Hvad vil det sige at elske?

Vis spørgsmål

Ordet bruges så ofte, men hvad betyder det at elske et andet menneske, når det at elske ikke er baseret på følelser?

K, 21 år

SVAR:

Kære K

Dit spørgsmål er nok både noget af det sværeste og vigtigste at søge et svar på. Og at ordet elske, som du skriver, bruges så ofte, gør det ikke nemmere. Nogle elsker mad, andre elsker sne osv. Dit spørgsmål drejer sig om, hvad det betyder at elske et andet menneske, men også her findes der mange relationer, hvor vi taler om at elske: Forældre – børn, nære venner og veninder osv. Men da jeg tror, du tænker på kærlighed mellem mand og kvinde, er det det, jeg vil koncentrere mig om.

Bibelen siger meget om at elske

Nu ved jeg ikke, hvor meget du kender til kristendommen, men i Bibelen står der faktisk rigtig meget om at elske, og jeg synes, det er et godt udgangspunkt for at nærme mig dit spørgsmål. Også selvom det er vigtigt at skelne mellem Guds kærlighed og kærlighed mellem mand og kvinde.

I Johannes Evangeliet kapitel 3 vers 16 står der, at Gud elskede mennesker så meget, at han gav sin søn. Guds kærlighed består altså ikke bare af ord (Bibelen), men af handling – en giverhandling. Og jeg ved, at det at elske i høj grad består af handling.

Menneskers kærlighed og Guds kærlighed

I starten, når man er forelsket, er der næsten ikke det, man ikke vil gøre for og give til den elskede. Han er det mest fantastiske væsen på jorden, og han anstrenger sig også for at være det. Men når man lærer ham dybere at kende, og han ikke anstrenger sig så meget mere, finder man ud af, at han også er temmelig menneskelig: irriterende, smålig, kedelig, selvoptaget, opfarende, utålmodig, krævende, doven. I hvert fald ind imellem. Og man anstrenger sig også mindre selv, så nu synes han heller ikke længere, at jeg er det mest fantastiske væsen på jorden.

Sådan er Guds kærlighed ikke. Ved bryllupper i kirken læses nogle vers fra Første Korintherbrev kapitel 13, hvor Guds kærlighed beskrives:
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. Kærligheden hører ikke op.

Sådan kan mennesker ikke elske – det er simpelthen umuligt for os – og hvis jeg synes, jeg skal tåle og udholde alt, kan det ende med, at jeg mister mig selv. Men ordene siger alligevel noget om det, som man svarer “ja” til i bryllupsritualet: At jeg vil elske og ære i medgang og modgang.

At forlade, holde sig til og blive ét kød

Da Gud giver Eva til Adam, fordi det ikke er godt for mennesket at være alene, står der i bibelteksten (Første Mosebog kapitel 2 vers 24): Derfor forlader en mand sin far og sin mor og holder sig til sin hustru, og de bliver ét kød.

Den første del: at forlade, betyder ikke, at man ikke stadig kan have et godt og nært forhold til sine forældre, men at man nu har den vigtigste forpligtelse over for sin ægtefælle.

Den anden del: holde sig til, handler om troskab og tillid og nærhed. At elske betyder, at selvom jeg måske til tider kan synes, min ægtefælle er mindre interessant, og at der måske er en anden, som giver mig sommerfugle i maven, så kæmper jeg for at genvinde følelserne for min ægtefælle i stedet for at dyrke den nye forelskelse.

Den sidste del: at blive ét kød, handler om den fysiske del af et ægteskab og kærlighedsforhold. Det seksuelle er nemlig en vigtig del af det at elske. Faktisk bruges udtrykket “at elske” ofte om samlejet, og også her er der brug for vilje, når den første forelskelsesrus er dampet af. Når der er masser af andre gøremål, som vokser én over hovedet, og sex bare opleves som endnu et umuligt krav, så er det tid til at give – og tage imod. At have viljen til at få lyst. Så kærligheden ikke dør.

Vilje og følelser

Så, at elske har meget med vilje at gøre. Men det har også med følelser at gøre. Heldigvis. For den, jeg sætter min vilje ind på at gøre noget godt for (også når følelserne måske ikke er der), bliver jeg gladere for – hvis han da tager imod det. Og jeg kan sætte min vilje ind på at fokusere på det positive hos den anden i stedet for på manglerne. (At ære.) Samtidig er det vigtigt for mig at slå fast, at selvom det at elske ikke kan nøjes med at være baseret på følelser, så er følelserne også vigtige. Både når følelserne er gode og varme og kolde og tunge, giver de mig et fingerpeg om, at der er brug for handling for at holde kærligheden levende.

Der kan være tale om en stille og varm tryghed indeni, når jeg tænker på min elskede og om en overstrømmende, boblende og jublende glæde, når vi elsker og i det hele taget har det godt sammen i hverdagen.

Eller om det sorteste mørke, når jeg er bange for at miste ham; når vi går skævt af hinanden; når han sårer mig; når jeg gør ham ked af det. Så at elske indebærer også viljen til at tilgive. Og til at se sine egne fejl og mangler og selv bede om tilgivelse. At elske er at have viljen til at lægge noget bag sig og kæmpe for at genfinde kærligheden.

Den bedste rollemodel

Der er skrevet tusindvis af tykke bøger om kærlighed, og det er umuligt for mig at give et fyldestgørende svar næsten uanset, hvor mange ord jeg bruger på det. Men hvis du har brug for en rollemodel i forhold til det at elske, kan jeg anbefale dig at læse/høre om Jesus. Når jeg gør det, bliver jeg opmærksom på, hvor lidt jeg klarer at elske, men jeg bliver samtidig opfyldt af et ønske om at ligne ham noget mere. At blive bedre til det.

Jeg kan også anbefale dig at læse nogle rigtig gode artikler her på siden: Kærlighed og forelskelse og Kærlighed i praksis – og bogen: Kærlighedens 5 sprog.

Held og lykke med kærligheden.

Mange hilsner
Inge