Hvordan bli’r vores sexliv mere spændende?
Hej vi er et par, som har været gift i 13 år. Vi har nogle dejlige børn og et velfungerende ægteskab.
Manden i ægteskabet har en fantasi om, at han godt kunne tænke sig at prøve analsex og oralsex med sin kone.
Min kone har det skidt med det og mener, det er klamt, og at det ikke hører hjemme i et kristent ægteskab. Hun mener, det er nok mere normalt ude i verden (det er i hvert tilfælde det, man ser i film, hvor der er erotiske scener).
Manden synes efter flere år med den samme gang sex og samme stilling, at det er tid til fornyelse og udforskelse af hendes krop og de ting, som det nu indebærer.
Manden oplever, at han står i et dødvande, og at sex med konen er blevet trivielt. Efter at vi tidligere har talt med andre kristne ægtepar, er vi blevet mere forvirret og mener ikke, vi har vores egen mening om de to emner. Lige nu står vi i hver sin lejr.
Vi har brug for at komme videre med vores liv og har derfor brug for jeres professionelle mening, som vi håber, kan hjælpe os.
På forhånd tak

SVAR:
Kære dig
Jeg er lidt i tvivl, om det er et fælles spørgsmål, som I stiller, eller det er “mandens”. Jeg tror mest det sidste og vil primært svare “manden”. Men har en forventning om, at I arbejder eller leger videre i fællesskab.
Du bruger ord som trivielt og dødvande om jeres sexliv. Men at I samtidig har et velfungerende ægteskab og dejlige børn – ikke unormalt! Din løsningsmodel er nyskabning med analsex og oralsex. En praktisk og teknisk løsning – nok ikke en unormal mandetanke. Jeg må indrømme, at det ikke umiddelbart lyder, som om det bliver jeres løsningsmodel.
Oralsex
Jeg er ikke i tvivl om, at oralsex kan høre hjemme i et kristent ægteskab – og være til stor glæde. Jeg mener bestemt ikke, at man overskrider nogle af Skaberens hensigter ved kys og ved kærtegn med tungen på et hvilket som helst sted på kroppen (men ta’ lige at vaske fødderne først!).
Analsex
Hvad angår analsex mener jeg, at vi bevæger os ud på et område, hvor man bruger kroppen på en måde, som ikke var tiltænkt. Endetarmens naturlige funktion er ikke, at noget skal føres ind, men modsat. Endetarmens anatomi (opbygning) er helt anderledes end skedens, og derfor er der også risiko for beskadigelse og sygdom ved analsex. Man kan også overveje, om der er ligeværdighed ved analsex; det er jo kun manden, der kan føre penis ind i kvindens endetarm. Men i sidste ende (!) bliver det et valg, som det enkelte ægtepar må tage i gensidig respekt.
Nyt liv i sexlivet
Film er en dårlig inspirationskilde til sexlivet. Det virkelig spændende er det, der foregår inden i dig og din ægtefælle og imellem jer – følelser, spænding, tanker … Det er helt klart her, du skal tage fat. Og det lyder, som om I kan tale om tingene – kommunikation er det vigtigste redskab til et godt ægteskab og sexliv. Jeg vil ikke gå mere i detaljer, fordi vi allerede har en del om det på hjemmesiden, bl.a. de her artikler og svar:
Vejen til god sex
Sex og følelser
Hvordan se og forstå hinandens behov?
Kan vi opnå et bedre og mere stabilt sexliv?
Er oralsex ok?
Er sex på "andre måder" ok?
Endelig vil jeg anbefale bøgerne Hvad din kone ville ønske du vidste om sex, og Bedre sex – og mere af det, som begge har kapitler om elskov i praksis. Konkrete og befriende bøger.
Det er vigtigt for jeres ægteskab, at du ikke bliver stående i dødvandet. Men husk, at I er to forskellige personer med forskellig oplevelse af jeres nuværende situation og forskellige tanker, ønsker, fantasier og behov, som skal finde en fælles/kompromisets vej frem.
Kærlig hilsen
Lars Dysager
Skrevet af:
Lars Dysager
Læge
adamogeva.dk