Hvordan får jeg et godt forhold til roomies på efterskole?
Hej Adam&Eva brevkasse.
Her for ikke så lang tid siden var jeg på besøg på en efterskole, fordi jeg gerne vil starte der om halvandet år. Jeg ved godt, der er laaaang tid endnu, men alligevel kører der nogle tanker rundt i hovedet på mig.
De fleste drejer sig om mine “roomies” (da jeg skal bo med tre andre). Jeg er lidt bange/nervøs for, at de enten driver mig vildt meget til vanvid, eller at vi bare slet ikke kan sammen.
Ville egentlig bare høre, om I havde nogle forslag til, hvad jeg kunne gøre, hvis det var. Og så ville jeg spørge, om I ved, om man kan skifte værelse/roomies?
Håber I kan hjælpe :)
J, 14 år

SVAR:
Hej J
Mange tak for dit spørgsmål.
Forventningerne kan starte tidligt
Fedt, at du har valgt at skulle på efterskole. Det er for manges vedkommende en fantastisk oplevelse og noget, som kan sætte spor i resten af livet. Det er meget normalt, at man i lang tid op til efterskolestarten gør sig mange overvejelser. For det er jo på mange måder et nyt kapitel i livet, som man tager hul på. Du kommer væk hjemmefra og skal bo sammen med en flok unge mennesker, og her midt i alt dette skal du have en dagligdag til at fungere. Derfor er det meget forståeligt, at dine tanker meget nemt kan kredse om, hvem du nu skal dele værelse med, for dem kommer du jo til at bo særlig tæt på.
Man skal lære at kunne gå på kompromis
En vigtig ting, som du skal være opmærksom på, inden du starter, er, at du skal være villig til at kunne gå på kompromis. Vi har jo alle sammen vores egen mening om, hvordan tingene skal gøres. Nogle kan bedst lide, at der er ryddet op på værelset, mens det hos en anden ikke betyder det store, at det flyder rundt på værelset med rod – og sådan kan det være med mange andre ting. Små ting kan nemt skabe konflikter. Pointen er, at de, som du kommer til at bo på værelse med, vil højst sandsynlig på et eller andet tidspunkt drive dig til vanvid på en eller anden måde. Lige så fantastisk det kan være at bo sammen, vil der også være udfordringer en gang imellem. Det hører bare sammen.
Med ærlighed kommer man langt
Du kan som sagt ligeså godt forberede dig på, at der vil opstå konflikter på et eller andet tidspunkt. Det væsentlige er, hvordan du så reagerer, når konflikterne opstår. Her kan en god måde være, at du er ærlig og sætter ord på, hvordan du har det. Det er i hvert fald bedre, end at du går rundt og er vred indeni. Det kommer der sjældent noget godt ud af. Andre gange må du bare trække på skulderen og tænke: “Ja, der bor jo også andre end mig på det her værelse.” Nogle gange er det også sådan, som du selv skriver, at man slet ikke kan sammen, men det er meget sjældent, det gælder for alle dem, man bor sammen med. Måske møder du én på værelset, som du bare svinger rigtig godt med, mens du ikke har så meget til fælles med de to andre. Sådanne situationer kan også opstå.
Uanset hvad vil der altid være en lærer, som du kan gå til. Han/hun vil sikkert kunne hjælpe dig eller alle på værelset, hvis der skulle opstå en konflikt, som er svær at løse indbyrdes.
Om du kan skifte værelse/roomies er svært at svare på. Det kan være meget forskelligt fra skole til skole – eller fra den ene situation til den anden.
Vi håber, at svaret kan være til en lille hjælp.
Mvh
Simon og Else Nordborg