Hvordan blive mor, når han ikke kan levere sæd?

Vis spørgsmål

Hej kære

Jeg har lige et spørgsmål i forhold til min mands sygdom. Jeg har været gift i 5 år, men har aldrig lagt mærke til min mands testikler eller noget andet. Han har altid haft nedsat sexlyst, men jeg har også været meget kold og har tager det stille og  roligt.

Jeg ville gerne blive mor og er træt af at vente på at blive gravid. Derfor har jeg kontaktet min egen læge for at igangsætte en behandling for os.

Min mand blev bedt om en sædprøve, og det var først der, jeg fik at vide af min mand, at han ikke kan aflevere sæd, fordi der ikke kommer noget, selvom han kan bliver stiv. Han nyder det bar tørt, og det har han gjort næsten altid. Og så siger han også, at hans testikler er for små.

Jeg går og er ked af det, jeg vil gerne være hans barns mor, vores liv kan blive ødelagt, hvis der ikke findes en form for behandling. Han har heller ikke skæg overhovedet.

Håber jeg får svar.
S.s

SVAR:

Til S.S.

Det lyder ikke særligt godt på mange måder:

Hvis I har haft sex i 5 år, uden at du bliver gravid, så er det meget usandsynligt, at I kan blive det uden hjælp. Hvis din mand aldrig får udløsning, må der være noget galt med hans testikler eller andet "dernede".

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have, han skal være den biologiske far til jeres barn. Han vil blive far til jeres barn uanset, om I får hjælp eller ej, men det bedste ville være, at han kunne blive biologisk far.

Mange mænds testikler har forskellige størrelser, uden der er noget galt med det. Hvis han overhovedet ikke har skæg, kunne der meget vel være noget galt med et eller flere af hans hormoner.

Han er nødt til at gå til lægen og fortælle disse ting: Både så han kan blive undersøgt men også for at kunne komme videre med, hvordan du skal blive gravid...

Venlig hilsen
Læge Roland Knudsen