Hvordan kan vi tale om seksualitet i vores kæresteforhold?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva.

Jeg er en kristen gut på 20 år, som har en kæreste.

Vi havde sat nogle grænser for berøring, og dem kom vi til at bryde.

Derfor får min kæreste skyldfølelse, når vi snakker om seksualitet – også selvom vi er gået tilbage til vores tidligere grænse.

Jeg føler ikke rigtigt, hun forstår, at jeg kan have meget lyst til hende, da hun åbenbart ikke rigtigt føler lyst til mig oven på det her.

Hun føler bare, at jeg er ulækker, fordi jeg egentlig har lyst til hende.

Hvordan kan jeg forklare hende, at jeg ikke er ulækker – men jeg har en seksualdrift, som jeg har haft lige siden, jeg blev født?

Tak for det gode arbejde, som I laver.

Vh M

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål.

Godt kæmpet!

Først vil vi gerne lige give dig og din kæreste en masse opbakning til jeres ønske om at holde jer indenfor nogle fastsatte grænser i den fysiske del af jeres forhold! Det kan virkelig være svært, og ikke mindst at “gå tilbage” til grænsen, hvis man er kommet til at overskride den, som du fortæller her. Det kan være fristende at give efter og sige “Pyt, nu har vi alligevel overskredet den.” Sejt, at I gerne vil kæmpe den kamp sammen! Vi håber, det bliver til velsignelse for jer.

Tal om forskellene

Det er helt naturligt, at I som mand og kvinde kan have forskellige følelser om det seksuelle. Derfor er det virkelig vigtigt, at I allerede nu i jeres kæresteforhold får øvet jer i at tale om de forskelle! For det vil med stor sandsynlighed fortsætte (ind i et eventuelt fremtidigt ægteskab) – de forskellige følelser og de forskellige “grader” af sexlyst/seksuel drift. Du skriver, at I snakker om seksualitet, og det er en god start, selvom det er svært lige nu.

Hvad gør man ved skyldfølelsen?

Du fortæller, at din kæreste føler skyld omkring det seksuelle i jeres forhold. Her bliver vi lidt nysgerrige på, hvad I mon har stillet op med det? For der kan være god grund til at føle skyld, men der er også altid tilgivelse for alle os, der snubler og falder i fristelse! Har I gjort andet end at konstatere, at det var en fejltagelse, og så forsøge at finde tilbage til grænsen? Det kan måske hjælpe, hvis I sammen får bedt Gud om tilgivelse. Det kan også være, I har behov for at få snakket med nogle gode venner om det. Eller en anden, som I har tillid til, fx i menigheden!

Uanset hvad, må du anerkende din kærestes følelser i det her. Lyt til hende, vær nysgerrig på hendes tanker og følelser, vær tålmodig og omsorgsfuld overfor hende. Undersøg, hvordan hun egentlig bedst “modtager” kærlighed. Er det tid sammen? Gaver? Tjenester? Fysisk nærhed? Søde ord? (Det er måder at udtrykke og modtage kærlighed på, som Gary Chapman skriver om i bogen Kærlighedens 5 sprog, som er god at læse.) Når du går på hendes “banehalvdel” og forsøger at forstå hende, vil hun formentlig også få nemmere ved at lytte til dit perspektiv.

Hvordan forklarer jeg det?

Som kvinde kan det være svært at forstå mandens seksualdrift; den kan virke overvældende og voldsom. Din kæreste synes højst sandsynligt IKKE, du er ulækker, men vi lever i et samfund, hvor det seksuelle bliver udstillet på en måde, som kan forekomme frastødende. Vi tror, alle bliver påvirket af det. Og måske kan det være grunden til, at din kæreste finder din lyst “ulækker” eller “for meget”.

Kvinders lyst hænger meget sammen med deres humør, følelser og generel velvære. Hvis hun går rundt og har det dårligt, så er det helt naturligt, at hun ikke har lyst til dig. Som nævnt ovenfor kan det være en god start at sætte din kærestes behov højest i første omgang. Når en kvinde føler sig følelsesmæssigt hørt og set, får hun sandsynligvis mere overskud til at lytte til dine behov.
Forsøg at sætte ord på hvordan det er at være mand og lad hende vide, at din lyst til hende er noget positivt, som hænger tæt sammen med din kærlighed til hende.

Vi håber, at svaret kan hjælpe jer lidt på vej.

Else og Simon