Hvem har størst chance for at være far til mit barn?
Hej. Jeg er så fortvivlet og meget usikker. Jeg er testet positiv i graviditet, det er meget med blandede følelser. Jeg har indtil nu været meget sikker på, hvem der er far til mit barn, da jeg har været i fast forhold. Men i februar havde jeg et sidespring, ikke noget jeg er stolt af overhovedet.
Jeg havde min sidste mens første dag d. 17 februar, min cyklus er på 28 dage og min æggeløsning skulle så være kommet på 14. dag, altså d. 3 marts. Jeg var sammen med ham fra byen d. 28 februar og var så sammen med min kæreste d 2/3 lige oveni min æggeløsning.
Jeg håber, at du kan give mig lidt ro og måske fortælle mig, hvem du tror, der er størst chance for kan være far til mit barn.
Mvh S

SVAR:
Hej S
Det lyder, som om du befinder dig i en rigtig ubehagelig situation. Desværre har jeg ikke noget sikkert svar til dig. Det helt korte svar er, at siden du har haft sex med to fyre med to dages mellemrum, så er det umuligt at sige, hvem der er faren til barnet.
Sædceller lever op til 5 døgn inde i livmoderen og æggelederne, og selv om ægløsningen måske er sket den 3. marts, så har du haft en god blanding af sædceller fra dem begge to til at konkurrere om at befrugte ægget. Hvem der har vundet det kapløb, kan kun en faderskabstest efter fødslen afsløre. Desuden er ægløsningstidspunkt svært at fastslå præcis som 14 dage inden menstruation. Der kan sagtens være små variationer, så det sker mellem 12 og 16 dage inden menstruationen. Du kan altså have haft ægløsning før den 3. men måske også nogle dage efter.
Jeg føler virkelig med dig. Jeg kan høre, at du fortryder dit sidespring, og hvis du kunne gøre det om, så havde du allerede gjort det. Jeg kan forestille mig, at dette sætter graviditetsdrømmene i et noget andet lys, og der er ingen let vej igennem en problemstilling som denne her. Vil han overhovedet fortsætte forholdet, hvis han måske ikke er faren? Hvordan vil han tackle at leve med den usikkerhed? Skal du vente med at fortælle ham det?
Uærlighed skaber afstand
Jeg tror, at din bedste mulighed er at være ærlig over for din kæreste og fortælle ham det så snart som muligt. Det vil ret sikkert såre ham meget og give en kraftig reaktion, men på den anden side tror jeg ikke, at du kan være dig selv, hvis du skal bære på denne hemmelighed over for den, der står dig nærmest.
Hvis du hele tiden holder igen og skjuler dine bekymringer og tanker, så er der også grænser for, hvor nærværende og god en kæreste, du kan være. Han vil nok fornemme, at der er noget galt, men måske ikke rigtig kunne finde ud af hvad. Det giver usikkerhed og distance. Hvis jeg var ham, ville jeg også gerne vide det. Jeg ville føle mig ekstra narret og bedraget, hvis jeg en eller anden gang om mange år fandt ud af sagens rette sammenhæng.
Opgør og tilgivelse kan gøre stærk
Jeg tror, noget af det sværeste og mest nødvendige i et parforhold er tilgivelse. Vi vil uundgåeligt komme til at såre de mennesker, der står os nærmest. Hvis vi ikke er ærlige og tilgiver, vil relationen forblive overfladisk. Til gengæld kan jeg sige, at hvis I gennemlever en krise som denne, vil I have et stærkere og tættere forhold. Men det bliver hårdt og sikkert ydmygende for både ham og dig.
Der er en lille en, som har brug for dig!
Ét ved jeg med sikkerhed, og det er, at du er moren til det barn, der lige nu vokser i din mave. Alle de vitale organer er allerede udviklede og skal bare modnes og vokse i de måneder, der kommer. Om et par måneder kan du mærke, at han eller hun sparker. Du holder måske allerede nu af den lille størrelse, og er begyndt at drømme og forberede dig. Det er virkelig et mirakel, hver gang et menneske bliver til.
Når man er gravid, kan der være mange ting, der virker uoverskuelige, og man vil helst have alle svarene med det samme. Det er der ingen, der kan få, og mit bedste råd er at tage én dag ad gangen. Ingen ved, hvad fremtiden bringer, og det, der ser sort ud i dag, er måske lysnet lidt i morgen. Selv hvis din kæreste ikke er far til barnet, så er der mange eksempler på, at mænd kan være rigtig gode fædre for børn, de ikke deler gener med. Forældreskab ligger ikke primært i generne, men i at man forpligter sig til at tage sig af et lille barn, der har brug for kærlighed, omsorg, tryghed, varme, sjov og tålmodighed i mange år fremover.
Måske kan du også få noget ud af at læse vores artikler
Utroskab
Den nødvendige tilgivelse
Kærlige hilsner og tanker
Amalie