Hvordan genvinder jeg lyst til sex?
Da jeg for nogle år siden blev gift med min mand, havde ingen af os tidligere haft samleje. Vi har efterfølgende haft en del problemer, da jeg fik konstateret vaginisme. I maj lykkedes det os så for første gang at gennemføre et samleje, hvilket var en meget stor lettelse, da det har været et stort tabu, som jeg kun har talt med nogle få veninder om udover min mand selvfølgelig.
Desuden var det en stor lettelse, fordi vi begge meget gerne vil have børn (og faktisk gerne har villet det de sidste par år), men det er jo først nu, vi kan forsøge på det.
Der er nu 2 ting som fylder meget.
Vi har nu forsøgt siden maj at blive gravid (har læst om ægløsninger og taget tests mm), men endnu er ingenting sket. Efter samleje er der ofte meget "væske" på lagenet og lige ved skedeudgangen, og jeg har svært ved at afgøre, hvad det er. Kan det skyldes, at sæden løber ud igen og kan vi i så fald gøre noget for at forhindre den i det? Det er svært at bevare tålmodigheden, og jeg overvejer derfor også snart at gå til lægen, selvom jeg er klar over, at det stadig er relativ kort tid, vi har forsøgt i.
Dernæst må jeg jo indrømme, at sex meget let bliver et stykke arbejde, som skal gøres for at vi kan få de børn, vi så brændende ønsker os. Og særligt jeg kan have svært ved at nyde det og slappe af. I det hele taget har hele vaginisme-forhistorien nok sat lidt af en dæmper på min lyst til sex (som altså var tilstede fra starten). Jeg ved, at det er vigtigt at have et velfungerende sexliv, men synes det er svært, når jeg i praksis mangler lysten. Har I nogle gode råd eller kan I evt. anbefale gode bøger, som giver håndgribelige vejledninger til at komme igang med sexlivet?

SVAR:
Kære dig
Tak for at du vil dele din historie med andre og for dine spørgsmål!
Samleje når kvinden er frugtbar
Væsken på lagenet efter samleje er både din mands sæd og sekret fra din skede. Det er helt normalt, hvad I oplever.
Det har betydning hvor, længe sæden opholder sig i toppen af skeden ved livmoderhalsens åbning, jo længere tid – jo større er sandsynligheden for at sædceller kommer ind i livmoderen. Men miljøet i skeden er ikke særlig gunstigt for sædcellerne, så de lever ikke så længe i skeden. Det vigtigste er derfor at have samleje den dag eller de dage, hvor frugtbarheden er størst. Eller sagt på en anden måde: at sædcellerne er til stede når livmoderhalsens sekret bliver gennemtrængelig for sædcellerne.
Det drejer sig om få dage i din cyklus, lige omkring ægløsningstidspunktet, da bliver slimet i skeden klart, tyndere og trådtrækkende (man kan trække det ud som en tynd tråd mellem to fingre).
Hvis du vil være sikker på, at sæden bliver det rette sted lidt længere, kan du blive liggende på ryggen lidt efter samlejet, idet skeden er orienteret bagud mod ryggen.
(Det med at observere skedeslimets konsistens er en udbredt præventionsmetode i lande eller mijøer, hvor kunstig prævention ikke er anset eller tilgængelig. Da vil man så omvendt undgå samleje i den periode, hvor sæden har nemmest ved at trænge igennem livmoderhalsens sekret. Der kan søges mere viden om dette under ”Billing-metoden”.)
Tålmodighed og bøn
Der går i gennemsnit ca. 3 måneder fra par ønsker graviditet til det sker. Og det er ikke unormalt, at der går op til 12 måneder eller mere. Så, fat mod og fortæl Gud om jeres bekymring. Han er jo livets skaber og opretholder. Jeg vil også gerne minde jer om bønnens mulighed, fordi det er en overset ressource, som sundhedsvæsenet faktisk også har tiltagende opmærksomhed på. Du og din mand må sammen overfor Gud sætte ord på jeres længsel og ønsker, og hjælpe hinanden til at hvile i, at også jeres sexliv og chancer for at blive forældre ligger i Guds hånd. Han er med jer.
Læs også nogle andre artikler og svar her til andre, der oplever samme frustration.
Når det ikke lykkes at blive gravid?
Er der en samlejeteknik der øger chancen for befrugtning?
Hvor finder vi oplysninger for ufrivilligt barnløse par ?
Genvind lysten
Jeg kan forstå, at sex har været og er en stor stressfaktor i jeres ægteskab. Først med vaginisme i flere år og nu den savnede graviditet. Det er ikke underligt, at du ikke har lyst. Og det er bevidst, at jeg ikke skriver, at du mangler lyst. Sådan føler du det nok, men sandheden er, at du ikke har lyst. Selvom du skriver, at sex har været et tabu for jer, så lyder det, som om I har et grundlæggende sundt forhold med respekt og anerkendelse af hinanden. Årsagen til ikke-lyst kan være åbenbar og simpel, men ofte er den kompleks. Mit bedste råd er, at I skal gå på opdagelse i jer selv og jeres forhold med udgangspunkt i nedenstående ord.
Brug eventuelt dette link til inspiration. Linket har links til flere relevante svar og artikler her på hjemmesiden.
Hvad gør jeg, når sex gør alt for ondt?
Tag jer god tid - flere aftner og weekender. Fortæl hinanden om jeres tanker, fantasier, ønsker mv. Det kan måske lyde farligt, men hvis I bliver på jeres egen banehalvdel – altså fortæller om jer selv og ikke du gjorde – du tror, osv., så bliver det spændende, befriende og styrkende for jeres forhold.
Du spørger om bøger. Der er for nylig kommet en bog fra Logosmedie
”Hvad din kone ville ønske du vidste om sex”
Det kunne måske være en vej for jer at læse den sammen. Det er skrevet til mænd, men ved at læse den sammen, så får I også den samtale, som måske kan løse op for noget. Bogen bliver snart anmeldt her på siden, den er en god sexguide, med en åndelig vinkel. Jeg tror den kan være god for jer.
Husk at kodeordene i samtalen og samlivet er respekt og anerkendelse.
God opdagelsesrejse i følgende ord:
Tryghed
Forventninger
Præstationsangst
Grænser og aftaler
Hyppighed
Lyst og til hvad
Sensualitetstræning, Se links:
Har I konkrete råd til sensualitetstræning og
Kan vi få hjælp til at gennemføre et samleje?
Specielt sensualitetstræning tror jeg, at I kunne have glæde af!
Find jer selv – kopier ikke andre
Sex kan helt sikkert blive til stor glæde for jer, men samtidig vil jeg gå mod strømmen og sige, at det ikke er det eneste saliggørende. Så skal I vide, at I er unikke og derfor ikke bare kan kopiere andre, men inspiration kan selvfølgelig være udmærket.
I skal også være opmærksom på at nye livssituationer som f.eks. graviditet og børn vil komme til at påvirke jeres seksualliv og give nye udfordringer, glæder og sorger.
Hvis I formår at bevare respekten for hinanden og anerkendelsen af hinanden, tror jeg, at I får en GOD arbejdsLYST!
vh Lars Dysager
Lars Dysager
Skrevet af:
Lars Dysager
Læge
adamogeva.dk