Hvordan bliver man venner efter en flirt?
Hej AdamogEva. Jeg har et problem, som jeg gerne vil have hjælp til. Så jeg vil bare begynde: Der er den her dreng, han går i 6 klasse (jeg går selv i 8 klasse), jeg har siden efterårsferien og til og med jul skrevet meget med ham. Jeg var ikke sikker på, om jeg have følelser for ham, men så fik han en kæreste. Hun går også på vores skole, i 7 klasse.
Efter at de er begyndt at komme sammen, har vi ikke skrevet mere sammen. Jeg møder ham tit på skolen, men vi siger aldrig noget til hinanden. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på ham, jeg bliver ved med at se, hvad han liker og om han har lagt noget nyt ind (på facebook og instagram) og kigger, om han har modtaget snappet med nogle. Jeg ved ikke, om det er fordi, det var dejligt, at have en at skrive med eller om det var en blanding af den opmærksomhed, han gav mig, da vi skrev og så oplevelsen at lære en ny person at kende.
Jeg vil gerne være venner med ham, men det er som om, han ikke rigtig gider, efter han er begyndt at komme sammen med hende. Jeg tror ikke, hun bryder sig specielt meget om mig, hørte en dag hende sige, at hun ikke kunne lide camiller, jeg ved selvfølgelig ikke, om det var om mig eller?... Og nu har han også slettet mig som ven på snap, det er ikke noget som jeg er ked af, men jeg tænker bare på om hvorfor? Har det noget med hende at gøre? Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, det er et problem, der fylder meget i hverdagen.
Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre? Eller hvad kan jeg gøre?
Tak på forhånd
- pigen, 15 år

SVAR:
Hej pige
Tak for dit spørgsmål. Du er dejlig åben omkring dine følelser, og jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
Rar følelse eller?
Du er selv inde på, at du ikke helt ved hvilke følelser, der gælder i dit dilemma. Var det en rar følelse at skrive med en? Var det godt at få opmærksomhed? Var det en god oplevelse, at lære en ny person at kende? En ting er sikkert, det er noget, du tænker meget over.
Hvorvidt det er drengens eget valg at stoppe med at skrive med dig og slette dig som ven på snap, ved jeg ikke noget om. Umiddelbart tænker jeg, at det ikke er så vigtigt. Han har fået en kæreste og vælger sandsynligvis ikke at skrive med andre piger. Prøv og lad være med at tænke på, hvad hans kæreste synes om dig. Det er ikke nemt, det ved jeg, men det et jo ikke hende, du gerne vil være ven med, vel?
Måske du rent faktisk ville ønske, at det var dig, der var kæreste med ham? Det kan jeg ikke helt læse ud af det, du skriver. Det kan være rigtig svært at acceptere, at han har en anden. Tankerne og ønsket kan fylde helt vildt meget. Prøv og brug dine følelser til noget positivt og gem dem som en erfaring. Hvad er det ved denne dreng, jeg godt kan lide? Hvorfor er han noget særligt? Det kan hjælpe dig til at vide, hvad der er vigtigt for dig ved et venskab eller en kæreste.
Jeg har fundet et par artikler til dig på vores hjemmeside om venskab og forelskelse:
Slå koldt vand i blodet
Den eneste ene
At have en ven
Hvad skal eller kan du gøre?
Du kan gå hen og spørge, om han vil være din ven. Fortæl ham at du gerne vil og at du kunne lide at skrive med ham. Han kan svare nej på det spørgsmål og så bliver du nødt til at respektere det.
Du kan også overveje med dig selv, om det er lige præcis ham, du gerne vil have som ven? Eller om det er det at have en ven (ikke nødvendigvis denne dreng), have en at skrive med, en som interesserer sig for dig?
Det er vigtig overvejelse at gøre sig. Hvad er det, du længes efter?
Det er helt normalt at tænke over, hvad andre tænker om en. Det kan komme til at fylde rigtig meget inde i en. Så meget at du måske helt glemmer at være dig selv. Nogle gange er det godt at kunne sige ”pyt”, det gider jeg ikke bekymre mig om, for på den måde at komme videre.
Det er vigtigere at finde ud af, hvad det er, du længes efter og så gå efter det.
Hvordan få en ven?
For at få en ven, må du være der, hvor det er muligt. Måske er der en i din klasse eller på din årgang, du godt kunne tænke dig at lære bedre at kende.
En anden mulighed er at gå til noget i fritiden, sport, klub eller lignende. Her er der mulighed for at lære nogen at kende, som du måske deler interesser med. Nogle unge har et fritidsjob som også giver dem mulighed for at få venskaber.
Her er lige et par artikler om venskaber:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Jeg ønsker for dig, at du kan være dig selv. Ikke tænke så meget på hvad andre tænker/siger om dig, men sige ”pyt”. Jeg håber, du må finde frem til, hvad det er du gerne vil, være ven med denne dreng eller opsøge et andet venskab…. Det er helt naturligt at ønske sig venskaber, for i et godt venskab får du rigtig meget igen. Du kommer til at føle dig som noget særligt, får opmærksomhed og du får lov til selv at give noget.
Håber at du må finde venskaber i fremtiden.
Mange hilsner
Vivian