Hvordan kan vi få det til at køre igen efter svigt?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva :) Nu har jeg været sammen med min kæreste i snart 3 år, og vi har altid haft det skønt sammen, udover han var vildt jaloux i starten, men hvor det gik væk med hjælp. Men desværre så har det sat sig på mig nu, hvilket jeg er indforstået med, men nu kæmper jeg for, at det skal gå væk, så han kan gå i byen med gutterne og hygge sig.

Men for ca. 8 måneder siden gik han bag min ryg, da jeg flyttede på skole. Han begyndte at skrive underligt og vi så ikke hinanden så meget, så jeg spurgte lige ud, om han havde fundet en anden, hvor han klart sagde nej! Men knap en uge senere finder jeg ud af, at han har været sammen med en fra sin uddannelse.. men hvor jeg tilgiver ham. Men nu kører intet længere, vi bliver hele tiden uvenner og jeg kommer med mit forsvar, at han gik bag min ryg og løj om det.

Mit spørgsmål er, om I tror, at vi kan få det til at køre igen?

Kan jeg lægge fortiden bag mig, og hvordan?

Hvad kan jeg gøre for ikke at tænke på det hver gang, han skal drikke eller ud uden mig?

Mvh N, 19 år

SVAR:

Kære N

Tak for dit brev. Det er da godt nok en træls situation, du/I er kommet i, men I er ikke de første, der har kæmpet med det.

Dejligt at høre, at I har haft det skønt sammen, men jeg kan forstå, at det kniber lidt med det nu - at I tit bliver uvenner. Når I bliver uvenner, handler det så om utroskab eller kan det også være andre ting?

Du skriver, at du kommer med dit forsvar, at han gik bag din ryg og løj for dig – jeg vil gerne stille dig et spørgsmål: Er det altid din skyld, når I bliver uvenner?

Begge må kæmpe!

Umiddelbart lyder det for mig, som om du tager skylden for, at det går dårligt for jer pt – det synes jeg ikke er korrekt. Der er altid to om en konflikt. Hvem der har mest skyld, kan man altid diskutere, men begge har skyld – og begge har ansvar for, at blive gode venner igen og få forholdet til at fungere. Begge må kæmpe – hvis man vil hinanden.

Jalousi

Du skriver, at han fik hjælp til at komme over sin jalousi – hvilken hjælp fik han? Kan du få samme hjælp, eller skal du bare kæmpe alene med det? Jalousi er en underlig størrelse, som kan være meget ødelæggende. Du må stille dig selv nogle spørgsmål så som: Er det berettiget, at jeg er jaloux? Hvad er det, der gør, at jeg er jaloux? Kender du jalousi fra andre tidspunkter / sider i dit liv?

Jalousien ønsker at binde og kontrollere den anden og skyldes ofte, at man er bange for at miste. Jalousien er også en størrelse, som vokser og vokser jo mere plads, man giver den – jo mere fokus man har på den – og dermed kan den være med til simpelthen at ødelægge kærligheden. Er det jalousien, der skal styre dig eller dig, der skal styre jalousien?

Du kan evt. læse nogle artikler her på AdamogEva.dk om emnet:
Utroskab
Den nødvendige tilgivelse
Jalousi og kærestesorg

Fortiden?

Kan vi få det til at køre igen? Kan jeg lægge fortiden bag mig? – spørger du.

Når du har fundet ud af, hvor meget jalousien fylder for dig, er det rigtig vigtigt, at du får sat de rigtige ord på over for din kæreste. At finde den rigtige følelse og så kommunikere den ud. F.eks. hvorfor er jeg jaloux – fordi jeg er bange for at blive svigtet, hvorfor er jeg vred – fordi det gør ondt inde i mig, når du siger sådan. Har du direkte snakket med ham om, at du er jaloux eller skændes i ”bare” om hans utroskab.

En vigtig ting, når man møder svære ting i et parforhold er, at planlægge et tidspunkt, hvor begge har tid og overskud til at snakke seriøst på en ordentlig måde om tingene. I hverdagen får vi nemt sagt tingene på en dum måde – både fordi de fylder, og fordi vi skal skynde os at ha' frustrationerne ud. Og så sårer vi hinanden.

Flyt fokus!

Vil I hinanden, ønsker I at kæmpe for jeres forhold, så tror jeg også på, at I kan komme videre og kan have en fremtid sammen. Men det kræver:

  • at du f.eks. skaber et tidspunkt, hvor I stille og roligt kan snakke om de ting, som har givet sår og mistillid imellem jer.
  • at I i fællesskab sætter nogle spilleregler op for jeres forhold til hinanden.
  • at I ønsker at glæde hinanden i stedet for at såre.
  • at I begge flytter fokus fra svigtene til kærligheden.

Held og lykke med arbejdet – for det er et stykke arbejde – men det er værd at udføre.

Kærlig hilsen
Ruth Tidemand Nielsen