Hvad vil de tænke, hvis jeg bliver kæreste med en ikke-kristen?
Hej. Jeg er en pige på 14 år, som er blevet forelsket i en dreng, som også kan lide mig.
Jeg er kristen, og Jesus betyder meget for mig, men problemet er, at drengen, som jeg godt kan lide, desværre ikke er kristen, men han respekterer selvfølgelig, at jeg er det.
Kan jeg godt blive kæreste med ham, uden mine forældre og kristne venner vil tænke, det er mærkeligt?
L, 14 år

SVAR:
Kære L
Det er varmt, vildt, spændende og lidt skræmmende at være forelsket. Tanker og følelser kører døgnet rundt. Og din bekymring om, at dit livssyn er anderledes end hans fylder naturligt. Ligeledes tankerne om, hvad andre vil sige. Men man kan nu ikke altid gøre alle andre tilfredse. Vigtigere er det at overveje, at man har ansvar for at behandle sig selv og andre godt.
Tag et trin ad gangen
Jeg tænker, at man kan være kærester på flere niveauer. Og de bekymringer, du har, kunne måske lindres lidt, hvis I i en periode er kærester på ”bedste venner-niveauet”. Læs mere om forskellige niveauer i denne artikel Ét trin ad gangen er det mest sikre.
Uddyb venskabet - det er en god investering
I kunne lære hinanden meget bedre at kende. I kunne lave sjov, gøre ting sammen, lave mad, møde hinandens venner og forældre, - faktisk uden at I officielt behøver er erklære jer som kærester. Måske kunne I være afventende i forhold til at kramme og kysse. Og i stedet satse på at udvikle det menneskelige kendskab til hinanden.
Giv jer god tid - det gør mindre sårbar
Når I kommer til at kende hinanden bedre, vil I kunne mærke, om der er grundlæggende ting, som I ser forskelligt på. Og I vil have tid til at overveje, om det er en hindring for jeres venskab/forhold. I vil have tid til at være nysgerrige på hinandens livssyn. Kan I frit fortælle hinanden, hvad I tænker og tror? Åbne hinandens horisonter? Den slags fortrolighed tager det tid at nå frem til, men det vil være en god investering, hvis I på sigt ønsker et længerevarende forhold. Og hvis I starter forholdet lidt forsigtigt, kan I også trække jer igen ved behov, uden at der er alt for mange sårede følelser i klemme.
Du kan finde mere inspiration under temaerne: Fra venner til kærester og At finde den rigtige.
Mange hilsener fra
Margit