Hvordan kommer jeg igang med at tabe 20 kg?
Hej. Jeg er en pige på 14 år. Jeg har skrevet et brev til jer før, fordi jeg gerne vil tabe mig 20 kg. (jeg vejer for meget) jeg var inde og kigge på en hjemmeside, som I havde sendt mig, og der stod (fedme) ved mine mål:164 cm høj og vejer 83 kg.
Jeg vil virkelig virkelig gerne tabe mig!! Men jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal gå i gang? Altså overbevise mig selv om, at nu er det nu, jeg skal i gang. For jeg siger altid til mig selv, jamen på mandag starter jeg med at spise sundt osv. og siger det ret ofte, men det bliver aldrig til noget?! Håber I kan hjælpe mig igen ! hehe.
Knus :)
Emse 14 år

SVAR:
Kære Emse.
Tak for dit spørgsmål. Det er super godt at du vender tilbage igen. – Tak for det!
Dit tidligere spørgsmål med svar står her: Jeg vil tabe mig 20 kg - men hvordan?
Nu skriver du igen, at du virkelig gerne vil tabe dig, og at du har besluttet dig, og så bliver det bare ikke til mere end det. Det tror jeg, der er mange i din situation, der også har oplevet. For det med at tabe sig, handler om langt flere ting, end hvad du putter i munden og hvor meget du bevæger sig. Det handler bl.a. også om den måde, du lever dit liv på, hvilke vaner du har, hvordan du har det i forhold til andre mennesker og dig selv.
Derfor har jeg to råd til dig, som jeg håber du kan bruge, Emse.
Tal med en voksen du kender
Det første jeg vil råde dig til, at du får snakket med en voksen om dit problem. Det kan være din far eller mor, en lærer, en venindes mor eller bare én, du har tillid til. Det er nemlig vigtigt, at det ikke er noget, du selv går og tumler med.
Det med at tabe sig er ikke bare lige en beslutning man træffer, og så gør det. Det er ikke så let, som man lige skulle tro. – Det tror jeg også er din oplevelse.
De fleste mennesker, som har tabt sig meget, har haft en person, der kunne støtte og rådgive dem.
Få hjælp fra en professionel
Det andet jeg vil råde dig til er at få hjælp fra en professionel. – Én der er uddannet til at til at støtte én som dig, Emse. Jeg tror det er rigtig vigtigt at have en professionel ved hånden, som kan rådgive og støtte dig. Det kunne være din egen læge eller en sundhedsplejerske på din skole. Som kan hjælpe dig med at lægge realistiske planer, og følge med i, hvordan det går dig. Det skrev vi også sidst. Har du prøvet det?
Jeg ved det for nogen kan være svært at tage skridtet til at få kontaktet en professionel. Men måske er det i virkeligheden, det vigtigste skridt for dig, på vej mod at begynde det vægttab, du sådan ønsker dig. – Måske er der en voksen, der kan hjælpe dig med at tage den kontakt.
Jeg tror du kender alle de gode råd der skal til for at tabe sig og det er rigtig godt at kende dem. Det er bare ikke ensbetydende med, at man så bare lige kan gå hen og gøre det. Det ved du allerede alt om.
Det er præcis det kontakten til en professionel kan ændre på. En professionel ved hvordan men på forskellige måder kan hjælpe én til at holde fast i det, man godt ved, og det man ønsker at gøre, og så hjælpe en til at gøre det. Du er selv den vigtigste faktor i den forandring du skal ske. Men du har brug for støtte. Søg den.
Du er værdifuld
Så kommer det allervigtigste til sidst.
Jeg ønsker for dig, at du altid må huske på, at du er værdifuld. Dit værd afhænger ikke af, hvor meget du vejer. Du er unik og har værdi, lige som den du er, bare fordi du er dig!
Jeg ønsker dig alt muligt godt. Du er velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner, Annette Bech Vad