Hvordan få tilliden igen uden at være bange for at blive såret?

Vis spørgsmål

Jeg er en ung mand på 24 år. For 4 år siden fik jeg min første kæreste, jeg var glad for hende, men set i bakspejlet, var jeg nok ikke forelsket i hende, men det troede jeg.

Grundet tillidsbrud, kontrollerne og jeg ikke kunne være mig selv, så jeg ingen anden udvej, end at gøre det forbi. Det skulle have været en rigtig god tid, men det blev nok det stik modsatte!

Det er over 3,5 år siden, vi gik fra hinanden, men jeg har endnu ikke kunne finde mig en ny kæreste, for hver gang der er en sød pige, der kommer for tæt på, skubber jeg hende væk.

Jeg har nu mødt en rigtig sød pige, som jeg har set 3 gange, vi har haft det rigtig godt sammen og egentlig også snakket om at blive kærester på længere sigt. Indtil jeg i går blev i tvivl om, hvorvidt jeg var klar til at åbne mig. For de trælse ting, der er sket mellem mig og min eks, ligger stadigvæk i baghovedet på mig og jeg vil ikke have, det skal gentage sig. Hun blev rigtig ked af det, da jeg fortalte hende det, havde hun ikke set den komme. Vi er så blevet enige om, at jeg skal have mig selv med, men hvordan får jeg det? Og hvordan får jeg tilliden til en anden igen, uden at skulle være bange for at blive såret?

Drengen, 24 år

SVAR:

Kære Drengen

Mange tak for din mail til AdamogEva.dk

Dejligt for dig at du har mødt en sød pige. Det er rigtigt dejligt, når man finder en, som man snakker godt med, og måske også har det sjovt sammen med.

Så det er forståeligt, at det påvirker dig, når der er "stemmer fra fortiden", der vil stille spørgsmål ved, om det er en god ide at gå ind i et nyt forhold.

Når jeg tænker på det, du skriver, er det første, der springer mig i øjnene, at der ligger noget fra dit tidligere forhold, der skygger ind over det forhold, du og din pige er ved at opbygge. Derfor tror jeg, at det er utroligt vigtigt, at du får arbejdet med dit tidligere forhold, at det bliver snakket godt igennem. Jeg tror, det kunne være godt at få det bearbejdet, bl.a. gennem samtaler. Måske vil det at skrive alle de tanker, du har i baghovedet, ned på papir, være med til at de mister den fylde, de har i øjeblikket. Det kan være svært at rådgive andet, da jeg ikke ved konkret, hvad det handler om.

En tredje ting du kan gøre, er at opsøge en sjælesørger. En, der hører din historie helt konkret. Han / hun vil måske kunne rådgive dig bedre. Det er nemlig gennem åbenhed og samtale omkring det, der fylder, der er mulighed for at få nedbrudt det, der står i vejen og skygger.

Tillid er vigtig i et kæreste / venskabsforhold.

Hvad er det, der gør, at du har svært ved at åbne dig for den pige, du lige har mødt? Det er måske noget af det, der er vigtigt at få sat ord på.

Ud fra din mail, kan jeg ikke læse, om du har snakket med den pige, du lige har mødt, om hvad der er sket, mellem dig og din eks.?

Jeg tænker, at både i forhold til venskab og til kæresteforhold er fortrolighed en vigtig ingrediens. Jeg kan ikke sige, hvor hurtigt det skal gå - det er meget situations bestemt - men kun at det hører til i venskab/kæresteforhold.

Hvordan få tillid til en?

Du spørger om, hvordan du kan få tillid til pigen, du lige har mødt? Jeg tror, at det kan ændres, ved at du fortæller hende, hvordan du har det med tilliden. At det er svært for dig at have tillid, og at det ikke er pga. hende, men på grund af svigt, du tidligere har oplevet. Fortæl hende, at det har den betydning, at det er vigtigt for dig, at hvis f.eks. hun er nødt til at ændre en aftale / at hvis en aftale ikke kan overholdes, at der så gives besked hurtigst muligt.

Den bedste måde, hvorpå tilliden kan genskabes, er gennem erfaring. Det vil sige, at få en oplevelse af at tilliden ikke svigtes. Derfor er åben og ærlig kommunikation, dig og din ven, (partner, kæreste), imellem så utrolig vigtig. Især i de situationer, hvor der på trods af ønsket om ikke at svigte, alligevel er sket det, at den ene oplever sig svigtet. Vi lever i en ufuldkommen verden. Det vil ske i alle forhold, at vi kommer til at såre den anden, selvom det ikke var vores intention.

Når det er sådan, at vi lever i en ufuldkommen verden og det sker, at vi kommer til at såre hinanden, vil det altid være en chance at tage at opbygge et forhold. Det er lige meget om det er et venskabs - eller et kæresteforhold. Du vil altid kunne blive såret. Jeg tænker, det er sådan, at jo mere fortroligt et forhold er, jo mere såret kan du blive, men for mig at se, hører det dybe fortrolige forhold til i et parforhold. Denne fortrolighed er med til at røre noget i vores indre og er med til at skabe forelskelse/kærlighed. Derfor er den også vigtig i et parforhold. Når du åbner dig for den anden, signalerer du, at "du har betydning for mig". Derfor kan jeg give noget af mit inderste. Jeg har tillid til dig.

Den, der lytter, signalerer bl.a. "du betyder noget for mig". "Derfor ønsker jeg at bruge tid sammen med dig, og det er vigtigt for mig at lægge øre til det, du har på hjertet".

Det er sket hos mange, at der er opstået kærlige følelser til hinanden i den fortrolige samtale. Derfor er det vigtigt, at par er fortrolige med hinanden og på den måde, benytter sig af noget af det, der fremmer et godt forhold.

Jeg ønsker for dig, at du får opbygget et godt forhold til den søde pige, du har mødt og at du kan bruge noget af det, jeg har skrevet.

De bedste hilsner til dig. Dennis