Hvor langt inde i puberteten er jeg?
Hej jeg er en dreng på 13 og jeg ville bare vide, hvor langt inde i puberteten jeg er. Jeg ser porno og onanerer til det, jeg producerer sæd og tænker hele tiden på piger. Min stemme har været i overgang, det er den stadigvæk en lille smule. Jeg har alle de der 15 års symptomer.
Jeg synes, at jeg er lidt for langt fremme i puberteten i forhold til min alder. Det er rimeligt irriterende, at jeg har sådan en krop og en hjerne, der er længere inde i puberteten end mine venners, fordi jeg ikke har nogle at tale med om det.
Venlig hilsen drengen på 13

SVAR:
Hej ‘Dreng’
Velkommen til AdamogEva og tak for dit spørgsmål.
Du fortæller, at du er 13 og mærker en masse tegn på at være godt i gang med puberteten. Du oplever, at du er længere fremme end dine venner på samme alder og det synes du faktisk er lidt irriterende. Som jeg forstår det, især fordi du ikke rigtig har nogen, som du synes, du kan tale med om det.
Puberteten giver store forandringer
I puberteten sker der en helt masse ting med kroppen og i hovedet, som du jo allerede har opdaget.
På AdamogEva findes der flere artikler, som handler netop om dette. Du kan se nogle af dem her:
Fra dreng til mand
Pubertet – en ekstrem forvandling
Vi mennesker er meget forskellige
Noget af det frustrerende ved puberteten er, at det sker så forskelligt fra person til person. Derfor er det også sådan, at når man følger andre, f.eks. sine klassekammerater, så vil der altid være nogle, der er de første, nogle der er i midten og nogle der er de sidste. De fleste har det sådan, at de helst vil være ligesom alle de andre, men sådan kan det ikke være. Det normale er at være forskellig.
Hvis du kigger på de voksne vil du se, at de faktisk er meget forskellige. Nogle er tykke, nogle er tynde, nogle høje og andre lave. Nogle kvinder har store bryster og nogle har næsten ingen. I svømmebadet vil du se, at nogle mænd har en stor penis og andre mænd har en lille. Det er alt sammen helt normalt.
Hvis man kigger på små babyer der imod, så ligner de hinanden rigtig meget. Jo ældre vi bliver, jo mere tydelig bliver forskelligheden.
Udviklingen af denne forskellighed er stærkest lige i puberteten. Det er der, det afgøres, om man bliver høj eller tyk, om man får tynde arme eller store muskler osv. Da startskuddet og hastigheden i puberteten også er forskellig, kan det nemt gå lige sådan, som du beskriver, at nogle kommer lidt foran nogle andre.
Svært at være blandt de første og især de sidste
Jeg tror, det er svært for dem, der først bliver udviklede, ligesom dig. Dem der kommer i midten, har det ikke så svært. Det allersværeste er nok dem, som udvikler sig sidst, så på den måde kan man jo sige, at du var heldig ikke at være en af dem.
Du spørger, hvor langt inde i puberteten du er. Det kan jeg desværre ikke rigtig svare på. I stedet vil jeg sige til dig, at jeg synes, du skal prøve, om du kan vænne dig til tanken om, at det er ok at være forskellig. Når du og dine venner er færdig udviklede, så vil I alligevel være forskellige, også til den tid. Forskelligheden holder ikke op. Den bliver måske lidt anderledes, men forskellige bliver I ved at være. Det kan man lige så godt vænne sig til.
Læs også svar til andre, der søger råd, til hvordan de takler de store forandringer i puberteten:
Hvordan får jeg mod til at gå i bad med de andre?
Lyst til sex, men ved det er for tidligt - er der en måde al lindre det på?
Jeg håber, at du stille og roligt må vænne dig til din nye krop og dine nye tanker og at du snart må finde en, som du kan snakke med om det. Inden længe vil der sikkert være flere af dine venner, som er samme sted som dig.
Med venlig hilsen Benny
Leksikon