Hvordan er sandsynligheden for graviditet?

Vis spørgsmål

Hej, Jeg er en pige på 18 år. Jeg skriver, fordi jeg er bekymret for min mens, som nu er 20 dage forsinket.

Jeg har haft sex én gang 2 eller 3 dage efter min sidste mens, vi beskyttede os med kondom, og så vidt vi begge ved, skulle der i hvert fald ikke have været hul, desuden kom han slet ikke.

Jeg vil høre, om hvad dette måske kan skyldes, og om jeg har nogen chance for at blive gravid.

For mig virker det meget usandsynligt, men fordi min mens simpelthen bare ikke kommer, er jeg blevet meget bekymret. Min mens har aldrig været fuldstændig regelmæssig, men har gerne kommet forholdsvis jævnt med ca. 38-40 dages mellemrum.

Jeg skal lige pointere, at jeg den sidste måned har været inde i min eksamensperiode.

Håber du kan give mig svar

SVAR:

Hej

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt, at du er bekymret over, at din menstruation er 20 dage forsinket. Desværre ved jeg jo ikke, hvordan situationen er for dig lige nu – måske menstruationen er kommet? Måske du har taget en graviditetstest? Eller måske du stadig venter…

Gravid?

Jeg vil starte med at skrive, at det er meget usandsynligt, at du er gravid, som du også selv tænker. For mig virker det mere sandsynligt, at din menstruation er blevet skubbet pga. stress i eksamensperioden. Når det er sagt, vil det måske alligevel være en lettelse for dig at tage en graviditetstest, som på nuværende tidspunkt med sikkerhed vil kunne vise dig, om du er gravid.

Uregelmæssig menstruation

Du spørger, om du har nogen chance for at blive gravid, og jeg er ikke helt sikker på, om det er fordi, du tænker på din udeblevne menstruation eller din lange menstruationscyklus? Der er mange ting, fx stress, der kan påvirke vores menstruationscyklus, og nogle gange tager det også et par år, før den er sådan rigtig regelmæssig. Hvis menstruationen dog fortsætter med at være uregelmæssig, og din cyklus er meget lang er det hos nogle tegn på hormonforstyrrelser, som kan gøre det sværere at blive gravid. Hvis det er sådan nogle tanker, du går med, vil jeg anbefale dig at snakke med din læge om det. Han/hun kan forklare dig mere og evt. tage nogle blodprøver, hvis du vil have det undersøgt.

Jeg håber, at dette er svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive til os igen!

Venlig hilsen
Anna Kammersgaard