Hvordan kan jeg tale med mine veninder om min seksuelle debut?
Hej
Det er sådan, at jeg for nogle dage siden var i seng med en, jeg har haft noget med i en længere periode. Vi havde snakket om sex i en længere periode og havde også snakket om, at det ikke ville være et problem, hvis det skete.
Da vi så var lige ved at være klar, sagde han, at han ikke havde noget kondom. Jeg havde heller ikke noget, så vi vidste ikke, om vi turde fortsætte med sex. Alligevel havde vi begge meget lyst, så vi valgte alligevel at gøre det.
Jeg har min mens lige nu, og det havde jeg også, da vi var sammen. Når jeg har min mens, kan det så stadig betyde, at jeg godt kan blive gravid? For det er jeg ikke klar til ... Jeg har stadig ikke fortrudt, at vi gjorde det, men er bare blevet en smule bange for, om jeg kan blive gravid?
Hjæææælp ...
Mit andet spørgsmål er:
Jeg er glad for, at jeg havde sex for første gang, og er glad for ham, jeg gjorde det med. Det eneste problem er bare, at jeg har nogle veninder, der ikke støtter op om det. Jeg er en af de første piger i min klasse, der har mistet min mødom. De andre er meget påpasselige og synes, drenge er søde, men det er også det. Der er ikke særlig mange af dem der har haft en kæreste eller sågar fået deres første kys, så nu står jeg lidt i en situation, hvor jeg er bange for at snakke med dem.
Jeg har brug for at kunne snakke med mine veninder om det, men er bange for, at de vil udstøde mig, fordi de ikke selv er der endnu ...
Hvad gør jeg? Jeg har brug for nogen at snakke med ...
Forvirret pige, 15 år

SVAR:
Hej S
Tak for dine spørgsmål. Du stiller to forskellige, hvor det ene handler om, om du kan være blevet gravid, når du har haft ubeskyttet sex, mens du havde din menstruation. Det andet handler om dine frustrationer over, at du gerne vil snakke med dine veninder om, at du har haft sex for første gang, men er nervøs for, at de vil tage afstand fra dig.
Ubeskyttet sex kan føre til graviditet eller sexsygdomme
Først og fremmest vil jeg sige, at når man har ubeskyttet sex, er der altid en risiko for at blive gravid eller få seksuelt overførte sygdomme. Dog er muligheden for graviditet i din situation minimal, da du havde din menstruation på tidspunktet for samleje. Graviditet kan kun opstå, når du har sex under ægløsning. Du kan læse mere om det i artiklen: Sådan bliver du gravid.
Hvis du fortsat vil have sex, vil jeg opfordre dig til altid at beskytte dig selv under samleje, hvis du ikke vil blive gravid eller få seksuelt overførte sygdomme.
Er du klar til at dele sex?
Det lyder, som om du har været afklaret om det at have sex for første gang, og jeg håber, du passer på dig selv. Med det mener jeg, at du skal mærke rigtig godt efter, om du faktisk har lyst til at være så intim med en dreng. Det er rigtig vigtigt at være tryg ved den anden person og at være klar til det skridt, som sex er i et forhold. Husk, at det altid er okay at træde et skridt tilbage, også selvom I har haft sex.
Du er meget ung, og det er sandsynligt, at din første kæreste ikke bliver din sidste. Derfor vil jeg opfordre dig til at tænke over, om det er ham, du vil dele sex med, eller om I skal bruge mere tid på at lave andre kæresteting sammen. Du kalder ham ikke din kæreste, så hvad er jeres forhold? Du har allerede oplevet frygten for at være blevet gravid. Uanset hvilken form for prævention, I bruger, giver et samleje altid mulighed for at blive gravid. Er du klar til at leve med den mulighed og tage imod det barn, der kommer?
Hvis du vil have input til dine overvejelser, kan du fx læse artikler og svar i vores tema Teenager og sex.
Og så vil jeg opfordre dig at blive helt klar over, hvad du forventer af jeres forhold og tale med fyren om, hvad han forventer. Hvis I ikke har samme forventninger til jeres forhold, er der risiko for, at du kan blive meget såret i dine følelser.
Samtaler gør frygten mindre
I forhold til dine veninder vil jeg råde dig til at vælge én veninde at dele din oplevelse med. Tal med hende i fortrolighed, mens I kun er jer to. Gør det klart, at du stoler på hende, og at hun ikke skal dele din hemmelighed med nogen andre. Jeg tror, du vil opleve, at selvom hun måske ikke er samme sted som dig, vil hun ikke tage afstand fra dig, fordi du har haft sex. Prøv også at være nysgerrig på og spørge hende om, hvorfor hun vil vente med sex til senere. Måske har hun tænkt på noget, som du ikke lige har tænkt på.
Det er rigtig vigtigt at kunne dele sine tanker og oplevelser med veninder. Og så er det måske en god idé at tale med din veninde om dine tanker og frygt for at snakke med hende. På den måde kan du give hende plads til at fortælle om hendes tanker, uden der er noget forkert i at være et andet sted i forhold til sex.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og håber, du får en god snak med din veninde.
Mvh. Trine
Trine K. Kaas
Skrevet af:
Trine K. Kaas
psykolog
adamogeva.dk