Hvordan får jeg mod til at gå i bad med de andre?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en dreng på 13 år og spiller fodbold på 4. år nu, og i al den tid har jeg ikke badet i omklædningsrummet.

Min krop er mere udviklet end resten af mit hold, ok der er et par, der er begyndt at få hår i skridtet men ellers.

Jeg vil bare gerne vide, hvordan man overvinder frygten for at bade sammen med resten af holdet.

CR 1998, 13 år

SVAR:

Kære CR 1998

Tak for dit spørgsmål, som jeg synes er meget relevant. I den senere tid har der været en del skriveri i medierne om, at unge frygter at bade med vennerne.

Det har bl.a. været fremme, at mange har det skidt med deres kroppe, og de derfor ikke bryder sig om at tage bad i skolen, svømmehallen og idrætsklubben.

Jeg kan godt forstå, at unge er blufærdige og respekterer også, at man ikke viser sig nøgen overfor hvem som helst. Jeg tænker også, at der er meget forskel på hver enkelt af os i forhold til, om vi kan lide at bade sammen med andre eller ej.

En anden ting, som jeg kommer til at tænke på, er tonen i drengenes omklædningsrum. Engang imellem kan den være barsk, og drillerierne kan gå over gevind. Det kan også være årsag til, at man ikke har lyst til at udstille sig for de andre. Jeg ved ikke, hvordan du oplever det, men det kan få nogle til at springe badet over.

Krop og tryghed

Jeg tror, det er helt almindeligt, at en teenager som dig oplever, at det kan være problematisk at vise sig nøgen over for kammeraterne. Kroppens udvikling og de forandringer, der kommer, kan være overvældende, og man kan have brug for at vænne sig til, at der fx kommer hår rundt omkring. Men jeg får lyst til at sige, at det er vigtigt, man lærer at acceptere sig selv og dermed også sin krop. Jeg ved godt, det kan være svært nogle gange, men jeg tænker, at hvis du kan acceptere dig selv, som den du er, så kan du i mange tilfælde også overvinde frygten for, hvad andre tænker om dig.

Nogle råd

Du skriver, at du gerne vil vide, hvordan du kan overvinde din frygt for at bade sammen med fodboldholdet. Jeg ved ikke lige hvilke råd, der passer på dig, men du kan se, om du kan bruge nogle af mine forslag til noget:

  • Tal med din far og mor om, hvad der er svært for dig, når du skal bade til fodbold. På den måde kan du måske få hjælp til at se, hvad problemet er, og hvorfor det er så svært.
  • Tænk på, at de andre drenge også er i puberteten eller på vej dertil. Nogle er måske ligefrem misundelig på dig?
  • Kik dig selv i spejlet og accepter det, du ser.
  • Søg viden om din krop og udvikling. Se links her nedenfor. Det kan hjælpe dig til at føle dig tryg og tilfreds med din krop. I en kammeratflok vil I opleve, at I ikke udvikler jer i samme tempo, og det kan være sårbart for både dem der er tidligt på den, og dem der føler, de er sent på den. Men det er sådan det er.
  • Aftal med dig selv, at du de næste 3-5 gange efter træning går i bad, også selvom du ikke har lyst. Måske opdager du, at det ikke er så slemt, som du går og forestiller dig.

Læs også her, hvordan andre har skrevet om, at de ikke kan lide at gå i bad. Nogle er kede af, at de er bagud med deres udvikling og andre, at de er foran. Det ene er nok lige så sårbart som det andet.
Hvorfor så lille penis - kan det skyldes overvægt?
13 år og forsinket pubertet - er der grund til bekymring?

Læs også:
Fra dreng til mand
Drengens kønsorganer

Held og lykke fremover.

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe