Hvordan kan jeg komme i kontakt med ham?
Hej Adam og Eva. Jeg har fået et kæmpe crush på en fyr på min skole, men problemet er, at jeg ikke kender ham. Jeg så ham første gang for et par måneder siden til et arrangement på skolen. Jeg synes, at han var meget pæn, men nu er det blevet til et ret stort crush.
Men jeg kender ham ikke og har aldrig snakket med ham.
Jeg er 17 og kan være ret genert og har aldrig haft en kæreste. Det er heller aldrig let for mig at vide, hvad jeg skal sige i forskellige situationer. Men jeg arbejder på det og synes, at jeg ikke er så genert, som jeg har været.
Min klassekammerat har kendt min crush i nogle år og har fortalt mig lidt om han. Han er typen, der elsker at fjolle og er ikke bange for at gøre sig selv til grin og han spiller på mange slagt musikinstrumenter.
Jeg har ellers haft planer om at komme i kontakt med ham til skolefester, da det plejer at være en god mulighed, men han er aldrig til dem :(. Så jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg gør mig selv synlig. Jeg overvejer at smile til ham, når vi går forbi hinanden, men hvad nu hvis han ikke smiler tilbage. En jeg kender siger, at jeg så nok skal glemme ham, men så let er det ikke. Et andet problem er, at jeg ikke ser ham særlig ofte, da det er en stor skole med mange mennesker. Har set ham nogle gange i kantinen og på gangene.
Håber virkelig i kan hjælpe mig, for jeg er nu snart træt af at vente på, at der skal ske et eller andet, uden at jeg selv prøver at gøre noget.
Hilsen HN :) 17 år

SVAR:
Kære du
Dejligt, at du har frimodighed til at skrive. Du er meget åben og ærlig, omkring at du er genert og ikke ved, hvad du skal gøre, samt om at du ikke har haft en kæreste før.
17 og aldrig haft en kæreste
Du er selv meget bevidst om, at du er genert og arbejder på sagen, hvilket er det helt rigtige at gøre. At du er 17 og ikke har haft en kæreste, håber jeg ikke, du ser som et nederlag. Du er langt fra den eneste, der ikke har haft en kæreste som 17-årig. Tænker at mange måske godt kunne have undværet de nederlag, det har givet, at have en kæreste i en al for tidlig alder. Ret ofte går sådanne forhold i opløsning. Det kan skyldes umodenhed, at man vokser fra hinanden, at forventningerne ikke var de samme, at man er blevet kærester for hurtigt osv osv.
Genert … hvad skal jeg gøre og hvad skal jeg sige?
Det er en helt naturlig ting, at være genert og ikke helt vide, hvordan man skaber kontakt i din alder.
Prøv og læg en plan for, hvad du vil gøre. Lav små etaper.
Det første skridt kunne være, som du også selv foreslår, nemlig at sende ham et smil, når du møder ham. Naturligvis ved du ikke, om det bliver gengældt, men hvis du vil videre i det her, bliver du nødt til at tage nogle udfordringer op og så tage det, der følger med. Næste skridt kunne fx være, at du tilføjede et ”hej” til dit smil. Derefter kunne det være, at du skulle præsentere dig ved lejlighed … ”Hej, vi hilser af og til på hinanden, jeg hedder …. Hvad hedder du?” … eller ”Er det ikke rigtigt, du hedder … jeg hedder … og går i ..(kl.), jeg har hørt, at du er ret musikalsk …” Planlæg inde i dit hoved, hvad du skal sige, øv måske derhjemme foran spejlet. Endnu en etape kunne være at finde noget smalltalk frem om noget, der sker på skolen, eller noget fra TV alle snakker om, X factor osv.
Giv dig god tid og vær tålmodig med selv… tag et skridt af gangen og husk og klap dig selv på skulderen for hver udfordring, du mestrer og vær ikke for hård ved dig selv, hvis ikke det lykkes første gang og måske heller ikke anden gang. Se det som en proces, hvor du udfordrer dig selv og din generthed.
Hvordan få en kæreste?
Det kan være svært at være tålmodig, og ønsket om at få en kæreste kan brænde så meget, at det ikke er til at holde ud. Samtidig føles forelskelsen nogle gange næsten helt ubærlig, særligt hvis ikke frimodigheden er der til at gøre noget ved det.
Husk at forelskelse er en følelse, som du kan bestemme, hvor meget skal fylde. Husk også at i og med du er genert, skal din indgang til at få en kæreste måske i særdeleshed gå en lille ”omvej”. En ”omvej”, som jeg tror, kan give dig tryghed til at være dig selv og gøre dig klar til at have en kæreste … den omvej, jeg her tænker på, er at starte med et venskab. Prøv og læs om ”trappetanken” i denne artikel:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Prøv og læg en dæmper på dit crush og fokusér på at: her er en fyr, jeg godt kunne tænke mig at lære bedre at kende. Gad vide, hvad han interesserer sig for? Mon vi har noget tilfælles? Kan jeg få ham til at lide mig uden at lave om på mig selv? Kan han acceptere at jeg er genert, for det vil jeg nok altid være i en eller anden grad? Du ved allerede lidt om hans interesser, så her var måske en god indgangsvinkel.
Måske tænker du, at han er frimodig, så måske synes han ikke om en genert pige. Så har jeg bare lyst til at fortælle dig, at der er en grund til, at der er et ordsprog der hedder ”modsætninger mødes”. Ofte er det, der gør, at man er tiltrukket til en anden, at man kan se, at han/hun har det man ikke selv har og det er i sig selv er dragende. Mange, som ikke er bange for at snakke og fx gøre sig selv til grin, kan godt lide den stille type, som ikke er som en selv.
Med ønsket om at du må få frimodighed til at gå i gang med din udfordring og håbet om, at du må se værdien i at skabe et venskab før det hedder kærester.
Kærlig hilsen
Vivian