Hvad stiller jeg op, når min selvtillid svigter?
Hej. Jeg er en pige på 15 år. Mit store problem handler om min selvtillid. Jeg har læst om selvtillid og selvværd herinde, men jeg synes ikke rigtigt, det hjælper mig.
Jeg har mange gode veninder, som tit fortæller mig, at jeg har noget smart tøj på, er smuk, dygtig osv. Jeg har aldrig prøvet at være udsat for mobning eller andet. Trods min dejlige hverdag mangler jeg selvtillid, og det er efterhånden blevet et stort problem.
Jeg er meget sent udviklet og har først fået min menstruation for få måneder siden. Jeg har stort set ingen bryster; kan lige passe den mindste BH. Derfor ligger min selvtillid et meget lille sted, og det har helt klart startet min usikkerhed. Jeg har tit været meget ked af det og deprimeret over, at jeg så anderledes ud. Jeg fokuserer desværre meget på min krop, og jeg føler mig lille og tynd i forhold til mine veninder, som jeg ofte ser som perfekte.
Den smule selvtillid, jeg har, er opbygget af min stil. Jeg har min egen stil, og den hjælper mig nogle gange med at acceptere mig selv. For når jeg tager mit yndlingstøj på, føler jeg mig rimelig selvsikker. Men så snart jeg tager tøjet af, svigter den. Jeg har flere gange været ved at bryde ud i gråd fx i idræt.
For mig hjælper det ikke at kigge mig i spejlet og fokusere på det positive ved mig selv, for jeg ser oftere det negative. Jeg er slem til bare at kritisere mig selv hele tiden. Altså sige, at jeg er et “misfoster” osv. Mine veninder udbryder hver gang, at det bestemt ikke passer og muntrer mig op. Det betyder meget for mig, og de hjælper mig så godt, de kan. Men da jeg heller ikke har haft en kæreste, siden jeg var 10 år, så hjælper det heller ikke.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre – håber du måske kan give mig nogle råd?
Hilsen F, 15 år

SVAR:
Hej F
Jeg kan godt forstå, du bøvler noget med det selvværd og selvtillidshalløj. Det er noget svært noget, og jeg kan nok desværre ikke love dig, at du vokser fra det. Men jeg vil gerne prøve at hjælpe dig lidt på vej ved at kommentere noget af det, du har skrevet.
OK på overfladen
Du skriver, at når du har dit yndlingstøj på, føler du dig selvsikker. Når det ydre er i orden, kommer der ingen usikkerhed indeni. Men når du kommer til at fokusere på den ene ting, du er utilfreds med, så vakler din tro på dig selv og din kærlighed til dig selv. Du har sikkert hørt om forskellen, men du får den lige én gang til:
• Tro på at du kan noget = selvtillid
• Kærlighed til dig selv – følelsen af at du er et dejligt menneske = selvværd
Jo mere du fokuserer på det ydre – hvordan du ser ud – jo mindre skal der til, før det hele vælter. Det er ikke et solidt fundament. Det betyder, at det ikke er værd at stole på. Det udseende kommer til at ændre sig meget i løbet af livet, og hvis du bygger dit liv på, at du ser ud på en bestemt måde, kan du let komme til at tabe kampen.
Selv supermodeller har noget, de er utilfredse med. Den tyndeste kan ikke se, at hun er så fantastisk; den smukkeste kan ikke selv se, at hun er det. Hvorfor? Fordi det hænger sammen med, hvordan de har det indeni. Hvis de har det skidt med sig selv, kan de ikke se, hvor fantastiske de er.
Fokus på det ydre får det indre til at vakle.
En unfair sammenligning
Jeg vil egentlig ikke anbefale dig at gå og sammenligne, men fordi jeg kan se, du gør det, skriver jeg denne opskrift til dig:
Når du ser de andre, er de oftest perfekte, skriver du. Jeg tror, du gør det, som jeg selv og de fleste andre gør, når du sammenligner. Du sammenligner dig med det bedste i mange forskellige. På den måde kommer du aldrig til at vinde. Hvis du i stedet prøver at sammenligne dig med ét andet menneske hele vejen igennem, vil du opleve, der også er ting ved den anden, som ikke er helt perfekt. Det kan godt være, hendes bryster er perfekte, men så har hun måske et modermærke et synligt sted på kroppen, eller mange fregner, eller en dårlig hårdag – hver dag.
Fortæl “DEN GODE HISTORIE”
Du skriver, du er slem til at kritisere dig selv. Det håber jeg, du vil holde op med. For det er faktisk sådan, at den “historie” eller de ord, der bliver brugt mest om dig, bliver dem, du tror på og lever efter. Det vil sige, at hvis du går og omtaler dig selv som et misfoster, for tynd, for lille, for … alt muligt, bliver du sådan. Så føler du dig sådan, og du lever som sådan.
Jeg får ikke opfattelsen af, at dine veninder eller andre mobber dig eller fortæller dårlige “historier” om dig. Hvis det er rigtigt forstået, vil jeg meget opfordre dig til, at du heller ikke selv gør det. Prøv at lytte til de gode ord, de siger om dig, og prøv at sige dem til dig selv også. Jo flere gange du fortæller “den gode historie” og bruger de gode ord om dig selv, jo mere rigtigt bliver det. Jo mere føler du det, og jo mere lever du efter det. Du er selv med til at skabe den følelse af utilfredshed med dig selv, som du går og tumler med nu.
Fokuser på det vigtige
Du skriver, at du fokuserer på det negative. Hvorfor skal det være så sort/hvidt? Alt, der ikke er perfekt, er ikke nødvendigvis helt forfærdeligt. Der er mange forskellige grader af godt, mindre godt og skidt, før det bliver helt perfekt eller helt mislykket.
Du er et HELT menneske. Der er mange fantastiske ting ved dig, og så er der nogle ting, som du kunne have ønsket bedre. Jeg kan ikke trylle dig om. Jeg kan ikke bytte din ene fod til et par bedre bryster. Sådan fungerer det ikke. Du må leve med, at du er, som du nu er på det ydre – og så i stedet arbejde med, at du har det godt indeni og glæde dig over, at du har mange gode veninder.
De kvinder vi ser i tv, som har fået lavet bryster, fortæller, at de har fået det meget bedre med sig selv. Ja, jeg tror på, at de synes spejlbilledet er sjovere, men det falmer med tiden, og hvis de ikke lærer at elske sig selv indeni, så går der ikke lang tid, før de ser, at næsen er skæv og skal opereres, eller maven skal suges osv. osv. Kirurgi på din krop kommer ikke til at hjælpe på dine følelser.
Jeg håber, du kan bruge mine kommentarer. Se på dig selv som et helt menneske, der har mange forskellige nuancer. Du har en hel masse godt at byde på, og du har nogle dejlige veninder.
Du kan også læse svar til andre piger med lignende problemer:
Hvordan får jeg mere selvtillid?
Føler mig grim – hvad gør jeg?
Hvordan får jeg større selvtillid og bli’r mere glad?
Hvad stiller jeg op med min lave selvtillid?
En kæreste kommer – det er jeg sikker på – men jeg håber, han venter med at komme, til du holder lidt mere af dig selv, så får I det meget bedre sammen.
Held og lykke med dig.
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk