Hvordan får jeg en kristen kæreste?
Hej Adam&Eva :)
Jeg er en ung kvinde på 22 år, som efterhånden virkelig savner en kæreste. En bedste ven at dele sit liv med.
Jeg er selv kristen og synes, det kan være rigtig svært at få datet i kristne kredse. Alle dem, man går på studie med, dater konstant andre igennem tinder og lignende apps.
Længslen efter denne bedste ven at dele resten af mit liv med fylder enormt meget for mig, og det er ved at være rigtig frustrerende. Jeg synes, det fylder meget i mit liv, og at det er svært at komme af med tankerne.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme i kontakt med kristne fyre, hvor man vil mere end bare at være venner. Og jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme af med alle mine tanker. Tanken om at ende alene en skønne dag skræmmer mig meget, for jeg kunne slet ikke forestille mig at skulle leve alene.
Mvh. Den frustrerede single

SVAR:
Kære frustrerede single
Tak, fordi du kommer til os her hos AdamogEva.dk med dine tanker og spørgsmål. Du sætter ord på nogle væsentlige udfordringer ved at være single, og det er stærkt af dig at bringe din frustration frem i lyset, så vi kan tale om dem – og så andre i din situation kan spejle sig i dine spørgsmål.
Vi vil ikke “bruge og smide væk”
Det første du er inde på er, at mange omkring dig på studiet dater “konstant andre igennem tinder og lignende apps.” Du vil også gerne i kontakt med kristne fyre, men synes ikke det er nemt.
I dating-universet skal vi huske på, at det ikke er sundt blot at kopiere den måde, mange mennesker dater på i dagens Danmark. For rigtig mange bliver Tinder redskab for en “brug og smid væk”-kultur, hvor vi ikke vil tæt på hinanden, men hvor vi bare vil have noget ud af hinanden. Sådan skal kristne ikke kendes på deres dating. Du længes derimod efter en “bedste ven at dele resten af livet med.” Det betyder, at det for dig er det indre, der tæller, og at du gerne vil lære fyrene godt at kende. Hvilket leder mig videre til din udfordring med at komme i kontakt med kristne fyre.
Stort set alle ønsker en kæreste
Hvis man gerne vil have en kristen kæreste, må man først og fremmest gøre en indsats for at opholde sig, hvor de er. Det kan være i en kirke eller i et kristent ungdomsfællesskab. Det kan også være at tage på kristne lejre eller til kristne arrangementer. Oftest lærer man nye mennesker at kende, fordi man har venner, som introducerer én. Så måske var det en ide at spørge nogle veninder, om de kender nogle fyre, som kunne være interessante for dig?
Du skriver, at du gerne vil i kontakt med kristne fyre, som vil mere end at være venner. Jeg vil gerne berolige dig med, at alle singlefyre på din alder gerne vil mere end bare at være venner. De længes efter præcis det samme som dig. Så kan der selvfølgelig være omstændigheder, der gør, at man i perioder ikke er klar til det, men helt grundlæggende er det også deres ønske. Så hvis du oplever, at de ikke vil mere end at være venner, så skyldes det måske, at I enten ikke passer sammen som kærester, eller at du ikke har været tydelig nok om, hvad det er, du ønsker.
Kun Gud elsker perfekt
Den vigtigste udfordring du deler er, at alle disse tanker om fyre og følelser fylder rigtig meget i dit hoved, og at du ikke synes, du kan komme af med dem. Jeg forstår din frustration. Længslen efter en kæreste kan komme til at fylde os, så vi til sidst ikke kan se andet. Pludselig kan målet for næsten alt, hvad vi gør, komme til at handle om at finde en kæreste. Hvis du er der, så er det vigtigt at træde et skridt tilbage, så længslen efter jordisk kærlighed ikke kommer til at overstige længslen efter at elske og leve tæt med Gud.
Gud er ham, der elsker os med perfekt kærlighed. Det er hans kærlighed, der gør, at vi længes efter noget, der minder om her på jorden. Men vi finder aldrig den perfekte kærlighed hernede. Her kan vi maksimalt finde en fjern afglans af hans kærlighed. Vend dig til Gud og husk, at han elsker dig, og at dit “ægteskab” med ham er det vigtigste ægteskab, du kommer til at indgå.
Husk også på, at du stadig er ung, og at du har mange år til at finde en kæreste. Hvis du ikke synes, du har “mange år”, skyldes det måske, at du har sat nogle forventninger op om, hvornår og hvordan du gerne vil have, det skal foregå i dit liv. Men den slags kan vi ikke planlægge. Så nedbryd forventningerne og tag tingene, som de kommer. Gud skal nok udruste dig til det liv, du får.
Hvis du har flere spørgsmål, eller gerne vil have noget uddybet, så skriv endelig igen.
De kærligste hilsner
Line