Hvor sætter vi grænsen for sex kort før brylluppet?
Hej, jeg er lykkeligt forlovet med en dejlig mand, og vi skal giftes her i slutningen af juni. Men jeg har lige brug for at lette mit hjerte. Vi taler meget åbent om sex og lyst mv.
Men i rigtig lang tid nu har vi overskredet grænser, som vi begge to har været med til at overskride. Jeg har ikke følt mig presset overhovedet. Og det betyder, at vi har et meget intimt forhold uden at dyrke sex. Til tider er det meget frustrerende ikke at tage det sidste skridt. Men vi er begge enige om, at samleje hører ægteskabet til. Og som jeg kan se af svarene på et andet lignende spørgsmål, så er det, vi gør pt. også at gå "over stregen". Det er vi egentlig godt klar over begge to, men synes bare, at det er meget svært at vende tilbage til "bikinigrænsen", når nu grænsen er overskredet.
Vi prøvede for nogle måneder siden at holde den et par uger, men især min kæreste havde store problemer med at "holde sine tanker rene" i forhold til sexuelle tanker. Han følte, at han var mig utro i sine tanker (jeg tror, han kikkede på porno, men er ikke sikker, han sagde i hvert fald, at han havde søgt andre steder hen!!)
Jeg selv havde det egentlig også meget svært, da jeg altid har onaneret en del og nu nyder, at min kæreste giver mig nydelse (og jeg giver ham), så det kom også til at fylde rigtig meget i mine tanker. Denne tid var meget frustrerende.
Vi er begge meget troende og ønsker at leve efter Guds plan, men jeg selv føler nogle gange en smule skyld over det, vi gør, men kan slet ikke se, hvordan vi skal kunne gå tilbage. Og jeg tror slet ikke, jeg selv vil have lyst til at gå tilbage ...!!! Jeg ved, at Gud tilgiver, og ved at der er ingen grænser for hvor mange gange, han vil tilgive. Så jeg føler lidt. som om jeg står mellem to stole her. På den ene side lysten til at være ren ind for Gud, men på den anden side også at elske og nyde min forlovede. Han er den, som jeg er overbevist om, at Gud har givet mig. Vi er begge overbevist om, at vi er Guds gaver til hinanden, og vi har de samme drømme om fremtiden og ønsker at tjene ham 100%.
Jeg ved, at det her er en længere smøre, men jeg har lige brug for at lette mit hjerte og få talt ud. Vi har talt sammen om det, og vi synes egentlig, at vi har kunnet styre "lysten" (til samleje), og det er jeg også 100% sikker på, at vi fortsat vil gøre den næste måneds tid, vi er forlovet.
Så er det et meget stort problem (synd), det vi har gang i lige nu?
På forhånd tak for hjælpen.
vh M, 27 år
PS. Super godt med sådan en hjemmeside, den er super at henvise til, hvis man arbejder med teenagere osv. Men os "gamle" kan vist også få lidt hjælp og gode råd herinde.

SVAR:
Kære M
Det er dejligt at høre, at I står for at skulle giftes og er glade og trygge i hinanden, deler alt, og deler jeres tro og hengivelse til Gud. Det er stort og en stor velsignelse. Et stort tillykke med det !! Også tak for dine opmuntrende ord om vores hjemmeside.
En flot sejr
I har kæmpet en meget flot kamp – og holdt jer fra samleje. Det håber jeg, I kan blive ved med – lidt endnu. Jeg er udmærket klar over, at I er gået længere, end hvad vi vil sige er smart, når man har et klart ønske om, at det seksuelle samliv skal udfoldes inden for de gudgivne rammer, som ægteskabet er. Det at kæle for hinanden på en måde, så man giver hinanden seksuel tilfredsstillelse, må vi sige hører det ægteskabelige samliv til.
Er det så en stor synd, spørger du om. Jeg synes afgjort, der er forskel på, om I gennemfører samleje, eller om I rent faktisk har trukket en grænse og lover hinanden at holde den – og holder den. I er jo selv klar over, at I er meget tæt på, mærker kræfterne og føler det urealistisk at ”gå baglæns” nu. Det betyder netop, at I har smagt, hvor stærke og bindende kræfter, der er i den seksuelle hengivelse. Forspil til samlejet – ja, det hører selvsagt til samlejet, så I har taget hul på det, Gud har sat ægteskabets beskyttende rammer omkring, men I har valgt at trække grænsen, inden i fuldbyrder det.
Det skelsættende bryllup
Jeg vil råde jer til fortsat at holde fast på grænsen om samleje – og bede om Guds kraft til det. For det er trods alt en yderligere binding og en helt klar grundtanke i Bibelen, at vi i samlejet bliver gjort til ét kød – og det hører sig til for en mand og hans hustru.
Jeg tror, det er vigtigt for jer, at I har Gud med i jeres forhold, og vær overbevist om, at han kender jeres længsel efter hinanden og jeres kamp. Mange, mange unge har følt sig sikre på hinanden og “følt” sig fuldstændig viet til hinanden inden brylluppet. Det skal I på en måde også føle, for det er jo blandt andet baggrunden for, at I vælger at gå ind i ægteskabet. Men det er bibelsk, at vielsen først er en virkelighed i det øjeblik, I offentligt har bekendt jeres ja til hinanden, og for Gud og mennesker er blevet erklæret for “rette ægtefolk at være”.
Den afgørende forskel på at være gift og ikke-gift bliver mere og mere udvisket i dag – og jeg tror også, det er en af grundene til, at brylluppet betragtes som mindre og mindre bindende. Det er, som om det ikke er løftet foran alteret, der binder mere, end det løfte, vi har hvisket i vores elskedes øre. Men der ER forskel. Brylluppet ER skelsættende, og det er samlejet blandt andet med til at understrege. Så udvisk ikke grænsen – gå om få uger ind i ægteskabet sammen, velvidende at det er nogle gudgivne rammer og et fundament, I da i kærlighed begynder at bygge jeres fælles fremtid på, under Guds velsignelse og løfte.
Seksuel frimodighed
Snakker jeg bare udenom? For hvordan forholder Gud sig til det, I har gang i? Jeg er overbevist om, at Guds tanker med ægteskabet også betyder, at han ønsker, I skal bevare kærligheden og frimodigheden i jeres forhold. Lige nu er I med jeres seksuelle udfoldelser usikre og tripper lidt på “brændende grund” – sådan skal det ikke være. I skal kunne give jer selv til hinanden i fuld tryghed og tillid. Mit råd til jer er, at I giver hinanden en pause, hvad den fysiske tilfredsstillelse angår, og dermed understreger, at for jer er det brylluppet, som er tærsklen ind til det seksuelle samliv. Det seksuelle samliv kan sammenlignes med et kærlighedssprog, som I to udvikler sammen, og jo mere man udvikler sit sprog, jo flere nuancer får det og jo rigere bliver det. Jeg sammenligner også det seksuelle samliv med et land, der ligger foran jer, og det er jeres til at udforske, bosætte jer i, dyrke og finde rammerne for jeres trivsel. Til jeres bryllup får I “opholdstilladelse” til det land. Ja, I har kigget lidt derind på forhånd, men lad det nu ikke ødelægge den skelsættende begivenhed, når I om få uger får jeres gyldige pas.
På en måde vil jeg bare gerne give jer grønt lys – sige go ahead, don’t worry – om få uger er I gift, og så er det godt alt sammen. Men det kan jeg ikke gøre, for så er jeg med til at udviske den afgørende forskel, der er på at være gift og ikke-gift – at have fået “opholdstilladelse” eller at bevæge sig på “brændende grund”. Jeg tror, vi må hjælpe hinanden til at holde fast i den forskel.
Ren og fri
Du spørger om, hvor stor jeres synd er, og det kan jeg ikke svare på. Vi kan ikke graduere synd; det giver ikke mening. Jesus skelner ikke mellem stor og lille synd, når det handler om vores forhold til ham – og det er der noget befriende i. Hvis vi bekender vores fejltrin over for Gud, er de glemt, og han sætter os fri, så vi ikke skal slæbe rundt på skyld, men vide os fri og rene.
Derfor: Bekend for Gud, at I har givet efter og taget “forsmag” på det, der hører ægteskabet til. Bed om tilgivelse og styrke til at holde fokus på den skelsættende begivenhed, brylluppet er.
Og så lige til allersidst: Du skriver også, at det kniber for jer at holde jeres tanker rene. Der er intet beskidt eller syndigt i at længes efter hinanden seksuelt, have tanker om hinanden og betro sig til hinanden om den længsel og de tanker. Det er en del af jeres kærlighed til hinanden, og de tanker kan man ikke gemme til efter brylluppet. Jeg synes, det er lidt synd for jer, hvis det seksuelle bliver for kompliceret og ømtåleligt for jer. Derfor håber jeg, Gud kan give jer frimodighed, så I kan se hinanden og Gud i øjnene og glæde jer over den seksuelle tiltrækning, I mærker. Bed om det, tak for det – og glæd jer så til at modtage Guds velsignelse over jeres seksuelle samliv, når I om kort tid står foran alteret.
Må Gud velsigne jer og bevare jer i et frimodigt liv i kærlighed til ham og hinanden.
Kh Benna
Benna Asmussen Hørlück
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK