Hvordan kan jeg glemme den pige, jeg er forelsket i?
Der er den her pige – den smukkeste i hele verden og sødeste – men hun kan ikke lide mig. Og hun har allerede travlt nok med alle mulige andre drenge, f.eks. min storebror. Så hvordan kommer jeg lige til at glemme hende?
S, 12 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit brev.
Mange har prøvet det
Jeg går lige til sagen, for du er løbet ind i en oplevelse, som vi er rigtig mange, der kender eller har kendt til i vores liv. Du kender en pige, skriver du, som du er blevet forelsket i, men som ikke kan lide dig. Jeg ved jo ikke, om “kan ikke lide” betyder, at hun virkelig ikke kan lide dig, eller at hun bare ikke vil være kæreste med dig. Derfor vil jeg komme med et par forskellige råd til dig, og så må du bruge det, der passer ind i dit liv.
Hvis hun slet ikke kan lide dig
Hvis den skønne pige virkelig “ikke kan lide dig”, så er mit bedste råd at glemme hende så hurtigt som muligt. Det gør du ved at lade være med at komme de samme steder som hende. Hvis du går på skole med hende, skal du ikke søge derhen, hvor hun er, for så vil du bare fortsætte med at pine dig selv. Jeg kan godt se, at sagen er lidt ekstra bøvlet, hvis din storebror render rundt og ser hende, men du må kunne lave en aftale med ham om, at han ikke skal invitere hende hjem til jer.
Hvis hun ikke er forelsket i dig
Hvis den skønne pige egentlig synes, du er helt ok, men hun bare ikke er forelsket i dig, kan du gøre to ting: Du kan stadigvæk gøre, som ovenfor beskrevet, simpelthen for at beskytte dig selv, for hver gang du ser hende, bliver du jo mindet om det, du ikke kan få.
Alternativt kunne du beslutte dig for, at du gerne vil være sammen med hende som en ven, men ikke som kæreste. På den måde behøver du ikke glemme en person, som du synes er super sød, men du bliver nødt til at acceptere, at du ikke skal være kæreste med hende. Den sidste mulighed kan faktisk godt lade sig gøre med succes, men det er svært.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Gode venner.
Håb for fremtiden
Til sidst vil jeg sige til dig, at der vil gå noget tid, men du vil komme over hende, og der vil komme mange andre uendeligt smukke og søde piger på din vej – også nogle der kan lide dig. Nogle gange skal man se de ting, man møder i sit liv som en træning i tålmodighed :)
Held og lykke med dit liv!
Venlig hilsen
Claus