånd, så de kan få mulighed for at planlægge det i forhold til det de ellers har at lave.
Læg nogle ærinder ind i din dag. Gå f.eks på biblioteket et par gange om ugen og læs avis eller blade. Så følger du lidt med, det er gratis og du kommer ud af lejligheden.
Lav i det hele taget gode vaner omkring alt i din hverdag – det gælder både døgnrytme, kost, forvaltningen af din økonomi og meget mere, og jeg tror du vil opleve, at din hverdag bliver mere fyldt med mening, end det du oplever lige nu.
Interesser
Jeg vil også opfordre dig til at finde nogle interesser. I de fleste byer er der mulighed for at finde forskellige foreninger med et bredt udbud af interesser, og mon ikke der er en af dem, der kunne have din interesse. Gør det evt. sammen med nogen, så er det altid nemmere at komme af sted.
Fremtiden
Det er godt du tager det her initiativ og spørge om råd og hjælp. For jeg, at i din situation må du netop gøre en aktiv indsat for at skabe dig en hverdag med indhold og mening. Vi kan ikke altid forvente, at vores familie og vore venner er dem, der kommer til os. Det kan der være mange grunde til – f.eks. har de måske så mange ting om ørerne, at de ikke magter det, og har måske et krævende studier eller arbejde.
Nu ved jeg ikke, om du har fortalt det til dine omgivelser, at du oplever, de har så mange ting, at de ikke har tid til dig – og at du føler dig ensom i hverdagen?
Hvis ikke, så overvej om du kunne snakke med nogle af dem om det, for måske ved de slet ikke, hvordan du føler det. Hvis du gør det, så tror jeg, du er nået et godt stykke i forhold til dine sociale relationer.
Jeg vil ønske dig en god og meningsfyldt fremtid.
Du er også velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for hjælp eller input.
Læs også disse artikler:
Hvordan kommer jeg ud af min følelse af ensomhed?
Hvad er jeg værd?
Kærlig hilsen
Lisbeth Vestergaard
Skrevet af:
Lisbeth Vestergaard
Familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK