Hvordan kan jeg blive et mere “helt” menneske?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en fyr på 32, som virkelig ikke føler, jeg har nogen selvtillid. Jeg har en fantastisk kæreste/forlovet. Men jeg er dum til at snakke med hende om ting som det, da jeg ikke ved, hvordan jeg skal snakke med hende om det.

Men hun siger, at jeg har en kamp i min krop omkring at finde mig selv og finde ud af, hvordan jeg vil være som menneske. Fordi jeg føler ikke, at jeg er et helt menneske.

Jeg får at vide af mine venner og min kæreste, at jeg er flot, ser godt ud og er smart i mit tøj. Men det er, som om jeg ikke rigtig kan se det selv.

Der er også det, at jeg er for bedrevidende overfor folk. Jeg har det dårligt med, at jeg er sådan. Jeg får at vide, jeg ligner en, vi kender, som er for god til at snakke med om alt og sige, at det kender jeg også noget om. Sådan vil jeg ikke være :(

Med venlig hilsen
M, 32 år

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan mærke, du slås med den måde, du opfatter dig selv på og den måde, andre opfatter dig på, og det kan godt være svært at navigere i. Jeg vil gerne give dig mit bud på, hvad du kan gøre, og hvordan du kommer videre.

Det fylder ikke op indeni at blive bekræftet på det ydre

Du skriver, du har dårlig selvtillid, og det forstår jeg sådan, at selv om din kæreste og andre siger, du ser godt ud og klæder dig godt, er det noget ydre, som du måske er glad for, men det er ikke noget, du kan mærke indvendig. Problemet med selvtillid er, det er afhængigt af, at man føler sig godt tilpas i det ydre, at man får ros og føler sig set af andre pga. noget, man gør; noget ydre som andre kan se. Det betyder, at selvom du får at vide, du ser godt ud, er det ikke altid ensbetydende med, at det kan mærkes indvendig, og derfor kan du måske blive i tvivl, om du stadig er god nok, hvis ikke du hele tiden blive bekræftet i det. Problemet med selvtillid er nemlig, at det ofte er afhængigt af, at det ydre er ok, mens det, du mest eftersøger, er, at du har en god følelse af dig selv indvendig, og det er faktisk meget menneskeligt, og meget mere holdbart.

Du kan læse mere om selvtillid og selvværd i artiklen Hvad er jeg værd?

Du kan blive klogere på dig selv som menneske

Du skriver, du har en kamp i dig selv og ikke kan finde ud af, hvordan du vil være som menneske. Det er rigtig svært at have det sådan, men også et godt sted at starte dit arbejde med dig selv ift. at prøve at finde ud af, hvem du er som menneske. Det er ved at finde ud af, hvem du er, at du kan opbygge det selvværd og den tro på dig selv, der kan bære dig videre til at blive et helt menneske.

Hvordan har dit liv været indtil nu?
Når du skal finde ud af, hvem du er, kan du fx begynde at tænke over:

  • Hvad er der sket i dit liv indtil nu?
  • Hvordan var du som barn?
  • Hvem har betydet noget for dig i dit liv?
  • Hvad kunne du lide?
  • Hvad har formet dig til den, du er i dag?

Måske kan du kigge på billeder eller snakke med din familie om det, hvis du ikke selv kan huske så meget.

Hvem var du, og hvem ønsker du at være?
Vi er alle produkt af det liv, vi har levet indtil nu, og ved at arbejde med de ting, som har haft betydning, får du et billede af dig selv. På den måde kan det være med til at gøre dig bevidst om, hvem du er, så du også kan vælge, hvad du gerne vil være fremover. Prøv fx at tegne et billede af, hvem du ønsker at være om et år.

Når du ved, hvem du er, er det lettere at tale om dig selv
Du skriver, du ikke ved, hvordan du skal snakke med din kæreste om, hvordan du har det, og det er meget forståeligt. Det er svært at snakke om dig selv, når du ikke rigtig ved, hvem du er, og når du kæmper med en lav tro på dig selv, og hvad du står for. Det er godt at starte med at fortælle hende historier fra dit liv indtil nu. Det kan på en god måde give bedre forståelse for, hvem du er.

Bliv klogere på, hvad der betyder noget for dig
Det betyder som sagt meget, du finder frem til, hvad du har været indtil nu og derfra arbejder med at finde ud af, hvem du er nu. Du kan overveje følgende:

  • Hvad kan du lide?
  • Hvad kan du ikke lide?
  • Hvad gør dig glad?
  • Hvad gør dig ked af det?
  • Hvad giver dig energi?
  • Hvad tager din energi?

Det er alt sammen ting, som viser, hvem du er som menneske, men som du måske ikke er bevidst om. Ved at blive bevidst om de ting, kan du bedre skabe dig et ståsted for, hvem du er som menneske og blive et helt menneske. Derfra kan du bedre vælge, hvad du vil med dit liv. Fx er det vigtigt at tage valg, som giver dig energi og gør dig glad og ikke det, der tager din energi.

Du kan hente hjælp hos dine venner

Du skriver, dine venner beskriver, at du er bedrevidende og ikke god at snakke med, og det er ikke sådan, du gerne vil være. Jeg gætter på, at du ikke kan mærke, hvornår det er, du virker sådan på andre, for så ville du ikke gøre det. Det er derfor først og fremmest vigtigt, at du ikke anklager dig selv for at være forkert. Det er ikke bevidst og derfor også svært at gøre noget ved. Derfor synes jeg, du skal snakke med dine venner om, at de må sige til dig, når du gør det i situationen, så du kan blive bevidst om det og derved gøre noget ved det. Hvis de er gode venner, vil de gerne hjælpe dig på den måde.

Der er håb om forandring

Held og lykke med din kamp for at blive et helt menneske; det er en spændende proces at arbejde med, og jeg håber, du kommer til at mærke, at du finder mere ro i dig selv, efterhånden som du får arbejdet med det. Men husk, det er en proces, som godt kan tage tid, og at arbejdet med os selv kan fortsætte hele livet.

Nogle får rigtig god hjælp til den personlige udvikling ved at gå i et terapiforløb en tid. Det kan være en god investering. Der udbydes også kurser, som kan give et stort udbytte, fx kurset Personlig udvikling, arrangeret af Foreningen Agape.

Du kan hente mere inspiration under temaet Selvværd og identitet.

Held og lykke med det. Skriv igen, hvis du er i tvivl om noget af det, jeg har skrevet, eller hvis du har brug for mere.

Mvh Kirsten Kirk Christensen