Hvem skal jeg vælge - kæreste eller veninde?
Hej.
Jeg er en fyr på 18 år, og jeg har en kæreste. Hende har jeg været sammen med i 9 måneder i skrivende stund.
Jeg har i en periode, 1 måned, haft en pige i tankerne, ikke min kæreste, men en jeg ser dagligt. Pigen har jeg kendt længe, men for omkring 2 måneder siden begyndte vi at skrive og snakke mere sammen. Jeg har før haft et crush på hende, dog ikke noget jeg gjorde noget ved ydeligere. Jeg tænker ikke på hende dagligt, men nogle gange. Tankerne er som regel, at jeg godt kunne se mig sammen med hende i et forhold og bare generelt tæt sammen.
Jeg kan virkelig godt lide min kæreste, og jeg er sikker på, at jeg ville have det dårligt med at gå fra hende og vide, at hun vil få det dårligt. Faktisk føler jeg et generelt pres fra mine nærmeste venner om, at vi bliver sammen, da vi faktisk er rigtig gode sammen.
Jeg har ikke nævnt min tanke for andre, da de også kender min kæreste rigtig godt. Jeg tænker selv, at jeg har det " græsset er grønnere på den anden side" måden, så hvis jeg gik fra min kæreste for at udforske kærligheden med pigen, så ville det skifte til, at græsset var grønnest det første sted, alt ved min kæreste. Pigen kunne være et godt vennepotentiale, men kunne også se hende som kæreste. Jeg er virkelig frustreret og har det svært ved at skrive mine tanker, da jeg lettere kan formidle det oralt. Men håber jeg alligevel kan få svar på min frustration.
Kh Anonym, 18 år

SVAR:
Hej Dig på 18
Tak for dit spørgsmål og mest af alt tak for, at du deler din frustration med os her på AdamogEva .dk. Det er et super relevant spørgsmål, som mange før dig har oplevet, og mange stadigvæk oplever at stå med.
Et kendt problem og ingen enkle svar
Jeg har en god kammerat, der oplevede det på samme måde som dig. Kort fortalt: Han var meget forelsket i en anden pige, hvilket gjorde at han til sidst slog op med sin kæreste for at følge drømmen om en anden kæreste. Det blev ikke til noget mellem de to, og han er i dag gift med en helt tredje pige. Jeg kender ligeledes en person, som slog op med sin kæreste pga. en anden, de fandt hinanden og er i dag sammen. Der er masser af historier, som kan både af- og bekræfte, at man skal gå efter den, man er mest forelsket i. Nu handler det om dig og din kæreste, og hvad du har tænkt at gøre i forhold til hende.
Du må tage et valg
For mig at se er du kommet til et punkt, hvor du må vælge side. Enten bliver du ved med at være meget sammen din nuværende kæreste, eller også bliver du ved med at opretholde kontakten med den anden pige, skrive sammen med hende etc., men så skal du vide, at jeg tror, det kommer til at koste dig dit forhold til din nuværende kæreste. Jeg siger ikke, at man ikke kan have venner af det modsatte køn, når man er kærester, men bliver du først forelsket i en anden end din kæreste, hvilket jeg tror, at du er, så det på tide efter en måned at finde ud af, hvordan du vil tackle situationen.
Vælger du din kæreste, så er det her, du skal bruge din tid flittigt, og så må du bevidst bruge meget mere tid med hende og meget mindre eller slet ingen tid med den anden pige, virtuelt og fysisk. Der kan så ske to ting. Enten vil du opleve, at det var en forelskelse, som lige så stille ”fader” ud, eller også vil drømmen leve videre i din bevidsthed og måske sætte en stopper for dit nuværende forhold. Sådan gik det i det første eksempel, som jeg nævnte øverst. Han droppede al kontakt med ”drømmepigen”, men det gik ikke, for hun fyldte for meget i hans bevidsthed, og derfor måtte han slå op med hans daværende kæreste.
Jeg mener ikke, at du kan blive ved med at køre i et ”spor”, hvor du er sammen med din kæreste og samtidig har en anden pige så stærkt inde i dit liv, når du nu er begyndt at fantasere om hende som en kæreste. Havde du ikke det, så ville sagen have været anderledes.
Valget er dit - pres fra venner og familie skal ikke afgøre sagen
Hvis du vælger at satse på den nye pige, så vil jeg foreslå dig, at du får afsluttet dit forhold til din nuværende kæreste. Jeg er godt klar over, at der er et ”pres” fra venner og familie, som du nævner, men jeg kender desværre for mange, der i min optik, på grund af pres fra venner og familie, ikke havde modet til at sætte en stopper for deres kæresteforhold, og som derfor endte med at blive gift og som ifølge dem begge, aldrig skulle have været gift. Vi kan ikke holde et forhold kørende, fordi andre synes, det er en god idé. SORRY.
Valg indebærer altid fravalg
Det, du oplever, er, at vælge en kæreste indebærer et fravælg af alle de andre mulige piger, der er. Det er helt natuligt at gennemgå dette i forbindelse med kærestetiden. Og faktisk godt at forholde sig til, mens man endnu er kærester. Følgende må du derfor overveje: Hvis du vælger at afslutte dit nuværende forhold, så er der en risiko for, at du kan ende med ikke at have din nuværende kæreste, og at drømmepigen siger nej. Dermed siger jeg, at du, for mig at se, ikke skal indlede et nyt forhold, før du har afsluttet forholdet med din nuværende kæreste, og da du ikke ved, om ”drømmepigen” er interesseret i at være din kæreste, ja så er risikoen for at havne uden en kæreste til stede. Den risiko må du være villig til at løbe.
Forelskelser kan være svære at håndtere
Der er mange ting, jeg ikke ved, men der er et par spørgsmål, som jeg vil foreslå, at du tænker lidt over. Hvad handler dette her om? Prøv at give dig god tid til at reflektere over det spørgsmål. Tænk også over, om du er en person, som har let ved at blive forelsket. Det er der nogle, der har. Det kan være vildt besværligt, men hvis det handler om forelskelsesfølelser, så forsvinder de igen, og så bliver din opgave at lære at være meget bevidst om dem, for derved at kunne håndtere dem. Det er der mennesker, som oplever og fint formår at komme igennem, fordi de har lært at håndtere disse følelser. Samtidigt er der mennesker, som desværre tror, at hver eneste forelskelse er værd at gå efter. Det ender i historier om ”myten om det grønnere græs” sjældent ikke bare en gang men flere gange, til stor skade og ulykke for andre og én selv, fordi forelskelse ikke er et vedvarende mål mellem to personer, men det er kærligheden.
Gå i tænkebox
Du nævner, at du før har haft et ”crush” på denne nye pige. Hvad er årsagen til, at du ikke spurgte hende om at være kærester dengang? Og til sidst. Hvad er årsagen til, at du er begyndt at se mere til hende og skrive sammen med hende?
Afslutningsvis vil jeg huske dig på, at du ikke har lovet din kæreste andet end at være kærester. Vi er i kæresteforhold for at finde ud af, om det er os to. Hvis det ikke skal være jer, så få det afsluttet uden det store tovtrækkeri. Hvis du derimod vil satse på din nuværende kæreste, så må du være villig til at opgive samværet og derved også drømmen om denne pige, for der er ikke plads til begge to i din bevidsthed.
Du har nogle gode refleksioner med i dit spørgsmål om, hvad det muligvis kunne handle om. Det kan være ydre pres, som gør det svært at få afbrudt forholdet. Det kan også være historien om det ”grønnere græs”. Uanset om det er det ene eller det andet, så har du på et tidspunkt sagt ja til at være kæreste med din nuværende kæreste, og hvis du vælger hende, så skal du vide, at dem vi vælger at være sammen med, vælger vi ikke en gang men hver dag. Det er en af måderne, hvorpå vi kan holde et parforhold i live, så det bliver ved med at være godt og ikke går i stykker over tid.
Du kan evt. finde mere inspiration i temaet: At finde den rigtige. Jeg vil særligt anbefale artiklerne
Kærlighed og forelskelse
Den eneste ene
og svaret: Hvorfor kan jeg ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?
Læs også artiklen Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Jeg vil ønske dig alt godt.
Kærlig hilsen
Ulrik Fogh Buch