Hvordan føles livmoderhalsen i starten af en graviditet?

Vis spørgsmål

Hej med jer.

Jeg vil gerne vide, hvordan livmoderhalsen føles helt i starten af en graviditet, altså de første par uger? Når man mærker med en finger. Jeg er meget bekendt med min krop og kan sagtens mærke deroppe. Er den hård eller blød? Langt fremme eller tilbage? Ved selvfølgelig, at den er tæt lukket.

- Jeg er ikke bange for at være gravid, men derimod et ønske. Og så er jeg lidt nysgerrig omkring det, har nemlig søgt og søgt, men kan intet finde omkring det!

Håber I vil svare mig, da dette vil være relevant længe endnu.

Tak på forhånd!

Kærlig hilsen Mig :-) 20 år

SVAR:

Kære du!

Du spørger, om du vil kunne mærke på din livmoderhals og livmodermunden, om du er gravid. Mit umiddelbare svar er, at det tror jeg ikke, du kan. Når du har søgt så meget uden at finde svar, er det nok, fordi det ikke forbindes med de almindelige graviditetstegn.

Hvis du jævnligt mærker på spidsen af din livmoderhals (livmodermunden), vil du MÅSKE mærke, at den er lidt mere følsom, hvis du en dag bliver gravid, men som sagt tvivler jeg på, det er ad den vej, du vil konstatere din graviditet.

Graviditetstegn

De mest almindelige symptomer tidligt i graviditeten er udebleven menstruation (forudsat at den ellers er regelmæssig), oppustethed, ømme bryster, kvalme, madlede eller ændret lyst til mad, forstærkede/forandrede sanse-indtryk og en overvældende træthed.

Nogle gravide kvinder har stort set alle symptomerne hurtigt efter befrugtning, og nogle har ingen symptomer. Derfor er det også kun en graviditetstest (som du kan tage dagen efter udebleven menstruation) eller en gynækologisk undersøgelse hos din læge, der kan afgøre, om du er gravid eller ej.

De bedste ønsker for din fremtid – både med og uden børn!

vh Ida Rom