Hvor længe kan et æg befrugtes?
Mine menstruationer er fuldstændig regelmæssige (dvs. 28 dage mellem hver), og jeg har lige haft sex for første gang (beskyttet).
Men jeg kom til at tænke på, hvor længe der går efter ægløsningen, til at ægget ikke længere kan befrugtes, eller kan det befrugtes hele tiden? Nogle er jo blevet gravide under deres menstruation.
Vil meget gene have et svar, når jeg nu er blevet nysgerrig.
Vh Kirstine 18 år

SVAR:
Hej Kirstine
Ægget bliver frisat (ægløsning) ca. 14 dage efter første dag i ens menstruation. Derefter kan det befrugtes i 24 til 48 timer. Men da sæd kan overleve i kvinden helt op til 4-5 dage, er det ofte sex mellem 10 og 16 dage efter første dag i ens menstruation, man bliver gravid af.
Alle er forskellige, og selv de, der har regelmæssig menstruation, kan opleve, at ægløsningen kommer på andre tidspunkter, end det jeg har beskrevet. Derfor er det meget usikkert at bruge “sikre perioder” som eneste beskyttelse. De fleste, der gør det, oplever på et eller andet tidspunkt at blive gravid – trods deres nøje planlægning.
Og jo, nogle kan blive gravide under deres menstruation, hvis ægløsningen kommer meget uheldigt i forhold til ens ønske om at undgå graviditet.
Roland
Roland Knudsen
Skrevet af:
Roland Knudsen
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK