Hvordan får jeg mod til en ny kæreste?
Jeg er en pige på 18 år, der for tre år siden havde en kæreste, som jeg gik på efterskole med. Vi havde det godt sammen, men pludselig en dag slog han op med mig, det kom meget bag på mig. I meget lang tid var jeg rigtig ked af det, jeg troede virkelig på det forhold. Nu er vi stadig venner og har det rigtig godt sammen, når vi er sammen. Jeg har det fint med det som det er, selvom jeg godt kan mærke følelserne ligger lige under overfladen.
Mit problem er, at jeg ikke tør stole på drengene mere. Der har været et par styker, der kunne være en mulig kæreste, men når de er kommet for tæt på mig, har jeg skubbet dem væk. Jeg tør ikke begynde på noget med dem af frygt for, at jeg bliver såret, men i stedet er det mig, der sårer dem. Hvad kan man gøre ved, at man har det sådan?? Og er det normalt?? Det er virkelig hårdt at have det sådan, man føler sig meget ensom af det.
Hilsen mig

SVAR:
Kære Dig
Såret selvværd
Jeg tror, du er helt normal, men din oplevelse har gjort noget ved dit selvværd. Det er aldrig rart, når man selv synes alting går godt, og så pludselig slår din kæreste op med dig, og det kommer helt bag på dig.
Han siger nej til at være kæreste med dig, men siger ikke nej til at være din ven. Det at han ikke er forelsket i dig gør jo ikke, at der er noget i vejen med dig. Jeg læser dit brev, som om du tror, at der må være noget i vejen med dig.
Der er en børnesang, hvor man synger: Du er dig og du duer. Det er en god ting at huske, at der ikke er noget i vejen med dig, og han og andre oplever dig jo også som en god kammerat.
Tro på dig selv
Du har nu fået mistillid til drenge skriver du, og har ikke turdet blive kæreste med drenge, som var ”mulige kærester”.
Tro mig, jeg tror ikke, du har været forelsket nok i de drenge. Faktisk siger du jo også, at du heller ikke har glemt din tidligere kæreste.
Så tro på dig selv og glæd dig over gode venner, og den dag den rigtige dreng dukker op, vil jeg ønske dig al mulig glæde ved det.
Vov livet
Du vil aldrig kunne gardere dig imod at blive såret igen. Der kan også være veninder, kollegaer eller andre, som kan såre dig. HUSK bare altid, at det ikke er fordi, der er noget i vejen med dig, men det er noget, som sker i samspillet imellem dig og den anden.
Livet giver op og nedture, men vov alligevel at leve.
For livet det er livet værd,
På trods af tvivl og stort besvær,
På trods af det som smerter.
venlig hilsen
Ruth
Ruth Fibiger Olesen
Skrevet af:
Ruth Fibiger Olesen
sundhedsplejerske
adamogeva.dk