Hvordan kan jeg kickstarte min udvikling?
Hej, Jeg er en pige på lidt over 13. Jeg har været undervægtig i lang tid (ca. 2 år), og blev det lige da min pubertet langsomt begyndte.
Nu er jeg kommet op på en højere vægt, 52 og er ca. 170 høj, og er det egentlig en høj nok vægt?
Men det irriterer mig rigtig meget, at alle omkring mig er udviklede, og jeg er helt forsinket. Jeg vil gerne vide, hvordan jeg kan kickstarte min udvikling!
Jeg har nemlig ikke fået menstruation og jeg er helt flad. Jeg er bange for at min pubertet er så forsinket, at jeg aldrig vil blive udviklet så meget, som jeg ellers ville have gjort uden min undervægt.
Kan Du hjælpe mig? Jeg vil helst ikke have et svar, hvor jeg får forklaret 'at alle er forskellige...' osv., jeg vil gerne have et helt konkret svar, om hvad jeg skal gøre for at sætte min pubertet i gang, og om jeg skal veje mere, end jeg gør nu (altså så det kan hjælpe puberteten)
Er der evt. noget mad der hjælper, fx. nødder eller noget? Jeg udbeder venligst et svar.
Kh,
Maya

SVAR:
Kære Maya!
Tak for dit åbne og ærlige spørgsmål.
Jeg kan godt se, på det du beskriver, at du er en høj og slank pige. Du vejer nok til at kunne få menstruation, når kroppen er klar, det skal du ikke bekymre dig om. (Erfaringer viser at piger, der vejer under 50 kg. har sværere ved at få menstruation).
Nogle er skabt høje og slanke, mens andre af natur er mere runde.
Det vigtigste er, at man ikke bevidst prøver at tabe sig en masse, fordi man ikke er tilfreds med sig selv, men det lyder til, at du bare naturligt er høj og slank.
Lige som sine forældre
Det ser ud til, at du har lavet det, man kalder en vækstspurt, dvs. at du er rykket meget ifht. højde og vægt, hvilket er det første tegn på, at du er ved at gå i pubertet.
Man udvikler sig som regel efter samme mønster som sine forældre. Prøv at tage en snak med din mor om, hvornår hun begyndte at gå i pubertet. Hvis hun startede sent, er det naturligt, at du også gør det.
Der er meget store forskelle på, hvornår piger begynder på pubertetsudviklingen. Et af de tidligste tegn er brystudvikling, hvilket begynder mellem 8 – 14 år. Fra man begynder på brystudvikling, til man får menstruation, går der yderligere ca. to år.
Det er jo desværre ikke noget, man selv kan styre eller bestemme det med at gå i pubertet. Det er svært at være en af de sidste, men det er også svært at være en af de første. Det vigtigste for dig er at vide, at alt er normalt, også selvom det kan tage lidt tid.
For slank?
Det, at du er slank, har ikke direkte indvirkning på din pubertetsudvikling. Det er svært at tage på, hvis man naturligt er meget slank. Det, du kan gøre, er at være bevidst om at spise tre hovedmåltider og tre mellemmåltider om dagen. Det, du spiser, skal være sundt og nærende. F.eks. nødder, avocado, bananer, mælkeprodukter, fisk kød, groft brød, grøntsager og frugt, havregryn, god olie mv.
Det er også godt og vigtigt at sove nok, du ved nok selv hvor meget søvn, du behøver for at føle dig frisk og udhvilet. Det er også godt at dyrke regelmæssig motion for at styrke dine knogler og muskler mv.
Spørg sundhedsplejersken på skolen
Hvis du går og bekymrer dig om din udvikling, så er det vigtigt, at du snakker med nogen om det.
Allerførst snak med din mor om, hvordan hendes pubertetsudvikling var. Det er også en rigtig god ide at spørge sundhedsplejersken på din skole, om hun lige vil måle og veje dig. Hun kan sætte dine tal ind på en kurve og se, om du vokser, som du skal og vurdere om du udvikler dig, som du skal.
Hvis du har mod på det så snak med dine veninder om, at du synes det er svært, at de er længere i deres pubertetsudvikling end du er. Det er altid godt at snakke med nogen om det, man går og tumler med.
Håber du kan bruge mit svar til et eller andet.
Kærlig hilsen Marianne
Marianne Martinsen
Skrevet af:
Marianne Martinsen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk