Hvordan kan jeg komme af med den frygt, jeg har om natten?

Vis spørgsmål

Hej.

Det her er nok et lidt anderledes spørgsmål i forhold til de andre spørgsmål, I får. Men jeg håber stadig, at I kan hjælpe mig.

Jeg er bange stort set hver nat, når jeg skal til at sove. Jeg sover endda på samme værelse som min bror.

Jeg tror ikke, at nogen andre på min alder har det som mig. Mine veninder sover alene om natten, og de er ikke bange.

Jeg er kristen, så jeg beder ofte til Jesus om, at han må få mig til at føle mig tryg, men min frygt forsvinder ikke. Jeg er tit bange, fordi når det bliver mørkt, tænker jeg på alle de uhyggelige ting, jeg har set. Fx hvis jeg har set et glimt af en gyser, hvis mine veninder har vist det.

Jeg er bange for, at jeg ikke kommer af med den frygt, jeg har om natten. Jeg er bange for, at jeg ikke vil kunne bo alene, når jeg flytter hjemmefra en dag.

Jeg håber, at jeg kan få hjælp her fra. 

E, 13 år


SVAR:

Hej E

Godt gået af dig, at du skriver til brevkassen! Du skriver, at det er et anderledes spørgsmål end det, som andre stiller. Til det vil jeg sige: Respekt for dig, at du skriver lige nøjagtig det, der fylder hos dig. Du lyder til at tro, at du er den eneste, der kan bøvle med utryghed, når du skal sove. Måske det kan berolige dig, at du ikke er den eneste, som er udfordret af det.

Start på hjælp

Ved at du skriver og åbner op for, hvor svært det er for dig at finde ro til at sove, så har du startet en proces med mulighed for, at du kan få hjælp til at gå nogle skridt i den rigtige retning. Du er allerede i gang med at hjælpe dig selv:
– Du skriver til brevkassen
– Du sover på værelse med din bror
– Du har bedt Gud om at hjælpe dig
Endnu engang: Respekt for dig! Du er ikke ligeglad med dig selv. Du ved, at du har brug for hjælp, og du opsøger den.

Og så lægger jeg mærke til, at du tror på Gud. Gud kender dig og ved, at der er noget, som er svært for dig. Måske er det lige nøjagtig Gud, der har givet dig ideen til at skrive til brevkassen?

En side af dig er bange

Vi mennesker har mange forskellige sider: en glad side, en sjov side, en bange side osv. Jeg kan høre på dig, at du har en bange side. Det er ikke hele dig, der er bange, selvom det måske kan virke sådan. Jeg får lyst til at spørge denne bange side af dig, om den ved, hvad den er bange for?

Jeg vil stille nogle spørgsmål, og bangesiden af dig kan så overveje: Har du oplevet noget voldsomt, som gjorde dig bange? En ulykke? Et skænderi? At mor og far er blevet skilt? At din bedstemor er alvorlig syg? At du har oplevet at miste et menneske? Eller noget helt andet? Prøv at overveje, hvad du tror, der har gjort dig bange.

Hvis du når frem til, at du tror, der er noget bestemt, som gør dig bange, foreslår jeg, du finder en voksen, som du har tillid til, og som du fortæller, hvad der gør dig bange. Det at fortælle det til et menneske kan være at gå et skridt i rigtig retning. Det kan hjælpe til, at der måske bliver lidt mere ro inden i dig.

Hjælpeliste

  • Som allerede nævnt: Find en voksen at tale med om det, der gør dig bange. 
  • Prøv at fylde dig med ting, der er godt for dig. Gør det i løbet af dagen. 
  • Vær rigtig god ved dig selv ved at sætte grænser. Sig ja og nej ud fra, hvad der er bedst for dig. Det er en menneskeret at sætte grænser. Og det er sundt. 
  • Når du er gået i seng: Prøv at tænke på tre ting, du er glad for. Gentag dem. Det kan også være tre positive ting, som du har oplevet i løbet af dagen. Gentag dem. 
  • Et godnatord fra Bibelen, Salme 4 vers 9: I fred kan jeg lægge mig og sove, for kun du, Herre, lader mig bo i tryghed. Prøv at gentage den sætning for dig selv.

Jeg håber, mine tanker om dit spørgsmål har skubbet dig i gang til at gå skridt i rigtig retning. Du er meget velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner
Hanne Esmarch


Hanne Esmarch

Skrevet af:

Hanne Esmarch

lærer, familie- og psykoterapeut

adamogeva.dk

Annoncer