Hvordan klarer vi at vente med sex til ægteskabet?
Kære Adam og Eva. Vi skriver til jer, da vi har et problem. Vi er to kristne, som har været kærester i 2 år. Vi bor hver for sig, men vi ser hinanden ofte og kender hinanden godt.
Vi har det rigtig godt med hinanden, men der er en ting, som fylder en del i vores forhold. Vi er begge af den overbevisning, at sex hører til i et ægteskab, men desværre falder vi i gentagne gange. Vi bliver altid kede af det og bange og bekender vores synd for Gud. Vi snakker med hinanden, og vi er enige om, at det ikke må ske igen, men det gør det alligevel. Vi bruger selvfølgelig ingen prævention, da det jo ikke er planlagt, at vi vil i seng sammen. Derfor fylder angsten for graviditet meget, da vi selvfølgelig ikke ønsker et barn nu.
Vi prøver, at være kreative kærester og undgå de situationer, hvor det går galt for os, men vi mangler konkrete råd til, hvad vi skal gøre. Vi føler ikke, at vi er klar til at gifte os endnu. Desuden synes vi heller ikke, at lysten til sex skal være grunden til et ægteskab nu. Vi ønsker heller ikke at anvende prævention, da det vil gøre fristelsen større. Hvad skal vi gøre? Vi er bange for, at en graviditet vil "tvinge" os til at gifte os nu.
Vi synes, at det er urimeligt, at Gud har skabt så stærke lyster i os, når vi ikke må leve dem ud endnu. Kan man gøre noget, for at undgå disse lyster?
Kærlig hilsen de to på 23

SVAR:
Kære I to på 23
Når jeg læser jeres spørgsmål, bliver jeg på en gang glad og ked af det.
Jeg bliver glad, fordi I gennem jeres beskrivelse faktisk siger en masse godt om kærligheden imellem jer, tillykke med jeres kærlighed og jeres store glæde ved hinanden og samværet med hinanden.
Men samtidig bliver jeg ked af det, fordi jeg kan se, at det gode og den store kærlighed, som I har til hinanden, også betyder, at I bliver kede af det og bange. Jeg bliver ked af det, fordi I siger, at Gud er urimelig, når han skænker jer de lyster, som han har tænkt som en gave til jer.
Når jeg læser jeres spørgsmål, dukker der forskellige tanker op hos mig.
1. Hvad er I bange for og kede af ? I skriver, I bliver bange og kede af det, og at I bekender det som synd overfor Gud. Jeg vil opfordre jer til at snakke godt med hinanden og måske også med en sjælesørger om, hvad det er I er bange for og kede af. Det vil jeg, fordi jeg er lidt usikker på, om I er bange for, hvad Gud mener om det, at I har været sammen, bange for hans dom. Eller er det i virkeligheden den anden angst, som I tydeligvis også har, nemlig at det skal føre til graviditet. Er I kede af, at I har givet efter for den lyst, som brænder i jer, eller er I kede af, at I ikke bare kan gøre det og nyde det fuldt ud?
2. Hvad skal der til for at være klar til bryllup? Dernæst vil jeg opfordre jer til at overveje jeres forhold til det at holde bryllup. I skriver, at I ikke er klar til at blive gift endnu. Spørgsmålet er, hvad er det, I ikke er klar til? Er det selve bryllupsfesten og alle dens forberedelser? – så kan det jo løses ved at holde et lille bryllup her og nu, og så udskyde festen til senere. Men måske mener I, at I ikke er klar til at forpligte jer på hinanden, og så er det vigtigt, at I tar det alvorligt og overvejer, hvad der skal til, for at I kan tage det skridt. Hvis I ikke er klar til at forpligte jer på hinanden, vil det også meget let få indflydelse på jeres måde at være sammen på seksuelt. Fordi seksualiteten trives tryggest, der hvor I begge ved, at I har forpligtet jer til at værne og beskytte, elske og ære hinanden med hele jeres liv. Det er det, der er ægteskabets allerdybeste velsignelse, og det er derfor Gud har givet os den særlige ordning. I ægteskabet gir vi os helt hen til den anden, og det kan vi kun gøre, når vi gør det uden at skulle frygte for, om den anden nu forsvinder ud mit liv i nær fremtid. Derfor vil jeg opfordre jer på at bruge meget tid på at snakke med hinanden om, hvordan I skal nå dertil at få tryghed ved at forpligte jer på hinanden.
3. Angst for graviditet <> Lyst til sex I er bange for, at en evt. graviditet vil ”tvinge” jer til at gifte jer nu. Der er ingen tvivl om at det vil være en vanskelighed for jeres fremtidige liv sammen, hvis det sker. For det vil meget let blive en skygge over jeres samliv. Hvis en bliver lidt usikker på den anden, kan tanken meget let komme: Vi blev også kun gift med hinanden, fordi vi nærmest var tvunget til det af graviditeten. Derfor vil jeg råde jer til, at forsøge at undgå at komme i den situation, når I er nået frem til den principielle og (synes jeg) rigtige overbevisning om forholdet mellem ægteskab og sex. Det er langt mere frugtbart for jeres forhold til hinanden, hvis I på et eller andet tidspunkt er så afklarede i jeres forhold til hinanden, at I I føler jer ”tvunget” af lysten til at blive gift og give jer hen til hinanden. I skriver, at lysten til sex ikke skal være grunden til et ægteskab nu, og jeg tror heller ikke det er godt, hvis det er den eneste grund til ægteskabet. Men lysten til sex er faktisk Guds gode gave til to mennesker, der elsker hinanden, fordi vi gennem det frie seksuelle samvær i et trygt forhold kan åbne os stadig mere for hinanden på alle planer. Jo længere tid I er sammen og jo mere I lærer hinanden at kende, jo mere vil lysten til hinanden presse på, for at I skal nå til en afklaring.
4. Vær åbne og ærlige og hav respekt for hinanden Mit eneste bud, på hvad I kan gøre for at holde hinanden fast på jeres beslutning, er, at I fortsætter med at snakke med hinanden om det, og meget gerne giver hinanden løfter om, hvad I kan og vil gøre, uden at I bliver kede af det. Måske kan det hjælpe jer, hvis I fandt et par, som I kunne dele disse tanker med – gerne et par, der har været gift i et par år (eller måske 30 år som jeg), og som kan være med til at holde jer fast i jeres løfter. Et sådant fortroligt par kan samtidig være med til at fortælle jer lidt om at frustrationer og glæder ved de stærke lyster, bliver ved med at gå hånd i hånd, også i ægteskabet (f.eks. behøver angsten for at blive gravid jo ikke at være væk, ”bare” fordi, I bliver gift).
I kan måske overveje at melde jer til et ”ægteskabskursus” F.eks.: Parattilstart eller Førægteskabelig vejledning
Jeg håber og beder til, at I må nå frem til den rigtige beslutning, og at i må holde fast ved at ville respektere hinanden i kærlighed.
I er velkommen til at kontakte mig, hvis I ønsker at høre mere.
Kærlig hilsen
Bjarne Hougaard
Skrevet af:
Bjarne Hougaard
Præst
adamogeva.dk