Hvordan fortæller jeg mine forældre, at jeg har fået en muslimsk kæreste?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva

Jeg har mødt en rigtig sød fyr, som jeg er blevet kæreste med.

Han kom til Danmark som flygtning for ca. 1½ år siden. Han er opvokset i en muslimsk familie. Han ser ikke sig selv som muslim og vil gerne være kristen og går i kirke en gang imellem med en af hans venner, som er kristen.

Men mine forældre accepterer kun, at jeg har drengevenner, som er kristne. Derfor har jeg svært ved at snakke med mine forældre om drengevenner, som ikke er kristne. Det gør også, at jeg har svært ved at fortælle dem, når jeg gerne vil besøge mine ikke-kristne drengevenner.

Hvordan fortæller jeg mine forældre, at jeg har mødt ham her fyren, og at vi er blevet kærester, når jeg ved, at han ikke vil blive accepteret af dem?

Med venlig hilsen M, 19 år

SVAR:

Kære M

Du skriver, du har fået en kæreste, som er muslim og gerne vil være kristen, men at du ikke ved, hvordan du skal fortælle det til dine forældre, fordi de kun accepterer, at dine drengevenner er kristne.

Forældre ønsker det bedste for deres børn

I udgangspunktet kan jeg godt forstå, dine forældre vil have det svært med, at du – med din kristne baggrund – har en kæreste, der er muslim. Forældre ønsker det bedste for deres børn, og de kan med rette forestille sig alle de problemer, som uvægerligt vil opstå, hvis man i et ægteskab skal forsøge at leve sammen med to så forskellige livsholdninger og kulturer.

Hvad betyder den muslimske baggrund?

Den anden side er, at der er stor forskel på, hvor meget den muslimske tro og tradition betyder for den enkelte, som er opvokset i en muslimsk familie. Og en del muslimer møder den kristne tro og bliver kristne.

Der vil alligevel ofte være en stærk familiemæssig tilknytning blandt muslimer, og det vil gøre det rigtig svært for en ung mand at blive kristen, fordi det som regel betyder, at hans muslimske familie efterfølgende tager afstand fra ham.

Jeg ved ikke, hvor meget den kristne tro betyder i dit eget liv, men den vil helt sikkert blive påvirket af dit forhold til denne fyr.

Prøv at overveje dine forældres argumenter

Det er højst sandsynligt også nogle af de argumenter, du vil møde fra dine forældre, når du fortæller dem om ham, du er blevet kæreste med. Så hvis du skal forsøge at imødegå dem, er det vigtigt, at det også er noget, du selv har overvejet på forhånd. Og talt med din ven om.

Samtidig står du måske selv i det samme dilemma. Du er 19 år, og dine forældre kan ikke bestemme, hvem du skal være kæreste med, men hvis du vælger noget, som de har svært ved at acceptere, vil det også påvirke jeres familieforhold. Så du må overveje, hvad der er vigtigst for dig, og hvilke konsekvenser det kan få, hvis du går imod dine forældres ønsker.

Prøv at afvente

Hvis du var min datter, ville jeg råde dig til at være afventende i jeres forhold. Måske er han mest interesseret i kristendommen, fordi han forsøger at komme dig i møde. Foreslå ham, at han begynder at gå til dåbsundervisning hos en præst. Hvis han vil det og virkelig bliver en troende kristen, vil det også påvirke dine forældres holdning. Undervejs vil det være en god idé, at dine forældre også får mulighed for at møde ham.

Der findes en del spørgsmål her på siden, som ligner dit, og som jeg tror, du kan have glæde af at læse svarene på:
Kæreste med en muslim – hvordan skal jeg fortælle det til mine forældre?
Min kæreste og jeg deler ikke samme tro, er det et problem?

Du kan måske også få noget ud af artiklen Tro og livssyn.

Mange hilsner
Inge