Hvor meget skal min kærestes udseende betyde?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en ung mand på 22, der har haft en kæreste i et par måneder. Jeg er glad for hende og tiltrukket af hende, men jeg har sådan en nagende oplevelse af, at hun ikke er så smuk, som jeg gerne ville have det. Jeg tror, jeg sammenligner hende meget med andre; man kan jo altid finde nogen, der er smukkere.

Jeg ved selvfølgelig, at det er dybden i venskabet og tilliden og mange andre egenskaber, som bærer et forhold, og at udseende forgår. Men jeg har det også bare underligt med (og dårlig samvittighed over) ikke at se på hende og tænke: “Hun er bare den smukkeste i verden!” Jeg ser ofte andre smukke piger og sukker lidt efter, at min kæreste havde deres skønhed – nogle tanker der giver mig enormt dårlig samvittighed, da jeg føler mig utro overfor min kæreste (for slet ikke at tale om syndig overfor Gud).

Ved ikke, om det er en naiv tanke at tænke, at hvis min kæreste var smukkere, ville jeg være fri af det problem, for det er jo nok et problem, der er i mit hjerte frem for i hendes skønhed.

Mit helt konkrete dilemma er, hvad de tanker omkring hendes skønhed skal føre med sig af handling. Jeg har virkelig ikke lyst til at være ham, der slår op med nogen, bare fordi de ikke er smukke nok til ham, men samtidig har jeg en enorm lyst til at have en kæreste, som jeg synes er rigtig smuk udvendig såvel som indeni. Jeg er ret meget i vildrede og håber at kunne få et par vise ord med på vejen.

SVAR:

Hej S

Tak for dit gode og relevante spørgsmål! Og tillykke med din kæreste!

Det vigtigste ved en kæreste

Det er sundt og godt at være tiltrukket af sin kæreste. Men jeg kan fornemme, at du gerne ville have, det var mere. Kærestetiden er en tid, der er meget præget af sammenligninger på godt og ondt. Kan jeg lide brunt hår eller lyst hår, høj eller lav, store eller små bryster? Men det er vigtigt at huske, at det ikke er en flæskesteg i Brugsen, du køber. Du siger fx “man kan jo altid finde nogen der er smukkere.” Kan man “altid” det?

Der er mange, mange andre egenskaber og personlighedstræk, som betyder noget på den lidt længere bane, end lige størrelsen på bh’en. Hvad er jeres fremtidsplaner? Har I samme religiøse udgangspunkt? Kan I snakke sammen? Skal hun være mor til dine børn? Kan I sige undskyld? Kan I finde ud af at lytte til hinanden?

Du kan elske hendes skønhed frem

Måske kunne du også vende den på hovedet og spørge: Er du den smukkeste i verden? Gør du noget ud af dig selv, så hun tænker “Waow!”? Jeg tænker, den går begge veje. Måske kunne hun også få lyst til at gøre noget ud af sig selv, hvis du gjorde. Måske gemmer der sig en smuk kvinde bag en ydre usikkerhed, som har brug for at blive elsket frem af lige netop dig! Kvinders skønhed blegner – efter min mening – sjældent med alderen, snarere tværtimod. Måske er der en fantastisk skønhed gemt til netop dig, ikke kun i indre, men også i ydre forstand.

Du skal være stolt af din kærestes ydre

Når det er sagt, synes jeg også, det er vigtigt, du med hundrede procent overbevisning kan sige til dig selv OG din kæreste, at hun er fantastisk smuk! Og at hun kan sige det om dig. Det har I begge brug for. Man skal være stolt af sin kæreste og senere ægtefælle! I skal måske se på hinanden de næste 40-60 år, så selvfølgelig betyder udseendet noget. Du skal bare passe på, at du ikke mister en skjult perle!

Lyt til din samvittighed

Det er vigtigt, du er opmærksom på din samvittighed i disse spørgsmål. Du skriver selv, at du føler dig utro. Hvis du bliver ved med det, skal du gøre noget ved det. Jeg kan ikke afgøre, om det er et problem i dit hjerte. Men Gud kan og vil tilgive, hvis du fortæller ham om det. Måske kunne du overveje disse spørgsmål: Hvorfor blev du kæreste med hende i første omgang? Hvad faldt du for? Hvad kan du særligt godt lide ved hende? Er det hende, du vil dele resten af dit liv med? Du kan også overveje at tale med din præst, sjælesørger eller en anden, du har tillid til, så du ikke skal gå helt alene med de her tanker.

Din kæreste skal være dit skønhedsideal

Til sidst vil jeg sige, at jeg tror, du har ret i, det er en naiv tanke, at du kan finde en, der er så smuk, at du aldrig ville lægge mærke til andre smukke kvinder! De fleste mænd lægger helt ubevidst mærke til kvinders udseende. Men det er ikke det samme som, at det bare er helt fint at lade tankerne få frit løb. Måske skal du også overveje, hvor du har dit skønhedsideal fra, og om det overhovedet er realistisk. Når man får en kæreste, tager man også en beslutning om ikke at ønske sig alle mulige andre. Hun bliver så at sige dit skønhedsideal.

Hvis du har brug for flere input, vil jeg anbefale dig at læse artikler og svar i vores tema At finde den rigtige

Med venlig hilsen
Morten Rugager Kristensen