Hvordan kommer jeg i kontakt med fyrene?
Hej! Jeg er en pige på 17 år. Jeg står i 2 situationer, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre. Jeg håber i kan hjælpe mig.
1: Jeg føler ikke, at fyrene kan lide mig. Jeg har det fint med at være single, men samtidig vil jeg også gerne have en kæreste. Jeg savner den nærvær, man får fra en anden person, som man godt kan lide. Jeg har det problem, at jeg ikke ved hvordan jeg skal komme i kontakt med fyrene. Jeg kan ikke finde ud af at flirte og komme i kontakt med fyrene, heller ikke når jeg går i byen. Mine veninder spørger mig tit om jeg ikke snart skal finde mig en sød fyr. Jeg ved, jeg ikke kan, fordi jeg er blevet bremset meget gemmen livet pga. mobning. Har du en ide til, hvordan jeg får kontakt med fyrene?
2: Jeg har også et andet problem. Som sagt er jeg 17 år og bor hjemme. Min genbo har en søn, som bor i København og jeg bor på Fyn. Han kommer en gang imellem hjem til sine forældre. Når han er hjemme hos sine forældre, så snakker jeg godt med ham. Jeg kan godt lide ham. Min mor og hans far har "drillet" os med, at vi passer godt sammen. Samt at "vores børn" bare skal rende over på den anden side af vejen, så er resten af bedsteforældrene der. Han og jeg har også pjattet med det.
Men jeg er gået hen og faldet for ham, men det er vist ikke gengældt. Vi snakker kun sammen, når han er hjemme. Han er 26 år. Hvad skal jeg gøre? Jeg vil gerne have noget med ham at gøre, men jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Jeg tror, at han synes, jeg er for ung til ham.
Jeg håber af hele mit hjerte, at I kan hjælpe mig med disse to problemer jeg har.
Hilsen Tuller, 17 år

SVAR:
Kære Tuller
Tak for din henvendelse til adamogeva – og for din tillid til at søge hjælp og svar herigennem.
Det lyder til, at den mobning du har været udsat for, har været noget ødelæggende for dit selvværd og din selvtillid.
Er dine tanker fastlåste?
Det du oplever som svært: at flirte og komme i kontakt med fyre, at du ikke føler at fyrene kan lide dig. Samt din overbevisning om, at du ikke kan det, du gerne vil, fordi du er blevet bremset meget gemmen livet – tyder alt sammen på, at du er blevet fastlåst i en bestemt måde, at tænke om dig selv på.
Så der må du tage fat. Du må ud af offerrollen. Det er tankerne, du har om dig selv, der hindrer dig i at gøre det, du gerne vil.
Prøv at opdele tankerne
Du kan måske bruge et billede med 3 huse som en hjælp. Forestil dig en opdeling af tankerne i 3 huse:
1. Den du er
2. Den du burde være
3. Den andre synes, du burde være
1. Hus – Den du er. Det er vigtigt at være i det første hus, som er den du er. Her er det dine tanker om: det du tror på, det du synes om, det der er vigtigt og rigtigt for dig.
2. Hus – Den du burde være. Det andet hus er selvkritikken. Det er de tanker, der fortæller dig, at du ikke er god nok. Tankerne om alt det, du ”burde” være.
3. Hus – Det, du tror, andre tror om dig. Det tredje hus er det, du tror andre (dine veninder, dine forældre, naboens søn og andre) tror om dig, mener du skal osv. Da du ikke har spurgt dem, er det din forestilling om, hvad de tænker og vil sige! Du skriver: ”Men jeg er gået hen og faldet for ham (1. hus), men er vist ikke gengældt (3. hus)”. Jeg tror, han synes jeg er for ung til ham.”(3. hus)
Det er ok at ”gå på besøg” i de andre huse (2. hus og 3. hus), men det er også vigtigt at komme hjem i sit eget hus igen (1. hus).
Find tilliden til andre igen
Da du har været udsat for mobning og er ”blevet holdt nede” af andre, er det vigtigt, du finder en tro på, at andre vil dig det godt – det vil give dig en anden udstråling, som igen vil ændre andres måde at opfatte dig på.
Det er også vigtigt du lærer, at vove at være sårbar – at risikere noget. At du siger højt, når du føler dig usikker, og beder om hjælp fra andre.
Når fortiden gør ondt
Overvejelser
Du kan spørge dig selv:
• Hvad er det værste, der kan ske?
• Hvad er det bedste, der kan ske?
• Hvad er det mest sandsynlige, der vil ske?
Du kan måske skrive et brev til naboens søn, om hvad du føler for ham? Overvej, om du selv synes, han er for gammel til dig? Måske er det ”af nød”, at du er faldet for ham? Måske fordi du tænker, at der nok ikke er andre, der vil have dig (3. hus)?
Har du nogle veninder at tale med om alt det, du står med?
Forelsket – synes I, 7 års aldersforskel er for meget?
Jeg er 17 og han 27 – er han kærestepotentiale?
Hvordan får du kontakt med fyre?
Du spørger, om jeg har en ide til, hvordan du får kontakt med fyre. Ja, - det har jeg: Ved at være dig selv. Og tro på, du kan det! Og så komme ud, hvor der er jævnaldrende (skole, klub, fritidsinteresser, veninder osv.) Og lad dig ikke presse af andre – du kan godt selv finde ud af det, tror jeg.
Problemer med kontakt til drenge – har I gode råd?
Singleliv
Jeg ønsker dig alt godt med kærligheden og med dit liv fremover.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen
Skrevet af:
Else Ø. Andersen
Familie- og psykoterapeut
adamogeva.dk