Hvordan kan jeg vide, hvad jeg føler for ham?
Hej Adam og Eva
Jeg har set den samme fyr i et år nu. Der er lidt distance, for han bor i et andet land, så når vi ses, sætter vi omkring en uge af hver gang.
Vi havde snakket sammen og været venner i noget tid, før vi begyndte at ses, og jeg havde i lang tid virkelig haft en masse følelser i klemme for ham.
Da vi begyndte at være sammen, var han ikke sikker på, om han overhovedet ville have nogen kæreste, da han altid har fungeret bedst ved at være alene. Der gik lidt tid, og så vendte han ellers 180 grader. Jeg var lykkelig og tænkte bare, at det ikke kunne gå galt. Men da jeg har oplevet lidt utroskab i tidligere forhold, tænkte jeg, at jeg skulle tage tingene meget stille og roligt.
I lang tid var alting bare så dejligt og godt. Vi ville ses så tit, vi kunne og nød bare at være i hinandens selskab.
Men på det seneste har jeg følt mig rigtig usikker. Jeg er ikke usikker på ham, men på mine egne følelser. Jeg har ikke den samme spænding i maven, som jeg havde før. Jeg tager mig selv i at blive lidt irriteret på ham nogle gange, specielt når han vil lave lidt sjov. Jeg kan til tider føle mig vildt træt af, at han bare altid er positiv og i godt humør (selvom jeg ved, at han mener det godt). Jeg har aldrig oplevet ham sur, ked af det eller irriteret, og nogle gange gør det mig bare lidt ked af det, da jeg føler, at han på sin vis ikke vil lukke sig op for mig.
Jeg er en meget følsom pige (jeg har borderline). Tit har jeg meget svært ved præcist at definere mine følelser, og hvorfor jeg konstant svinger rundt i dem. Hver gang, jeg prøver at forklare ham, hvordan jeg har det, begynder jeg at græde helt ustyrligt. Han er heldigvis super til at lytte til mine bekymringer og ønsker, men jeg føler bare stadigvæk, at der er noget, jeg mangler. Sidst, vi var sammen, sagde jeg, at jeg simpelthen ikke var i stand til at være i et rigtigt forhold lige nu; at jeg kun havde brug for en rigtig god ven. Og på sin vis føler jeg, det var det rigtige valg. Men jeg kunne se på ham, at han virkede meget såret over det. Da jeg skulle på toget hjem, kunne jeg simpelthen ikke sige farvel til ham uden at kysse ham. Selvom det strittede helt imod, alt hvad jeg sagde, jeg havde brug for.
I anledning af min fødselsdag har han inviteret mig på weekendophold. Jeg glæder mig helt vildt til at se ham. Men på samme tid er jeg bare så mega nervøs. Jeg føler ikke, jeg kan slappe af. Jeg ved ikke, om det er fordi, det bare er svært for mig, at han viser, han godt kan lide mig?
Jeg har tænkt rigtig meget. Selv har jeg tænkt over, om den følelse, jeg troede var forelskelse, var ren jalousi? Da jeg altid har været i forhold, som var usikre, kunne jeg vel bilde mig selv ind, at følelsen af at være bange for at miste var det samme som forelskelse? Jeg føler, jeg på en eller anden måde elsker ham. Jeg ved, at han aldrig ville svigte mig, selv om det betød, det ikke skulle være os to. Og jeg kan ikke lade være med at tænke, at jeg ville blive så ked af det, hvis han fandt en anden pige.
Jeg er meget forvirret. Og alt og alle mine følelser hænger meget uden på tøjet. For HVAD er forelskelse?!
Mvh en meget forvirret pige, 21 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære forvirrede pige
Jeg beklager, at mit svar til dig har været længe undervejs og håber, det når dig, inden din fødselsdagsgave bliver til virkelighed med weekendopholdet.
God ven
Det lyder til, du har fundet dig en rigtig god ven/kæreste, som du beskriver meget positivt. Han er både kærlig, sød, omsorgsfuld og sjov, samtidig med, at du ved, han aldrig vil svigte dig. Du kan også blive irriteret på ham, når han joker, laver sjov, er positiv og i godt humør, måske fordi du også savner en mere alvorlig side hos ham, som han endnu ikke har lukket dig ind i. (Du har endnu til gode at se ham sur, ked af det eller irriteret.) Du ved, han mener det godt, og du er ikke usikker på ham; du skriver, han er super god til at lytte til både dine bekymringer og ønsker.
Så langt, så godt.
Dine følelser forstyrrer
For mig lyder det til, at dine egne følelser og tanker så kommer og forstyrrer harmonien. Din følelse af, at der mangler noget, og du ved ikke, hvad det er. Din tvivl om din mavefornemmelse og forelskelse nu også er/var en forelskelse eller noget helt andet (fx jalousi). Og det er da rigtig forvirrende for dig.
Du fortæller også, at du i tidligere forhold har oplevet både utroskab og usikre forhold, og du gør dig fine overvejelser, om det i virkeligheden handler om, at det er svært for dig, når han viser, han godt kan lide dig, og at du selv er bange for at miste. På en måde lyder det til, at du tager sorgerne på forskud, og bare tanken om, at du ville blive ked af det, hvis han fandt en anden pige, forstyrrer dig i nuet.
Du fortæller, at det i lang tid bare var godt mellem jer, og at I er gået stille og roligt frem uden hastværk, men at du nu er i tvivl, om I skal være kærester eller venner. Og det har gjort ham ked af det – samtidig med, du sender dobbelte budskaber til ham (kysser ham efter du har sagt, du har brug for, I er venner).
Lad din viden bestemme
Du fortæller også, du har en borderline diagnose, og måske er det den del af din personlighed, der forstyrrer dig med stærke følelser og kropsfornemmelser, som er svære at definere. Når tanker og følelser hænger uden på tøjet, så må du holde fast ved det, du ved og berolige dig selv. Vær overbærende overfor det, du mærker, så du ikke lader dine tidligere erfaringer fra svigt, bedrag og frygt komme ind i dit nye forhold.
Forelskelse er …
Du spørger: Hvad er forelskelse? Forelskelse er en sindssyglignende tilstand, hvor fornuften sættes på pause, og hvor følelserne tager over, så det er svært at se virkeligheden i øjnene. Det kan være en tilstand af lykke og rus og ovenud glæde, som overgår både alle fornuftige tanker og virkeligheden. Og så varer den højst i to år – blegner langsomt.
Du kan læse mere om det i vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed er …
Spørger du i stedet, hvad kærlighed er, så har den meget mere langtidsholdbare egenskaber og kommer efter forelskelsen. Kærlighed er at se virkeligheden i øjnene, også når det gør ondt; at have vilje og lyst til at være der for den elskede, også når det er svært. Det er vilje til både at give og at modtage fra den elskede, at se hinandens gode og mindre gode egenskaber og alligevel holde af og holde om den elskede – også på trods af forvirrede følelser.
Forskellen på forelskelse og kærlighed kan du læse mere om i vores artikler Kærlighed og forelskelse og Kærlighed i praksis.
Jeg ønsker for dig og din ven/kæreste, at det må være kærligheden, der holder jer sammen – med de bedste ønsker for fremtiden.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen