Hvordan får vi begge noget ud af sex?
Hej, min kæreste og jeg har et stort problem synes jeg. Min kæreste kommer alt for hurtigt, og jeg har svært ved at komme, og når jeg fortæller ham det, går der længe, inden han har lyst igen.
Jeg er 19 og han blir 24. Da han var omkring de 18, var han sammen med forskellige tøser hver dag. Han kan højst holde 15 min. under sex.. jeg får jo ikke noget ud af det, som han gør.. Hva kan vi gøre?
kh lene, 19 år

SVAR:
Kære Lene,
Jeg sætter et par links nederst i min besvarelse omkring alt det tekniske hvad angår orgasme og ”at komme for tidligt” mv. Men her allerførst vil jeg gerne skrive lidt til dig omkring jeres nærhed, intimitet og den fælles oplevelse, som et seksuelt samvær gerne skulle være.
Forpligtelse skaber tryghed
En vigtig forudsætning for at I kan opleve ro og tryghed, når I er sammen, er at I har tillid til hinanden. Når I har forpligtet jer på hinanden, lovet at det skal være jer to, kan nærhed og tillid blive en vigtig base for udviklingen af jeres sexliv.
Det er ikke let, og man kan lave mange fejl og misforståelser i forhold til hinanden. Derfor er forpligtelsen vigtig. Forpligtelsen, hvor I lover hinanden: ”Jeg bliver hos dig, selvom det er svært og vi begår fejl”. Det er også derfor, vi tror på, at det giver rigtig god mening, at lade ægteskabet være rammen for sexlivet.
Har I den tillid til hinanden nu?
Jeg vil anbefale jer at flytte fokus fra selve seksual-akten og hen til nærheden og intimiteten. Det er vigtigt at bruge tid på at røre ved hinanden og kæle med hinanden, ligge stille i hinandens arme og tale om alt mellem himmel og jord. Prøv at pakke selve samlejet væk i en lille periode, så I får rettet fuldt fokus ind på hinanden og på jeres nærvær. Mærk hvor dejligt og trygt det er at ligge sammen – uden forventninger om, at der skal ske noget seksuelt. På den måde, kan I undgå det pres, der lige nu ligger på jer begge to, og at samlejet skal lykkes.
Vilje til sammen at udvikle jer
Det kan være hårdt for din kæreste at have et pres hængende over hovedet omkring at ”holde lidt længere” og det kan være et pres for dig, at skulle skynde dig at ”tænde”, for at nå at være med. Giv det derfor en pause og brug i stedet jeres enetid på at lære hinanden endnu bedre at kende, betro jer til hinanden om hvad I kan være usikre på, og hvad der glæder jer. Tal og drøm om fremtiden. Mærk efter, hvor I har hinanden, og sæt ord på de ting, I normalt ikke får snakket om. Det seksuelle, samlivet og intimiteten er noget der skal læres og udvikles sammen med den ene, man vælger at dele denne gave med. Det handler ikke om en teknik man kan lære gennem en lang række ”one night stands”, lige så lidt, som det kan læres første gang man er sammen med en. Tværtimod kan en lang række "one night stands" skabe mange forstyrrelser og forvirring, når man senere forsøger at udvikle sexlivet, som et intimt kærlighedssprog med sin elskede, som man har valgt for livet. I skal se jeres tid sammen som en lang rejse og udvikling, hvor I sammen skal lære, udvikle, begå fejl og opleve succeser. I er nødt til at være sammen om det, og det hjælper ikke at fortabe sig i teknikker. Hvis I mangler tilliden og lysten til at fordybe jer i hinanden, lysten til at lære sammen, så hjælper alverdens teknik ikke, så vil I stadig mangle den vigtigste dimension: kærligheden, fortroligheden og respekten for hinanden. Lysten til at være tætte både i krop og sjæl, er et vigtigt fundament for et godt sexliv.
Lidt hjælp til selvhjælp
I kan med fordel søge på sensualitets træning på nettet og her på AdamogEva.dk. Der er skrevet flere artikler om dette emne. Sensualitetstræning er samvær uden sex, med det formål at opnå nærhed med sin partner. Her er nogle links med artikler fra denne side, som jeg tror, I kan have glæde at læse sammen.
Vejen til god sex
Hvordan undgår jeg for tidlig udløsning?
Er det normalt ikke at få orgasme?
Har I konkrete råd til sensualitets-øvelser?
Held og lykke med jer.
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK