Hvordan få min mor til at lytte til mine drømme?

Vis spørgsmål

Hvordan får jeg min mor til at tro på mig, fx. Hvis jeg gerne vil blive noget stort, at hun så kan støtte mig i stedet for at trampe på min ide :(

Hilsen pige, 13 år

SVAR:

Kære du

Det kan være enormt frustrerende at have store drømme om sin fremtid og så ikke føle sig hørt og taget seriøst.

Ofte når jeg drømmer om noget, jeg gerne vil opnå, får jeg lyst til at fortælle om det. Ikke nødvendigvis for at få en andens holdning til, om det kan lade sig gøre eller ej, men lige så meget for at få den anden til at drømme med og til at lytte.

Måske er det også sådan, du har det? Du ønsker bare, at din mor skal lytte og drømme med på dine drømme … ikke få at vide om det er realistisk eller ej?

Lyt og fortæl hvad du ønsker

Det er ikke nemt at bestemme, hvad din mors reaktion skal være. Måske er jeres mor-datter-forhold blevet sådan, at I glemmer at lytte til hinanden. Vigtigt er det at huske at, hvis du ønsker at blive lyttet til, skal du også være klar til at være den, der lytter.

Samtidig kan det være en rigtig god idé at fortælle din mor noget i denne retning: ”Mor, når jeg fortæller om noget, jeg går og drømmer om, kunne jeg godt tænke mig, at du lytter og nogle gange drømmer med. Jeg ved godt, at min drømme ikke altid kan blive til virkelighed.”

Drømmen der brast

Der kan være mange forklaringer på, hvorfor din mor gør og siger, som hun gør….

  1. Nogle mødre er måske bange for, at deres barn har en masse drømme, som aldrig går i opfyldelse. De vil beskytte deres barn fra at blive skuffet og ked af det. Det kan være en forklaring på, at din mor måske er hurtig til at ryste på hovedet af dine drømme, og du derfor ikke føler dig taget seriøst.
  2. Måske hun selv har glemt, hvordan det er at drømme om noget.
  3. Måske hun selv er blevet skuffet over en drøm, der ikke er gået i opfyldelse.
  4. Måske har din mor savnet, at der var en, som ville have hjulpet hende til at se realistisk på sin drøm, så hun ikke skulle opleve skuffelsen, da drømmen brast.

Kommunikation

Vigtigst af alt er, at du og din mor øver jer i at lytte, men også at fortælle hinanden, når I bliver såret og ked af noget, den anden har sagt. Det kan være svært at bryde et mønster, som måske har været der i lang tid. Derfor bliver du nødt til at starte med dig selv, ved at du lytter og sætter ord på, hvad du har brug for, når du gerne vil fortælle noget.

Drøm løs

Jeg har fundet en artikel på vores hjemmeside, som handler om det med at turde tro på sig selv og langsomt udvikle større selvværd/tro på at have værdi. Måske kan den hjælpe dig lidt på vej: Hvem er jeg?

Jeg vil gerne opmuntre dig til fortsat at drømme om din fremtid.

Kærligst Vivian