Hvordan gør jeg min kæreste tilfreds?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse. Jeg har en kæreste og jeg har haft hende siden december 2010. I august besluttede hun sig for at slå op med mig, pga. at hun ikke ville have en kæreste, der skulle stoppe hendes 3.g. løjer med studenterfester osv. Jeg kom hurtigt tilbage og sagde, jeg ville gøre alt for hende.

Vi har nu siden 10 august haft det herligt, indtil for en uge siden. Nu er det som om, hun ikke sætter pris på mig og ikke giver mig interesse. Kan det være, fordi jeg er for meget over hende og at hun tror, jeg hele til kommer til hende, skriver til hende osv?

Jeg er bange for at miste hende, og vil derfor gerne have det kører på skinner. Skal jeg lade hende være lidt, så hun kan savne mig og skrive til mig. For når jeg prøver at snakke om vores problemer, bliver hun irriteret og bliver sur, så man har næsten ikke en chance for at gøre det godt igen. Derfor hænger den på mig, hvad skal jeg gøre? Jeg vil aldrig nogensinde miste hende igen, det pres kan jeg ikke klare igen!

Jeg håber I vil hjælpe mig..

Hemmelige 10, 17 år

SVAR:

Hej Hemmelige 10

Det gør rigtig ondt, når vi oplever, at vores kærlighed ikke bliver gengældt. Vi vil så gerne, at dem vi elsker også elsker os i samme grad, som vi elsker dem. Dit spørgsmål er desværre endnu et eksempel på, vor sårbare vi kan blive, når vi elsker et andet menneske.

Inden jeg svarer dig, vil gerne bede dig om at læse mit svar til en jævnaldrende dreng, som jeg skrev for nylig, fordi jeres spørgsmål og overvejelser minder meget om hinanden.

Angst for at min kæreste vil gå fra mig - hvad gør jeg?

Ubalance i forholdet

Når jeg læser dit spørgsmål, synes jeg, at du beskriver jeres forhold som ujævnbyrdigt. Din kæreste slog op med dig i begyndelsen af august, og derfor ville du "gøre alt", for at jeres forhold kunne fortsætte. Selv om det er en naturlig reaktion, er den desværre ikke nødvendigvis den mest hensigtsmæssige. For der kommer desværre nemt en ubalance i forholdet, hvor du vil kunne være alt for præget af at please hende og give køb på dig selv, så du reelt ikke er dig selv, når I er sammen. Desuden vil du også nemt kunne fremstå som én, der konstant søger bekræftelse af hendes kærlighed - du er selv inde på dette forhold, når du spørger, om du er "for meget over hende".

Kan du leve med fortsat ubalance?

Du skriver, at du "aldrig vil miste hende igen, fordi du ikke vil kunne klare det pres". Det er fuldt forståeligt, at du har det sådan, men jeg har lyst til at udfordre dig med følgende spørgsmål: "Vil du kunne holde ud, at oplevelsen af jeres forhold også i fremtiden skal være styret af, at du vedvarende føjer dig efter hendes forgodtbefindende, og at det i øvrigt "hænger på dig" at skabe en god trivsel"?

I må tale sammen!

Derfor synes jeg, at I er nødt til at tale sammen, om hvordan I oplever jeres forhold. Du beskriver, at hun bliver "irriteret og sur", når du tager initiativ til at tale om jeres problemer. Jeg ved ikke, om hun har generelt svært ved at tale om problematiske ting, eller at hun føler, at du presser hende for hårdt. Derfor er det vigtigt, at I giver hinanden ro til at tale og til at lytte. Samtalerne kan bringe jer tættere på hinanden, men de kan desværre også føre til, at der kommer ting frem, der gør, at I bliver nødt til at gå fra hinanden. Her må du være indstillet på, at give din kæreste fri til at kunne give udtryk for det, hun synes er rigtigt. Hvad det er, er der ingen af os, der ved; det bliver først afklaret, når I får sat jer sammen og får talt åbent om, hvad I vil hver især.

Mange hilsner

Henrik