Hvordan bryder jeg ud af mit livs onde cirkel?

Vis spørgsmål

Mit spørgsmål tager afsæt i et skriv, jeg fandt på min computer i forbindelse med en sikkerhedskopiering. Det skrev jeg for tre år siden:

“Dejlige kæreste – holder mig psykisk oppe. Selvmordstanker forstyrket. Ingen er venner, alle tænker på sig selv. Kynisk livsindstilling. Denne overbevisning styrker potentiel depression – ja, hvorfor leve, hvis verden er så ond? Presser mig selv med fysisk aktivitet, jobs, alkohol, stoffer. Skal prøve alt, vil alt, må gøre alt. Stress. Stress styrker depression. Social angst. Vrangforestilling. Søvnproblemer. Løgne tager til igen. Hjælp.”

Dengang havde jeg en kæreste; nu har jeg en ny kæreste. Men selvom man som menneske altid bevæger sig fremad, føler jeg i stedet for, at jeg efter en periode er endt i samme tankemønster. Det tog til for en måned siden, fordi jeg havde lagt et for hårdt pres på mig selv. Den egentlige grund kender jeg ikke, men jeg har forklaret mig selv og mine omgivelser, at det var nødvendigt for at få et job og en fremtid. Men jeg aner det ikke. Og det er det samme, som førte til mine tankemønstre for tre år siden.

Ergo må jeg af en eller anden årsag søge tilbage til en negativ måde at anskue livet, forhold og mit selv på.

Mit spørgsmål er så: Hvordan bryder man med et liv, som går i ring; et liv som går i en ond cirkel?

Kvinde, 22 år

SVAR:

Hej

Tak for din mail, hvor du beskriver dine frustrationer over dit liv, der opleves som at gå rundt i en negativ spiral. Det virker som nogle kaotiske overvejelser, du går med, som må være svære at finde mening i. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.

Hold fast i dine drømme

Det er nogle vigtige iagttagelser, du har gjort dig, da du forholdt dig til dit liv i dag i forhold til, hvordan dit liv så ud for tre år siden. Samtidig må det være nedslående at opleve dit liv selv samme sted, som du forsøgte at flytte dig fra for år tilbage. Den konklusion kan være meget ødelæggende for overhovedet at give forandringen et forsøg mere.

Det er ofte udmattende og frustrerende at se den fremtid, man drømmer om, som et uopnåeligt mål. På trods af denne frustration er det vigtigt, at du holder fast i at have drømme for fremtiden. Hold fast i, at du gerne vil have et godt liv, hvor du også kan være glad og engang i mellem bare nyde livet.

Negative tanker

Det lyder til, at det er en svær ting for dig at gå med så store overvejelser, og jeg vil opfordre dig til at tage din situation alvorligt, for ingen skal have det så svært, som du har det nu. Af og til får ens tanker nemlig en så negativ karakter, at det påvirker vores humør negativt, og det kan have konsekvenser på længere sigt.

Når negative tanker og frustrationer begynder at fylde meget, bliver de ofte selvforstærkende, og det bliver svært at forholde sig til dem. Derfor er det vigtigt at finde en eller flere at dele disse tanker med. Du skriver, at du har en kæreste. Måske er det en mulighed at åbne disse tanker for ham? Det kan også være, at du endnu ikke oplever tryghed nok i jeres forhold til at dele sådanne tanker. Det kan være, du har en veninde eller en i din familie, du tør betro dig til. Det skal ikke nødvendigvis være en, som kan komme med en masse løsninger til dig, men derimod en som er god til at lytte til, hvad du er fyldt af – fordi netop når du får sagt dine tanker højt, kan du hurtigt mærke, hvilke der er tom luft, og hvilke der skal handles på.

Vigtigt at fejre de små sejre

Jeg ville lyve for dig, hvis jeg sagde, at du hurtigt ville kunne bryde ud af de gale mønstre. Derfor er det særligt vigtigt at fejre det, hver gang du eller din omverden registrerer en forandring hos dig. Sørg for at hæfte dig ved de små forskelle, der kan komme i din hverdag, så at du ikke for hurtigt tager dem for givet.

Opsøg professionel hjælp

Det er meget normalt at stå med tanker som dine nu, hvor du er trådt ind i et begyndende voksenliv. Det kan være, du oplever det uoverskueligt selv at skabe den forandring, der skal til for at få et liv, du er glad for. Derfor vil jeg også opfordre dig til at overveje at kontakte en professionel terapeut eller psykolog, der kan hjælpe dig med at få sat flere ord på det, du går og kæmper med. Det kan meget vel være, at du er hjulpet godt på vej efter blot få samtaler. Hvis du ikke selv kender nogen, kan du under fanen Ressourcer finde en lang række professionelle, der er parat til at hjælpe dig. Måske er der også en i nærheden af, hvor du bor.

Uanset, hvordan du vælger at angribe dine mønstre, håber jeg på at have inspireret dig til at handle på dine overvejelser, så det er dig, der har styringen på dit liv og ikke dit liv, der har styringen på dig.

De bedste hilsener
Filip Smidt