Hvem er far - "bommert" eller min kæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg har brug for svar!!

Jeg er gravid. I dag er jeg 11 uger og 5 dage henne. Jeg var til nakkefoldskanning i går og har et sundt foster i maven.

Men jeg er i tvivl om, hvem faren er.

Jeg har to muligheder.

Min on and off kæreste, som jeg ofte har sex med.

Eller en bommert.

Det, der er i det, er, at min bommert IKKE kom op i mig - det var ærligt, nærmest ikke sex. Men her undrer det mig: Er det præsæden, der har gjort mig gravid?

Eller er jeg blevet gravid, efter min kæreste og jeg har haft ubeskyttet sex, hvorefter jeg har taget en fortrydelsespille. (Dagen efter eller 48 timer efter, det kan vi ikke huske). Efter jeg havde taget pillen, dyrkede vi sex med kondom, og det sprang oppe i mig, da han var kommet op i mig.

Jeg kan kun huske datoen fra min bommert. Det var d. 18. september.

Men datoen med min kæreste, husker vi ikke, da vi har daglig sex også efter perioden med bommerten.
En faderskabstest inden fødsel koster godt og vel 10.000 kroner, og det er ikke penge, jeg har.
Jeg har regnet meget på det. Og min første dag i min sidste menstruation er d. 11 september (ca), hvilket er meget normalt, da min menstruation altid ligger omkring 11-17 i måneden (ca)

Jeg er desperat og har brug for hjælp!!

Anonym

SVAR:

Kære gravide

Allerførst - stort tillykke med at du skal være mor. Det er en kæmpe gave, du har fået.
Jeg kan godt forstå, at du er desperat for at vide, hvem der kan være far til dit barn. Sandheden er, at der ikke er nogen, der kan fortælle dig præcis, hvem det er, ud fra dine oplysninger. Jeg vil i mit svar til dig fortælle kort om fortrydelsespiller og ægløsning. Jeg håber, det kan hjælpe dig, selvom det ikke giver svar på, hvem faren er.

Fortrydelsespille

I vejledningen til fortrydelsespiller står der, at jo før den tages, jo mere effektiv er den. Helst inden 12 timer, men ellers senest inden 72 timer. Siden du ikke er helt sikker på, hvornår du fik taget pillen, kan det være, den er blevet mindre effektiv. Derudover mindskes risikoen kun med 85% for at blive gravid, når man tager pillen korrekt. Det betyder altså, at din kæreste sagtens kan være far til barnet.

Ægløsning

Ægløsning kommer altid 14 dage FØR menstruationen. Det vil altså sige, at når du har haft menstruation med start 11. September og har en cyklus på ca 28-30 dage (Det kan jeg regne ud, ud fra din beskrivelse af din regelmæssige menstruation) så har du altså haft ægløsning i dagene omkring den 27-28. September.

Sæd kan overleve nogle dage i livmoderen, men ikke 10 dage. Så HVIS dine menstruationer virkelig er regelmæssige og kommers stort set samtidig hver måned, så er det meget usandsynligt, at det er din "bommert", der er far til barnet. Men helt sikker kan du altså først blive ved en test.

Faderskabstest

Jeg synes ikke, du skal bruge så mange penge på en faderskabstest inden fødslen. Det kan gøres meget billigere, når først barnet er kommet ud. Hvis du altså vil vide det.

Det er vigtigt, at du får fortalt din kæreste og 'bommerten' om din tvivl. De har nemlig også ret til at vide sandheden. Måske er din kæreste ligeglad, og selvom testen kan vise, at han ikke er far til barnet, har han muligheden for at vælge at blive far alligevel. Jeg kan ikke se ud fra dit brev, om du vil blive sammen med din kæreste, men uanset vil det være godt for dit barn at vide, hvem der er far.

Jeg håber, du og din kæreste har lyst og mod til at tale om, om I kan og vil blive sammen, så I kan støtte hinanden i at skabe et stærkt parforhold, der kan give det lille nye barn de bedst mulige rammer.

Jeg ønsker det bedste for dig.

Kærlig hilsen Karen Klitlund Børty