Hvor konkret er Bibelen om sex?
Jeg har nogle spørgsmål ang. sex og Bibelen.
Siger Bibelen noget helt konkret om sex?
Er det først ved samleje, man kan sige der er tale om sex, eller er det allerede ved berøring?
Jeg har prøvet at tjekke jeres andre artikler osv. men jeg finder ikke rigtig nogle helt konkrete svar på det.
Jeg ved godt, at ordet sex er et meget abstrakt begreb, men jeg tænker på, om Bibelen kun regner samleje for sex og ikke anden kærtegn og berøring?

SVAR:
Kære bibel-interesseret
Tak for dit spørgsmål. Vi finder ikke ordet sex i Bibelen. Men sex er et ord, vi normalt tolker som kønslig omgang, og Bibelen er klar på det område, at kønslig omgang hører til i ægteskabet.
Men hvordan definerer vi så kønslig omgang/seksuelt samvær? Der findes jo dem, der ikke engang vil give hinanden et kys, før de er gift; der trækker de grænsen. Og der findes kulturer, hvor det vil blive opfattet som et overgreb, hvis man ser en pige i øjnene og begynder at tale med hende uden familiens accept og tilstedeværelse. Det gør man bare ikke. Det er så ikke lige det, der er problemet i vores kultur - vi har nærmest det modsatte problem, at vi har svært ved overhovedet at acceptere nogle "stopklodser".
Tid og kultur
Men hvad siger Bibelen?
Bibelen kalder seksuelt samkvem for det, at de to bliver ét kød - det er uden tvivl samleje, der henvises til, men den fysiske kontakt mellem mand og kvinde før man når der til, er der ikke nogle konkrete anvisninger på. Jeg tror faktisk ikke, det var så aktuelt på det tidspunkt i den kultur. Da havde man ikke nogen form for fysisk kontakt, uden at det først nøje var aftalt, og at det betød, at man bandt sig til hinanden. Der ligger en del kulturelt i det her. I nogle kulturer virker det seksuelt påtrængende og grænseoverskridende, hvis en mand sætter sig ved siden af en kvinde i bussen. Det nytter ikke noget, at vi griner af det, for er man en del af den kultur, så opleves det påtrængende og grænseoverskridende.
Vigtige grænser
Vi har en anden måde at trække grænser på, men det er vigtigt, at vi øver os i det, og tænker os godt om. Hvad det seksuelle angår, så vil det jo være meget nemt, hvis man bare fik at vide, at Bibelen siger, at sådan og sådan er OK, og sådan og sådan er ikke OK. Sådanne råd kan vi godt give hinanden, men vi kan ikke bruge Bibelen til at give de svar.
Bibelens svar
Bibelen er ikke en praktisk håndbog - men den giver os nogle overordnede værdier, og dem skal vi gøre os meget umage med at tolke ind i vores situation. Så vil vi også kunne finde mening i at trække nogle grænser.
Jeg ved ikke, om du spørger, fordi du og din kæreste er i tvivl om, hvor I skal trække grænsen, eller om det mere er et teoretisk spørgsmål. Men jeg vil i hvert fald henvise dig til nogle svar og artikler, vi har liggende, og tror måske, det rammer det, som du spørger efter.
Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Hvor går grænsen mellem kærtegn og sex?
Kan vi tilfredsstille hinanden uden at have samleje?
I tvivl om vi kan overnatte hos hinanden - hvad siger Bibelen?
Er kæleri med udløsning OK?
Hvornår er sex sex - ifølge Bibelen?
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK