Hvordan komme af med selvhadtanker og rollen som den stille pige?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva

Jeg er en pige, der snart fylder 16 Og det bekymrer mig på rigtig mange områder. 16 betyder, at jeg så skal starte på gymnasiet, hvilket jeg ser som spændende, men også udfordrende og skræmmende. Det betyder så også, at jeg skal forlade den folkeskole, jeg har gået i de sidste fem år - en tid, der ikke har været mine bedste.

Siden jeg startede i den klasse, har jeg haft rollen som den stille pige, også selvom jeg normalt ikke er en stille pige.. Er den rolle blevet en del af mig på grund af de klassekammerater, jeg har haft? Der har været mange problemer i den klasse. Og rigtig mange mennesker er kommet og gået i dén. Jeg er så den "nye", som har været i klassen i længst tid.

Jeg ved ikke, hvad jeg fejler. Men jeg har nogle sindssyge følelsesmæssige problemer. Jeg snakker ikke med over halvdelen i klassen. Min tidligere bedsteveninde, som viste sig bare at bruge mig og sådan noget til sidst, forlod klassen for en efterskole lige inden niende, og i niende startede der en ny super sød pige, som nu er blevet min gode veninde. Jeg er også gode veninder med en anden fra min klasse, men her for tiden er jeg begyndt at tvivle på, om hun overhovedet gider at være sammen med mig. Hver gang jeg spørger hende, om hun kan hænge ud, kan hun aldrig, og hun har ALDRIG i alle de år, vi har været sammen, spurgt MIG, om vi kunne være sammen.

Der er nogle af dem fra min klasse jeg ALDRIG snakker med af underlige grunde. Og fordi at min klasse sjovt nok ikke aner, hvem jeg virkelig er, behandler de mig som en stille person, de ikke rigtig kender. Nogle af dem har ignoreret mig totalt, lukket mig udenfor fællesskabet og det var som om, jeg ikke selv kunne se det, før jeg startede i niende, hvor mit had til nogle af dem rigtigt begyndte.

Klassen tog super dårligt imod min veninde, der startede lige efter sommerferien, og hun hader også klassen. Hun har sagt, at hun ville flytte, men det har jeg bedt hende om ikke at gøre, så det gør hun ikke. Desuden har jeg haft et crush på en dreng i lang tid, og det er jeg ikke kommet over.

Men hovedpointen er, at fordi at de alle sammen i den klasse, har givet mig særbehandling, føler jeg, at det er mig, der er noget galt med. At det er mig, som den eneste, der kun kan lave fiaskoer og fejl. At jeg er en stor fejl. At det er mig, der er en byrde for min familie, mine veninder, alle mennesker i verden. Jeg føler, at alle mennesker i hele verden er bedre end mig.

Og i løbet af de tre gange, jeg græder på en uge, ønsker jeg, at jeg kunne dø. At jeg kunne dø for at slippe for alle disse følelser. For min familie. For mit liv. Jeg føler, at uanset, hvor jeg havner, vil ingen være sammen med mig. Ingen vil elske mig. Og grunden er, at min klasse aldrig har elsket mig. De har aldrig holdt af mig. Jeg er så usikker i deres fællesskab, så hver gang de griner, er jeg bange for, at det er af mig. Hver gang nogle griner generelt, tror jeg, at det er af mig. Flere gange har jeg grædt oppe i klassen, både på grund af selve klassen men også bare på grund af mig selv og mine mentale problemer.

Mine forældre kan aldrig forstå mig helt. Ingen kan forstå mig helt. Og det hele gør mig så bange, ked af det, forvirret og opgivende.

Mit spørgsmål er: Er der noget, jeg kan gøre for at slippe for alle disse selvhadstanker om mig selv? Eller skal jeg bare leve med hele mit liv, at jeg er ikke god nok for nogen eller noget?

V, 16 år

SVAR:

Hej med dig!

Er der noget, du kan gøre for at slippe for alle disse selvhadstanker om dig selv? JA, det er der.

Det er hårdt arbejde, og det er ikke noget, der løser sig på en weekend, men det KAN løse sig. Du kan læse en masse om lavt selvværd her på siden, men direkte til dig vil jeg sige, at DU skal lave en ændring.

Stop de negative tanker og tænk positive

Lad os lave en lille sammenligning. Det, du skal nu, er lige så svært, som når en meget overvægtig skal tabe sig. Hver gang hun har lyst til noget usundt, skal hun kæmpe imod det og gøre noget andet.

Hver gang, du siger og tænker noget dårligt om dig selv ("Jeg er ikke noget værd – de andre vil ikke være sammen med mig, jeg er skyld i alle problemer" m.v.), så skal du stoppe og tænke noget andet.

Du kan f.eks. i stedet tænke, eller endnu bedre sige højt: ”Jeg er god nok, jeg kan også noget, jeg vil vise dem, hvem jeg er osv.”

Du er din egen værste fjende, når det handler om lavt selvværd. Du er hele tiden med til at bekræfte og dyrke det lave selvværd, hver gang du tænker de negative tanker. Der er IKKE nogen mennesker, der tænker alt det dårlige om dig, som du tror.

Normalt ikke at tale med alle i sin klasse.

Det kan sagtens være, at du ikke snakker med alle i din klasse, og at det ikke er ret mange af dem, der siger dig noget. Det er helt normalt. Vi har mellem 0-3 venner og måske mange bekendte. Men vi er ikke venner med alle, og det er heller ikke alle, vi har noget tilfælles med.

Din udfordring er så, at dine klassekammerater har fået lov til en ”fortælle en historie” om dig, som du ikke mener, er rigtig. Nemlig, at du er en stille pige.

Historien kan ændres, hvis du ændrer adfærd

Hvis den historie skal ændres, skal du gøre noget andet, end du plejer. Det tager selvfølgelig tid at ændre den historie, som måske har været fortalt i de sidste fem år, men igen: Det kan også lykkes, hvis du starter med selv – at vise noget andet.

Prøv at se på dine veninder. Er der én af dem, der kender dig – altså dig, der er fuld af liv og humør? Vær sammen med dem, der vil være med til at dyrke din rigtige historie.

Nye klassekammerater – ny historie

Mange oplever, at muligheden for at skifte ”mærkat” eller historie pludselig bliver indenfor rækkevidde, når de skifter skole. Du skal på gymnasiet. Måske får du en masse nye klassekammerater, og det kan give dig muligheden for at være den pige, du er, hvis DU vil. Begynd at gøre det, du gerne vil og som viser, at du er fuld af liv og ikke skal gemmes eller glemmes.

Det kan give en hel del kriller i maven at skulle begynde på uddannelse, og det åbner også en masse nye muligheder. Nye venskaber opstår, nye interesser – og HUSK: hvert menneske repræsenterer noget forskelligt. Nogle dage har du brug for en ven med krudt bag i, og andre dage har du brug for én at græde med. Se om du kan acceptere, at det ikke er ALLE, du er venner med, men at du har et par forskellige, som du deler noget forskelligt med.

Jeg vil ønske dig god arbejdslyst med at tænke godt om dig selv.

Hvis du tydeligt begynder at kunne lide dig selv, så vil de andre mærke det, og du vil opdage, at du ikke længere tror, de tænker dårligt om dig.

Som nævnt kan du læse mere om selvværd her på siden - her er et forslag, og du kan selv finde mere:

Hvad er jeg værd?

Mange hilsner fra
Anja