Hvordan fungerer sex? - hvad er normalt?
Undskyld, hvis det er et upassende spørgsmål. Men jeg vil bare gerne vide.. Fordi for noget tid siden var jeg i et seksuelt forhold, ikke noget jeg ønskede, og jeg angrer meget.
Men jeg vil bare vide, hvordan det foregår, altså, hvad er normalt? Fordi, mange gange bliver jeg bange for, at det vi lavede er unormalt, og at jeg er et kryb. Og ja,ja, det er jo forskelligt fra person til person, hvis I ikke vil svare, så er det også i orden, det er bare en tanke som piner mig, og der er jo ikke rigtig nogen, man kan spørge, for man snakker jo ikke om det.
M, 18 år

SVAR:
Kære M
Jeg vil starte med at sige, at du altid er velkommen til at skrive ind til brevkassen. Og at dit spørgsmål ikke er upassende, vi er her jo for det samme. Jeg lægger mærke til 2 ting i dit spørgsmål, som jeg vil gøre mit bedste for at svare på.
1) Når grænserne overskrides
Du har haft et seksuelt forhold, som du ikke ønskede og derfor angrer.
Det er utroligt vigtigt, at du kun har sex, hvis du er parat til det. Du bør kun have sex, hvis du både føler dig tryg og det udelukkende giver dig positive følelser. Hvis det giver dig blandede følelser, bør du stoppe op og overveje, om du skal vente med at have sex til senere i et forhold. Grunden, til at jeg anbefaler dette, er, at sex altid skal og bør være godt. Hvis du i dag overskrider dine grænser, vil der være en sandsynlighed for, at du senere i livet vil have blandede følelser omkring sex – også selv om du finder den eneste ene. Derfor vil jeg anbefale dig, at bruge tid på at finde ud af, hvor dine grænser går, og hvornår det vil være ok for dig at indlede et seksuelt forhold. Jeg vil også stærkt opfordre til, at du til enhver tid taler med evt. kæreste/ mand om, hvad du ønsker med dit sexliv og hvor dine grænser går.
Prøv at se artiklerne:
Værd at vente på
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Vejen til god sex
2) Hvad er normalt sex?
Når du skriver, at du føler dig som et kryb, ser jeg det som et tegn på, at du har overskredet både din grænse om at have sex, men også din grænse for hvilken type af sex, du ønsker at have. Min erfaring er, at mange unge på grund af film, porno og andet tror, det er normalt, at man tidligt i et seksuelt forhold har alle former for sex. Og netop derfor overskrider de deres grænser og føler sig bagefter forkerte og muligvis perverse.
Sex og tryghed hører sammen
Når et par er kommet dertil, at de er parate til at have sex med hinanden, tror jeg, det mest normale og skånsomme er, at man i starten har almindeligt samleje. Efterhånden som et par begynder at kende hinanden bedre og føler sig trygge ved hinanden seksuelt, vil det stille og roligt begynde at eksperimentere – med respekt for hinandens grænser. Nogle par vil eksperimentere meget, mens andre næsten ikke vil eksperimentere. Når en kvinde og en mand kender og respekterer hinanden og begge føler sig trygge, mens de har sex, er der næsten ingen former for sex, som er forkert.
Nu ved jeg ikke specifikt, hvilken form for sex, der har gjort, du føler dig som et kryb. Men måske ville den form for sex, du følte var forkert, have været rar og rigtig, hvis det havde været under de rigtige omstændigheder.
Jeg håber, at jeg har svaret relevant på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Birthe
Birthe Marie Rasmussen
Skrevet af:
Birthe Marie Rasmussen
jordemoder, kandidat i folkesundhed
adamogeva.dk